חברת הסטארט-אפ הישראלית בלקין ויז'ן קיבלה באחרונה את אישור מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לשיווק בארצות הברית של מכשיר ה-Eagle שפיתחה, שמספק מענה טיפולי ראשון למחלת הגלאוקומה באמצעות לייזר. "בניגוד לטיפול הלייזר הקיים כיום, המכשיר שפיתחנו נגיש מאוד, ומאפשר פתרון בפרוצדורה קצרה וללא מגע עם העין", הסבירה דריה למאן בלומנטל, מנכ"לית החברה. "המכשיר מאפשר לרופאים להציע את הלייזר כטיפול ראשון ומועדף לחולה, לפני שהם מציעים שימוש בטיפות עיניים".
3 צפייה בגלריה
דריה למאן בלומנטל מנכ"לית בלקין ויז'ן
דריה למאן בלומנטל מנכ"לית בלקין ויז'ן
"לטיפול בלייזר יש יתרונות על פני טיפול בטיפות עיניים". דריה למאן בלומנטל
(צילום: יוסי גמזו לטובה)
גלאוקומה היא שם של קבוצת מחלות שגורמות לנזק בלתי הפיך לעצב הראייה, והיא הגורם השני בעולם לעיוורון. המחלה מכונה גם "הגנב השקט של הראייה", כיוון שאובדן הראייה מופיע בשלבים מתקדמים, שבהם המצב כבר בלתי הפיך, וכיוון שהיא אינה מלווה בכאבים לרוב, מה שגורם לכך שהחולים לא מודעים לקיום המחלה עד לרגע שבו היא מחמירה. "המחלה פוגעת בשדה הראייה שמצטמצם לאט לאט, ולאדם קשה להבחין בכך כי זה נעשה בצעדים קטנים. כשהחולה מבין ששדה הראייה שלו צר זה לרוב כבר מאוחר יותר - ואי-אפשר להחזיר את המצב לאחור", הוסיפה למאן בלומנטל.
המחלה פוגעת בכ-70 מיליון אנשים ברחבי העולם, ויותר מ-3.6 מיליון מטופלים מאובחנים בארצות הברית בלבד, לכן אישור ה-FDA למכשיר, שמאפשר טיפול לייזר באופן אוטומטי, ללא מגע ולא פולשני למטופלים, מהווה פריצת דרך משמעותית בטיפול בגלאוקומה. עוד ציינה מנכ"לית החברה כי "אין דרך לרפא את המחלה, לכן חשוב מאוד לטפל בה רגע שמאבחנים אותה. בנוסף, יש חשיבות קריטית להיבדק בכל שנה מגיל 40, או אפילו קודם למי שיש היסטוריה משפחתית של המחלה. זו בדיקה פשוטה אצל רופא עיניים".
3 צפייה בגלריה
מכשיר האיגל של חברת בלקין ויז'ן לטיפול בגלאוקומה באמצעות לייזר
מכשיר האיגל של חברת בלקין ויז'ן לטיפול בגלאוקומה באמצעות לייזר
ההבדל בין מכשיר ה-Eagle שלא דורש מגע עם העין, לטיפול המסורתי שבו מצמידים עדשה לעין המטופל
(צילום: יוסי גמזו לטובה)
רוב הרופאים ברחבי העולם מציעים כיום את השימוש בטיפות עיניים כטיפול ראשון למחלה. אך למרות שמדובר בטיפול יעיל, הוא לא בהכרח נוח או עדיף לבריאות המטופל. למאן בלומנטל סיפרה כי "מדובר במחלה כרונית, וזה לא כמו טיפול אנטיביוטי שלוקחים כמה ימים. המחלה דורשת שימוש בטיפות בכל יום, ואף כמה פעמים יום. לכן, ההיענות לטיפול נמוכה, ויש לה בעיות רבות, שנובעות בין היתר מכך שהמטופלים שוכחים לשים את הטיפות, או מכך שיש להן תופעות לוואי שונות".
הפיתוח של החברה מהווה למעשה תחליף לטיפול הלייזר המסורתי (SLT), שבו יש להצמיד עדשה מיוחדת לעין החולה ולסובב אותה במשך חמש עד עשר דקות. הטיפול בלייזר של בלקין ויז'ן (DSLT) מבוצע, כאמור, באופן אוטומטי, אינו דורש מגע עם העין – ונמשך כמה שניות בלבד.
