הצד המר של הממתיקים המלאכותיים: ארגון הבריאות העולמי פרסם מסמך הנחיות חדש שבו הזהיר כי השימוש בתחליפי סוכר אינו מוביל להרזיה ואף מגביר את הסיכון למחלות כרוניות ולתמותה מוקדמת.
ההמלצות מבוססות על ממצאי סקירה של הספרות הרפואית המצביעה על כך ששימוש בתחליפי סוכר אינו מקנה תועלת ארוכת טווח בהפחתת שומן הגוף במבוגרים או בילדים. תוצאות הסקירה מצביעות גם על כך שהשימוש בתחליפי הסוכר עלול להגביר את הסיכון לסוכרת סוג 2 (סוכרת "מבוגרים"), מחלות לב וכלי דם ואף תמותה מוקדמת במבוגרים.
עוד על סוכר, ממתיקים והשמנה:
"החלפת סוכרים חופשיים בתחליפי סוכר לא עוזרת לשליטה במשקל בטווח הארוך", אומר פרנצ'סקו ברנקה, מנהל המחלקה לתזונה בארגון, "אנשים צריכים למצוא דרכים אחרות להחלפת השימוש בסוכרים ובמקומם לצרוך סוכרים טבעיים כמו פירות, או מזון ומשקאות לא ממותקים. ממתיקים מלאכותיים אינם חיוניים ואין להם ערך תזונתי. מומלץ להפחית לחלוטין את המתוק במזון החל בשלב מוקדם בחיים, כדי לשפר את הבריאות".
2 צפייה בגלריה
ממתיקים מלאכותיים
ממתיקים מלאכותיים
יותר נזק מתועלת. ממתיקים מלאכותיים
(צילום: shutterstock)
ומהם אותם ממתיקים מלאכותיים? מדובר בחומרים סינתטיים המצויים במזון ומשקאות או שנמכרים בפני עצמם כדי להוסיפם למזון או למשקה על ידי צרכנים. בין החומרים הפופולריים מציין הארגון את החומר אצסולפאם קיי, אספרטיים, סטיביה, סוכרלוז, סכרין ואחרים. ההנחיה של ארגון הבריאות העולמי היא סנונית ראשונה בסדרה של המלצות צפויות לשיפור התזונה והפחתת הסיכון למחלות כרוניות ברחבי העולם.
פרנצ'סקו ברנקה, מנהל המחלקה לתזונה בארגון הבריאות העולמי: "ממתיקים מלאכותיים אינם חיוניים ואין להם ערך תזונתי. מומלץ להפחית לחלוטין את המתוק במזון החל בשלב מוקדם בחיים, כדי לשפר את הבריאות"
"יש כמה השערות שלפיהן הממתיקים המלאכותיים מגבירים את הסיכון לסוכרת ולמחלות כלי דם", מסבירה ד"ר הדר דסקין, מומחית לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית מבית החולים בילינסון, "אחת הסברות היא שהרגל לטעם המתוק בממתיקים מלאכותיים מעודד אכילה מוגברת וגורמים להתמכרות לטעם ולצורך במזון ומשקאות מתוקים. השערה נוספת היא שהממתיקים הסינתטיים משפיעים על אוכלוסיית החיידקים במעיים.
2 צפייה בגלריה
שותה
שותה
"יש השערות שלפיהן הממתיקים המלאכותיים מגבירים את הסיכון לסוכרת ולמחלות כלי דם"
(צילום: shutterstock)
"ברור שצריכת מים ומאכלים לא מתוקים היא הבריאה והמומלצת ביותר", מוסיפה ד"ר דסקין, "אולם יש להתחשב במורכבות של הקשר שלנו עם אכילה ותזונה, ולהבין שיש מצבים שבהם שימוש בממתיקים מלאכותיים, באופן מתון, תוך מעקב תזונתי מסודר, יכול להועיל לחלק מהמטופלים. כיום הנטייה שלנו היא להמליץ להימנע ממשקאות ממותקים בכלל, אבל לגבי שאר המזונות (עם ממתיקים מלאכותיים) - אין צורך להיכנס לפאניקה מהודעות ארגון הבריאות העולמי. כדאי להקפיד על תפריט תזונתי בריא, מאוזן, המשלב גם פעילות גופנית ובדיקות רפואיות תקופתיות".