טמפרטורות קיצוניות עשויות בסבירות גבוהה להוביל לדום לב: כך עולה ממחקר חדש שנערך במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. על פי נתוני המחקר, שנערך בקרב למעלה מ-12 אלף מבוגרים בשנים 2016 ו-2017, נמצא קשר חיובי בין הטמפרטורות הגבוהות בעונות הקיץ, ובעיקר במצב של 28 מעלות ומעלה, לבין הסבירות ללקות בדום לב. על פי המחקר, בפרקי הזמן שבהם נרשמו טמפרטורות גבוהות יותר – שיעור המוות הפתאומי כתוצאה מדום לב בבתים היה גבוה יותר.
2 צפייה בגלריה
שרב מכת שמש גל חום
שרב מכת שמש גל חום
מעל 28 מעלות, סכנה ללב
(צילום: Shuttersrock)
"ישראל היא מקום אידיאלי בשביל לבדוק מה יקרה בעתיד לכדור הארץ, משום שאנחנו חיים באזור מאוד חם ומאובק", מסביר פרופ׳ ויקטור נובק, מנהל הרשות למחקר ומנהל מחלקה פנימית בסורוקה. "רצינו לבדוק יחד עם מד"א האם יש קשר בין חום קיצוני למוות פתאומי וכך לקחנו את כל הנתונים של מוות פתאומי בשנים הללו, כאשר בקרוב ל-70 אחוזים מהמקרים – מותם נקבע כבר בביתם. "מצאנו שהימים הכי חמים בקיץ מעלים את הסיכוי לדום לב בסבירות של פי שלושה".
פרופ' נובק מעריך מה יכולים להיות ההסברים לממצאי המחקר: "כמות הדם שנקרשת תלוית חום ויכול להיות שבמצבים של חום קיצוני הקרישיות עולה וכך קרישי דם נוצרים במוח או בלב יכולים ליצור מנגנון שגורם לתמותה. בנוסף, גם הפרעות קצב יכולות להיות תלויות חום. במצב של מזג אוויר חם, הדופק עולה וכך עולה גם הסבירות לאירוע לבבי. הסבר נוסף הוא שבחום יש התרחבות של כלי דם ולחצי הדם יכולים להשתנות".
2 צפייה בגלריה
פרופ' נובק
פרופ' נובק
פרופ' נובק. "לשנות את ההתנהגות בימים חמים"
(צילום: דוברות סורוקה)
בהתאם לממצאי המחקר, נובק מצביע על שורה של המלצות שיכולות לצמצם משמעותית את הסיכוי לדום לב באותם ימים. "יש צורך בשינוי התנהגות בימים כאלו, ולא מדובר על ימים של 45 מעלות ומעלה בחוץ אלא על יותר מ-28 מעלות. בימים כאלו יש להיות כמה שיותר בפנים, ולהקפיד על שהייה בקרבת מזגנים ולצמצם את החשיפה לחום. אנשים שהם בקבוצת סיכון ובהם מבוגרים, סוכרת, חולי כלי דם וחולי לב – צריכים לשמור על עצמם הרבה יותר".