משרד הבריאות מזהיר את הציבור מצריכת ומרכישת עטי הזרקה אוזמפיק (Ozempic) שלא בדרכי השיווק החוקיות, לאחר שנמצא חשד לזיוף המוצר והתקבלו דיווחים על עטים מזויפים ממקורות וספקים לא מורשים.
קיימים הבדלים מהותיים בין עטי ההזרקה המקוריים לבין אלו המזויפים, בצבעים ובסימוני המינון.
2 צפייה בגלריה
עט אוזמפיק מזויף
עט אוזמפיק מזויף
עט אוזמפיק מזויף לעומת מקורי
(צילום: משרד הבריאות)
אוזמפיק היא תרופת מרשם לטיפול בסוכרת. במקרים שונים ובהמלצת רופא נעשה שימוש באוזמפיק מחוץ להתוויה עבור ירידה במשקל.
משרד הבריאות מזכיר כי "בדומה לכל תרופה יש להיוועץ עם הרופא המטפל בנוגע לטיפול המתאים, לרכוש את התרופות בבתי מרקחת מורשים וברשתות הפארם המוכרות ולהימנע מקנייתן דרך רשתות חברתיות ואתרי אינטרנט לא מוכרים".
2 צפייה בגלריה
עט אוזמפיק מזויף
עט אוזמפיק מזויף
המקור והזיוף
(צילום: משרד הבריאות)
עוד המליץ משרד הבריאות לאנשים שמעוניינים לרדת במשקל, "להתייעץ עם תזונאי/ת בעל/ת רישיון ממשרד הבריאות, לבצע פעילות גופנית ולהקפיד על תזונה בריאה ולהימנע מרכישת תרופות מזויפות שעלולות לפגוע בבריאות הציבור".
הזריקה אוזמפיק שימשה תחילה לטיפול בחולי סוכרת מבוגרים (סוג 2) אז נמצא כי המטופלים גם מורידים במשקלם. מחקרים מתקדמים גילו את האפקט הרב-מערכתי של הזריקה: היא גורמת לתחושת שובע ואף להפחתת השומנים בדם. וכך הפכה הזריקה לפופולרית מאוד בקרב מי שרוצים להשיל ק"ג ממשקלם.
שוק זריקות ההרזיה העולמי מגלגל מיליארדים רבים. ב"מורגן סטנלי" העריכו באוגוסט שהשוק הבינלאומי של תרופות נגד השמנה יגלגל 77 מיליארד דולר ב-2030, לעומת הערכות קודמות של 54 מיליארד דולר.
שווי חברת התרופות הדנית נובו נורדיסק שמייצרת את אוזמפיק וגם את זריקת ההרזיה המתקדמת "וויגובי" נאמד ב-464 מיליארד דולר. זה השווי הגבוה ביותר של חברה אירופית - יותר מענקיות כמו נסטלה ויוניליוור - ויותר מכל התוצר הלאומי השנתי של דנמרק.