החיסון הישראלי של המכון הביולוגי ינצח את הווריאנטים?
(צילום: שחר גולדשטיין)
אופטימיות לגבי היעילות של החיסון הישראלי לקורונה: בעקבות הצטרפותה של חברת הפארמה הישראלית NRX למכון למחקר ביולוגי בנס ציונה בפיתוח החיסון הישראלי, התראיין היום (ד') לאולפן ynet ד"ר ג'ונתן ג'אביט, המנכ"ל והמייסד שלה, ודיווח על ההתקדמות.
קראו עוד:
החיסון הישראלי נקרא BriLife, ולדברי ד"ר ג'אביט, הוא שונה מהחיסונים האחרים. "החיסונים העיקריים שהציבור מכיר, של פייזר ומודרנה, מבוססים על טכנולוגיית mRNA, שבעזרתה מאמנים את המערכת החיסונית לייצר נוגדנים עבור חתיכה קטנה מחלבון הקוצים של נגיף הקורונה. במקרה של החיסון שפותח בנס ציונה - כל חלבון הקוצים, לא רק חתיכה ממנו, מוצג מול המערכת החיסונית, ואנחנו מאמינים שזה יאפשר לגוף לייצר תגובה חיסונית מלאה. גם קל יותר לשנות את חלבון הקוצים על פני השטח של החיסון. אנחנו מאמינים שזה יסלול דרך במהירות להתאמת החיסון לווריאנטים השונים".
1 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
המכון למחקר ביולוגי בנס ציונה. הניסויים אמורים להתחיל עד סוף יולי
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
ד"ר ג'אביט נשאל אם הוא מאמין שהחיסון יהיה יעיל נגד הווריאנטים יותר מחיסונים אחרים, ואמר: "יש תקווה שהוא יהיה אפקטיבי נגדם יותר מהדור הראשון של חיסוני ה-mRNA. ברור שניתן לעדכן את החיסונים האלו כדי להתמודד מול וריאנטים נוספים, אבל אנחנו מאמינים שהפלטפורמה שלנו תעניק תגובה מהירה יותר מול וריאנטים חדשים שיאותרו בהמשך".
"יש תקווה שהחיסון שלנו יהיה אפקטיבי יותר מהדור הראשון של חיסוני ה-mRNA. ברור שניתן לעדכן את החיסונים האלו כדי להתמודד מול וריאנטים נוספים, אבל אנחנו מאמינים שהפלטפורמה שלנו תעניק תגובה מהירה יותר"
בהמשך הוא נשאל איך מתכוונים מפתחי החיסון למצוא מתנדבים שינסו אותו, שכן התברר שיש קושי למצוא ישראלים שיסכימו לכך. תשובתו: "הקושי באיתור מתנדבים בישראל נובע מהעובדה שישראל הייתה יעילה מאוד בחיסון האוכלוסייה. כדי לפתור את הבעיה, יצרנו קשר עם ארגוני מחקר בגיאורגיה, באוקראינה ובמקומות נוספים שבהם אחוז המתחסנים הוא הרבה יותר נמוך, ואנשים להוטים יותר להשתתף בפיתוח של חיסונים חדשים".
לדבריו, הניסויים אמורים להתחיל עד סוף יולי. "אנחנו מקווים לחסן את המתנדבים עד סוף השנה", הוסיף. "אני לא רוצה להעלות השערות לגבי היעילות של החיסון שלנו לעומת זו של החיסונים האחרים, אבל אנחנו בהחלט מקווים ש-BriLife יוכיח את עצמו כחיסון יעיל, חיסון בטוח, חיסון שיכול להסתגל במהירות לווריאנטים חדשים. זאת התקווה שלנו. לצאת בהצהרות מוקדמות על יעילות זה מהלך שגוי".