"עד היום לא היה פתרון פרקטי אחר, אבל הלייזר נותן מענה מצוין", אמרה למאן בלומנטל. "כשיש לרופא עומס במרפאה הוא לא יצא לעשות טיפול בלייזר שלוקח לו כמה דקות, הוא פשוט ייתן למטופל מרשם לטיפות עיניים. הלייזר שלנו מטפל בעניין הנגישות וזה היתרון הגדול שלנו. הטיפול ניתן התאם לשיקול דעת של הרופא, ובאופן כללי לטיפולי לייזר יש הצלחה ב-80% מהמקרים". לדבריה, "אם הטיפול הראשון לא היה אפקטיבי, ניתן לטפל פעם נוספת כעבור חודשיים או שלושה, ולאחר מכן בהתאם להחלטת הרופא אפשר לטפל בהתאם לצורך.
למאן בלומנטל ציינה כי למכשיר שפיתחו יש "יתרונות משמעותיים גם בטיפול בגלאוקומה צרת זווית, שאופיינית מאוד בקרב מטופלים באסיה, בגלל הזווית האלכסונית של העין". לדבריה, "כיוון שהזווית צרה, ללייזר הנוכחי קשה מאוד לטפל במחלה הזאת, והמכשיר שלנו נותן פה ערך מוסף.
"מחקרים שבוצעו בעבר כבר מצאו כי לטיפול בלייזר יש יתרונות על פני טיפול בטיפות עיניים", הוסיפה למאן בלומנטל. "כך לדוגמה, מחקר שפורסם ב'לנסט', מכתבי העת המובילים בעולם בתחום הרפואה, מצא כי הפגיעה בשדה הראייה של אלו שטופלו בלייזר הייתה נמוכה יותר מאלו שטופלו בטיפות עיניים, והם נזקקו לפחות ניתוחים.
"למרות המחקר פורץ הדרך שפורסם ב-2019, עד כה לא היה כלי פרקטי וזה היה בעייתי, אבל הלייזר שלנו מאפשר ליישם את ההמלצות, ואותו ניסוי נתן מומנטום פנטסטי לטכנולוגיה שלנו", ציינה המנכ"לית.
3 צפייה בגלריה
מכשיר האיגל של חברת בלקין ויז'ן לטיפול בגלאוקומה באמצעות לייזר
מכשיר האיגל של חברת בלקין ויז'ן לטיפול בגלאוקומה באמצעות לייזר
"אין דרך לרפא את המחלה, לכן חשוב לאבחן אותה בהקדם ולטפל בה". מכשיר ה-Eagle לטיפול בגלאוקומה
(צילום: יוסי גמזו לטובה)
בחודש מאי 2022 קיבלה החברה את אישור ההפצה למכשיר ה-Eagle באירופה (CE), ומאז היא פועלת בשורת מדינות, בהן אנגליה, גרמניה, איטליה, ספרד ופולין. "מכרנו את המכשיר באירופה ויש שם התלהבות גדולה ממנו, הוא נגיש ומאפשר פתרון מדהים", אמרה למאן בלומנטל, שהוסיפה כי המכשיר נמצא בשימוש גם בבית החולים שערי צדק בארץ.
לדבריה, "בפולין לדוגמה, הרופא שקיבל את המכשיר טיפל ביום הראשון שהוא השתמש בו ב-35 בשעתיים. זה סדר גודל אדיר. זה מכשיר שפשוט יושב במרפאה, הוא לא חודרני, וכך המרפאה הופכת להיות יותר יעילה". המנכ"לית ציינה כי החברה לא מוכרת את המכשיר למרפאות, אלא מוכרת את חבילות הטיפול לרופא, ולמעשה מקבלת תשלום בהתאם לכמות הטיפולים.
"עכשיו אחרי קבלת האישור בארצות הברית אנחנו מתכוננים להשקה שם", אמרה למאן בלומנטל. "אנחנו נתחיל בהשקה מבוקרת לקראת הרבעון האחרון של 2024, שבה נציב כמה מכשירים אצל רופאי עיניים, גם מומחי גלאוקומה וגם במרפאות כלליות. חשוב לציין שבארה"ב יש כ-10 מדינות שגם אופטימטריסטים רשאים לטפל בלייזר, ומבחינתם זו ממש מתנה האפשרות שאנחנו מציעים. זה מאפשר להם להציע את הטיפול לכל חולה שמאובחן עם לחץ תוך עיני גבוה. אחרי ההשקה הזו, השאיפה כמובן להתרחב".
למאן בלומנטל סיכמה את דבריה בכך שהודתה לצוות החברה, ואמרה כי "הכול מתאפשר בזכות הצוות המדהים שיש לנו בארץ, בבריטניה, בארה"ב ובקנדה. הם אלו שמאפשרים את זה. מדובר בצוות מדהים ומסור שעובד ביחד כבר המון שנים. זו גאווה אדירה שתעשיית המד-טק בארץ מצליחה להגיע לזה".