עוד רגע החגים מסתיימים, והשאלה הגדולה היא מה יהיה מצב התחלואה עם החזרה לשגרה וללימודים. פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, שעמד בראש הצוות שייעץ למל"ל בנושא הקורונה, אמר היום (א') לאולפן ynet: "קשה להעריך איך הדברים יתפתחו. מספר החולים המאומתים מושפע מאוד מהחגים ומסופי השבוע, ולכן קשה להעריך על פיו את קצב ההתפשטות. מספר החולים הקשים, שהוא פחות רגיש לשינויים שנגרמים מהחגים, מראה על איזושהי יציבות".
קראו עוד:
לשאלה אם היציבות הזאת יכולה להישמר, להערכתו, השיב: "התחלואה עכשיו היא ברמה מאוד גבוהה, שמחייבת הורדה. מדי יום יש 80 חולים קשים חדשים, וזה מביא להצטברות של אנשים שנפגעים קשה מהמחלה ולמספר מתים שגדל והולך. העומס על בתי החולים הוא גדול ופוגע בשירות לחולים. בנוסף, החזרה ללימודים תוביל למספר גדול של מבודדים, למאות אלפי מבודדים, והמשמעות היא פגיעה במשק ובלימודים.
"אנחנו קיווינו שתהיה ירידה משמעותית בתחלואה הקשה ובתחלואה בכלל. הבעיה היא שמספר המחוסנים במנה שלישית לא גדל בקצב מהיר, ולכן יש חשש שהחזרה ללימודים תגרום לעלייה מחודשת של התחלואה".
1 צפייה בגלריה
אלפי אנשים בהופעה של עומר אדם בניגוד להנחיות
אלפי אנשים בהופעה של עומר אדם בניגוד להנחיות
הופעה של עומר אדם מול אלפי צופים. "המתווה הנוכחי מאפשר הגעה של אנשים שאינם מחוסנים"
(צילום: עומרי סילבר)
פרופ' וקסמן נשאל אם הוא חושב שהממשלה צריכה להטיל עכשיו הגבלות נוספות. תשובתו: "מכיוון שאנחנו במצב של אי-ודאות עם סיכון משמעותי, צריך לעשות שני דברים מרכזיים. הראשון: לא לנקוט צעדים שיגבירו את קצב התחלואה, ופה אני מתכוון בעיקר לחזרה ללימודים. הם צריכים להתבצע במתווה של בידודים, ולא במתווה של כיתה ירוקה שמחליפה את הבידודים בבדיקות. הבידוד של המאומתים הוא הצעד היחיד שמבטיח את המשך ההדבקה. הבדיקות, בעיקר המהירות, מגלות רק חלק קטן מהנשאים ולכן יכולות למנוע רק חלק קטן מההדבקות.
"דבר נוסף שראוי לעשות, זה להגביל התקהלויות. המתווה הנוכחי מאפשר הגעה של אנשים לא-מחוסנים, ולכן ראוי להגביל את ההתקהלויות או לאפשר כניסה למחוסנים בלבד. המחיר של הצעדים האלו הוא לא גבוה. מהלכים כאלו יקטינו את הסיכון שקיים בחזרה ללימודים".
"יש רצון חזק לשמור את המשק ואת מערכת החינוך פתוחים, ואני תומך בזה. אני חושב שאולי לא מבינים נכון את הסיכון שנמצא כאן, ולכן לא מוכנים לנקוט צעדים נוספים, כמו הגבלת התקהלויות. הן מהוות סיכון שעדיף להימנע ממנו"
לשאלה איך מגיבה הממשלה להמלצות שלו, השיב פרופ' וקסמן: "יש רצון חזק לשמור את המשק ואת מערכת החינוך פתוחים, ואני תומך בזה. אני חושב שאולי לא מבינים נכון את הסיכון שנמצא כאן, ולכן לא מוכנים לנקוט צעדים נוספים, כמו הגבלת התקהלויות. הן מהוות סיכון שעדיף להימנע ממנו".