יממה לפני שיוצגו נתוני הכשרת הרופאים של ישראל בהשוואה ליתר מדינות ה-OECD (המדינות המפותחות) וללא גיבוי תקציבי, הודיע הערב (יום ד') משרד הבריאות על הקמת ועדה חדשה שתבחן את מצוקת כוח האדם במערכת הבריאות.
2 צפייה בגלריה
משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב
מאיפה יבוא הכסף? המנכ"ל משה בר סימן טוב
( צילום: יואב דודקביץ' )
עוד בנושא זה:
הוועדה, שיוצאת לדרך ותגיש את מסקנותיה עד תחילת חודש נובמבר, פועלת ללא מסגרת תקציבית, שכן תקציב המדינה כבר אושר. בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. על פי הנתונים האחרונים שפרסם המשרד ומשקפים את המצב נכון לשנת 2020, בישראל 3.3 רופאים לכל 1,000 בני אדם לעומת ממוצע ה-OECD שעומד על 3.6. שיעור מסיימי לימודי הרפואה עומד על 6.9 בוגרים ל-100 אלף תושבים לעומת 13.6 ב-OECD. בין אנשי המקצוע שיפעלו במסגרת הוועדה ד"ר ספי מנדלוביץ' המשנה למנכ"ל המשרד וד"ר אורלי ויינשטיין, סמנכ"לית ראש חטיבת בתי חולים בכללית.
"משרד הבריאות פעל בתקופה האחרונה לייצר תשתית לתכנון לאומי של כוח אדם רפואי ולשפר באופן משמעותי את מאגרי הנתונים הנוגעים לרופאים בכלל, ומאגרי הנתונים של מתמחים ברפואה בפרט", נמסר הערב מהמשרד. "בינואר 2023 החל במשרד רישום מתמחים ברפואה, במקביל הוכרז על הקמתו של גוף לאומי לתכנון כח אדם רפואי במערכת הבריאות, בהובלת משרד הבריאות. כעת, לאחר שיפור משמעותי בתחום הנתונים, בשלה העת למסד עבודת תכנון אקטיבית של משק המומחים וכן לפעול באופן דחוף לפתיחת 'צווארי הבקבוק' והגדלת כמות הרופאים שיהוו את עתודת כוח האדם הרפואי, אשר יענה על החוסרים המשמעותיים הקיימים בישראל בחלוקה לנושאים השונים".
2 צפייה בגלריה
עומס במיון בבית חולים רמב''ם בחיפה
עומס במיון בבית חולים רמב''ם בחיפה
עדיין במסדרון. עומס במיון בבית החולים רמב''ם בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
לדברי המשרד, הוועדה תקבע מנגנונים לעמידה ביעדי הכשרת רופאים בישראל בדגש על מקומות ההתמחות, יעדי פתיחת פנקסים לכל התמחות (לשם מעקב), הקצאת מתמחים, שיבוץ מיטבי, מנגנוני מימון ועוד. בנוסף, מיסוד גוף לאומי לתכנון כוח אדם רפואי בישראל במשרד הבריאות, הגדרת תפקידו מטרותיו וסמכויותיו. כמו כן, תקבע הוועדה את הצעדים הנדרשים להמשך הגדלת מספר הסטודנטים הלומדים רפואה בישראל, תוך קביעת מנגנון לניהול לאומי של השדות הקליניים ותוך מתן דגש על ביטול הבלעדיות, בחינת לימודים אחר הצהריים, לימודים בקהילה, מרכזי סימולציה ועוד. זאת בנוסף לבניית תוכנית בנושא וקביעת הצעדים הנדרשים לפתיחה והרחבה משמעותית של שדות קליניים להתמחויות בקהילה".
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר בתגובה להקמת הוועדה כי "הסיבה העיקרית למחסור ברופאים בישראל היא כלכלית - תת-ההשקעה הפושעת במערכת הבריאות והחוסר בתקנים ובתכנון ארוך טווח. כל עוד אין נכונות להשקיע תקציבים הולמים בבריאות, בתוכנית רב-שנתית, לא תיפתרנה בעיות המחסור ברופאות ורופאים ותנאי העבודה הלא-אנושיים".