בשיתוף מדטרוניק
מחקר שנערך בבריטניה והוצג בכנס השנתי האחרון של האגודה האירופית לחקר הסוכרת, מצא שתוחלת החיים של גברים בני 43 עם סוכרת מסוג 1 קצרה ב-8 שנים בממוצע מהאוכלוסייה, כלומר 75.6 שנים לעומת 83.2 שנים לגברים ללא סוכרת מסוג זה. גם תוחלת החיים של נשים קצרה ב-8.5 בממוצע מהאוכלוסייה הכללית, שאינה חולה בסוכרת מסוג 1.
"המחקר הבריטי הראה שלמרות ההתקדמות בטיפולים שקיימים כיום, המחלה עדיין מקצרת את תוחלת החיים של החולים בסוכרת מסוג 1", אומר ד"ר רועי אלדור- מנהל היחידה לסוכרת במרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי, ומדגיש כי "קשה להגיע לאיזון סוכר הדוק במחלה הזאת. זו מחלה שדורשת השקעה רבה מצד המטופל- הוא צריך לדעת להשתמש במכשור רב, כמו עטי אינסולין, משאבות אינסולין, הוא צריך לנטר ולמדוד את הסוכר שלו באופן תדיר. יוצא שחולים בעצם עוסקים בטיפול במחלתם לאורך כל שעות היממה ואף בלילה.
2 צפייה בגלריה
רועי אלדור
רועי אלדור
ד"ר רועי אלדור
"בנוסף, במחלה יש גם סיבוכים של טיפול יתר – עודף אינסולין עלול לגרום לנפילות סוכר מסכנות חיים". לדבריו, קשה מאד להגיע לאיזון בסוכר בגלל שהאינסולין הניתן בזריקה לא באמת מחליף באופן מושלם את האינסולין המופרש מהלבלב. מינון האינסולין המוזרק על ידי החולה משתנה לאורך היממה והוא בעצם צריך לנבא מראש בכל ארוחה כמה יאכל ומה יהיה הרכב המזון.
במחקר אחר, שפורסם בשנת 2016 בכתב העת DIABETES CARE, נמצא כי איזון הדוק של רמות הסוכר בגופם של חולי סוכרת מסוג 1 מפחית בצורה משמעותית את סיבוכי המחלה גם שנים רבות לאחר התחלת ההתערבות הטיפולית. המחקר נותן משנה תוקף לחשיבות איזון הסוכר בסוכרת מסוג 1 ומדגיש את הקשר בין חוסר איזון לסיבוכים ותמותה.

טכנולוגיות מתקדמות הן התקווה של חולי הסוכרת

מערכת "הלבלב המלאכותי" (מינימד G780) שהגיעה לישראל, היא טכנולוגיה מתוחכמת ומבוססת אלגוריתם מתקדם, שיודעת לבדוק ולנטר את החולה במהלך כל שעות היממה. מערכת הניטור מעבירה באופן רציף את נתוני רמות הסוכר למשאבה עם אלגוריתם חכם, שמזליפה אינסולין לגוף וקובעת כמה אינסולין מוזלף בכל רגע נתון. למעשה, המערכת החכמה בודקת את המטופל 24/7 ומחליטה על מינון האינסולין הנכון באופן כמעט עצמאי, בכל חמש דקות, כך היא מונעת הגעה לערכי סוכר גבוהים ונמוכים, ומביאה את המטופל ליעדי איזון כך שערכי הסוכר שלו יכולים להתקרב לאלה של אדם בריא.
"מדובר בקפיצת מדרגה של ממש בשמירה על איזון וטיפול בחולי הסוכרת", אומר ד"ר אלדור ומוסיף כי "הלבלב המלאכותי היא המערכת הסגורה המתקדמת ביותר הקיימת כיום. כך שפעולתה מדמה את תפקודו של הלבלב באנשים ללא סוכרת". הוא מסביר כי בנוסף לכך שהמערכת החדשה יודעת לקבוע את קצב הזלפת האינסולין לאורך היום, היא גם "עוזרת" להגיע לאיזון בזמן ארוחות ובזמן השינה.
"המערכת יכולה לחזות נפילת סוכר ולהפסיק לתת אינסולין כדי למנוע זאת או להיפך, להוסיף קצת יותר אינסולין כשהסוכר עולה מהר. המערכת מורידה את העומס שבניהול המחלה באופן חלקי מכתפי המטופל ובכך- מעבר לשיפור באיזון הסוכר היא גם מובילה לשיפור משמעותי באיכות החיים".
"מטופלים שהתחברו למערכת הזאת מתארים שינוי בהתנהלות ובתפיסת המחלה - לראשונה ישנים בבטחה בלילה בלי לפחד מנפילת סוכר. מדובר פה באוכלוסייה שלמה שניתן לספק לה פתרון שיכול לעזור לה לנהל את המחלה, למנוע סיבוכים ואף להציל את חייהם" .
עוד הוסיף ד"ר אלדור כי אלמנט השליטה והאיזון בחיי המטופלים בא לידי ביטוי גם בקישור של המערכת לאפליקציה אינפורמטיבית בסמארטפון. "המערכת היא מאוד חכמה וידידותית. היא מקושרת לענן, והמטופל יכול לקבל פידבק על רמת הסוכר שלו בכל זמן נתון בסמארטפון, ועל פעילות המשאבה. בנוסף, האפליקציה מאפשרת גישה למשפחת המטופל ולרופא המטפל לצורך מעקב.
"מדובר במערכת מרשימה מאוד", מסכם ד"ר אלדור. "זוהי התקדמות משמעותית וחשובה בהתמודדות עם המחלה. המערכת מאפשרת מרווח טעות גדול יותר במתן אינסולין, שותפה לחולה בחלק מהאחריות לטיפול, ומביאה לירידה בעומס ובאינטנסיביות של ההתעסקות בניהול ואיזון הסוכר. הטכנולוגיה הזו כבר קיימת בישראל וזמינה לחלק מהאנשים בקופת החולים לאומית, ואנחנו כולנו תקווה שהיא תיכנס לסל התרופות. זו מערכת שיכולה להציל חיים ולהוביל לשינוי משמעותי באיכות החיים של אלה הזקוקים לה".
בשיתוף מדטרוניק

פורסם לראשונה: 09:36, 02.12.21