בשיתוף מדטרוניק
מדי שנה מאובחנים בישראל למעלה מ-3,000 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס. מדובר במחלה הממאירה השלישית בשכיחותה בישראל, הניתנת לרוב למניעה ע"י גילוי מוקדם.
"מה שאופטימי בסרטן המעי הגס הוא שאם מגלים אותו מוקדם אז הפרוגנוזה, כלומר תוחלת החיים של המטופל היא טובה מאוד", מסביר ד"ר עידן לוי, רופא מומחה בכיר בגסטרואנטרולוגיה ומנהל השירות לחדשנות אנדוסקופית בשיבא תל השומר.
אחת הבדיקות המומלצות כיום לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס היא הקולונוסקופיה. במהלך הבדיקה מוחדר דרך פי הטבעת צינור אנדוסקופי עם מצלמה זעירה, שסוקרת את חלל המעי הגס. ברגע שהרופא מאתר פוליפ, שהוא נגע טרום סרטני, ואשר ממנו מתפתח על פי רב סרטן המעי הוא לרוב ייכרת כבר במהלך הבדיקה.
בחודשים האחרונים החל צוות המכון הגסטרואנטרולוגי בתל השומר לעבוד בבית החולים עם בדיקת קולונוסקופיה חדשנית, המבוססת על מערכת בינה מלאכותית בשם GI Genius של חברת מדטרוניק. שיבא תל השומר הוא בין בתי החולים הציבוריים הראשונים בעולם שהכניס את הטכנולוגיה לכל חדרי הבדיקות שלו כסטנדרט טיפולי. צפו בכתבה בראש העמוד.
"על פי כל המידע שנאסף בשנים האחרונות - ממספר מחקרים שונים של ניסויים עם הקצאה אקראית, שאלו המחקרים האיכותיים ביותר בעולם הרפואי - על אלפי מטופלים בכל העולם, אנחנו יודעים שבינה מלאכותית מעלה את שיעור גילוי הפוליפים בכ-40%".
ד"ר לוי מכניס אותנו לחדר הטיפולים שם הוא מבצע את הבדיקות, וממחיש לנו כיצד עובדת הקולונוסקופיה המצוידת במערכת GI Genius: "מבחינת המטופל, אין שום הבדל. הוא שוכב על הצד, אנחנו עושים את אותה בדיקה, אך המסך שאנחנו הרופאים רואים, מחווה ומסמן לנו על הימצאותו של פוליפ". ד"ר לוי מסביר כי המערכת מבוססת הבינה המלאכותית מזהה בזמן אמת נגעים או שינויים במרקם, כולל גם נגעים שטחיים וקטנים ביותר, שכמעט לא ניתן לראות אותם.
"חשוב לזכור שהפוליפים נחלקים להרבה קבוצות, מזעירות ועד מתקדמות, ומערכת הבינה המלאכותית מזהה בשיעור גבוה את כל סוגי הפוליפים וגם את מיקומן. יש למשל תת סוג נדיר של פוליפ שטוח שנמצא על פי רוב במעי הימני ודפוס ההתנהגות שלו שונה מהפוליפ הרגיל כשהוא מתפתח באופן סרטני. הוא הרבה יותר מסוכן וקל לפספס אותו כי הוא זהה לצבע של המעי. כל המחקרים הראו שהבינה המלאכותית מאפשרת גילוי של הפוליפ הזה ב-50 אחוזים יותר".
בדיקת הקולונוסקופיה מבוססת הבינה המלאכותית היא בשורה של ממש בתחום סרטן המעי הגס ובגילויו המוקדם, ובימים אלו, מספר ד"ר לוי, צפויה המערכת להשתדרג עוד יותר ולזהות לא רק פוליפים, אלא גם להגדיר את הסוג שלהם. "ואז הרופא יוכל להחליט באופן מידי אם צריך להסיר אותו או לא. השלב הזה יכול לחסוך הרבה כסף וזמן".
לסיכום, קורא ד"ר לוי לכל בני ה-50 ומעלה לעבור בדיקת קולונוסקופיה. "הבדיקה נערכת באופן שיגרתי אחת ל-5-10 שנים וההמלצה הרשמית היא לעשות אותה מגיל 50 ומעלה. יש כל כך מעט סרטנים שאנחנו יכולים למנוע, סרטן מעי גס הוא אחד מהם. לא רק שמדובר בבדיקה בטוחה, עכשיו היא גם אלגנטית ומורידה משמעותית את הסיכוי לחלות בסרטן מעי גס בעתיד".

בשיתוף מדטרוניק