במשך שמונה שנים התלונן צפניה איגור, בן 62 על כאבים באזור הראש, כמו גם על סימנים נוספים. בפרק הזמן הזה התנהגותו השתנתה והוא עבר בדיקות CT לצד אשפוזים בבית החולים – אך מכתב התביעה נגד קופת החולים מאוחדת בה מבוטח ובית החולים אסותא ברמת החייל, בו בוצעו הבדיקות עולה כי שרשרת של כשלים, חוסר תיאום ורשלנות הובילו להיעדר אבחון בזמן עד שהגיע למצבו הנוכחי – סיעודי במאת האחוזים.
2 צפייה בגלריה
צפניה איגור
צפניה איגור
צפניה איגור ובתו, לינור בולוטין. "אבי הפך לשבר כלי"
בחודש יוני הגיע איגור לאסותא לצורך בדיקת CT לאחר שהתלונן על כאבי ראש וצוואר. תוצאת הבדיקה הייתה חד משמעית: בראשו של איגור לא נמצאו ממצאים פתולוגיים. מומחה מטעמו קבע לקראת הגשת התביעה כי כבר באותה בדיקה ניתן לראות ממצאים אחרים שלא אותרו על ידי מפענחי הבדיקה. שנה לאחר מכן, כשחזר על הבדיקה בעקבות היעדר שינוי במצבו – שוב צוין כי לא נמצאו ממצאים פתולוגיים, אך כבר בבדיקה זו, כפי שעלה מחוות הדעת של המומחה מטען התביעה, ניתן לאתר גידול בצורת מנינגיומה שבשלב זה לא היה ממאיר.
במהלך שנה זו אף אושפז בבית החולים שיבא, שם על פי כתב התביעה, שגם שם נעשתה שגיאה באבחון שכן תחילת היווצרות הגידול לא נמצאה בבדיקה ובנוסף לא הושוותה הבדיקה לבדיקות קודמות. השנים חלפו ומצבו לא השתפר. להפך, השינויים בהתנהגותו הפכו דומיננטיים יותר ובמהלכן אף סבל מפציאליס, שיתוק של חלקים מפניו. במקביל אף הומלץ לו על טיפול פסיכיאטרי.
עוד על רשלנות רפואית:

"התרשלות שנפרסה על פני פרק זמן של שנים רבות"

בימים אלו מגישה משפחתו של איגור תביעת רשלנות רפואית בסך של מעל 2.5 מיליון שקלים נגד בית החולים וקופת החולים, באמצעות עו"ד מיכאל אלנתן ועו"ד עמיקם חרל"פ ממשרד עמיקם חרל"פ ושות'. "מדובר במקרה חמור ובלתי נתפס אשר במהלכו נמצאו מספר התרשלויות אצל רופאים שונים בעלי מומחיות שונה במסגרת מוסדות רפואיים שונים – התרשלות שנפרסה על פני פרק זמן של שנים רבות, וכל זאת תחת עיניה הבוחנות של המערכת הרפואית", אומר עו"ד אלנתן.
2 צפייה בגלריה
עו"ד מיכאל אלנתן
עו"ד מיכאל אלנתן
עו"ד מיכאל אלנתן
(צילום: אלון פורת)
"במהלך השנים, היו מספר הזדמנויות לאבחן את הטעויות באבחון ולהציע טיפול מתאים ובזמן, ואולם הזדמנויות אלו פוספסו פעם אחר פעם. מדובר בטרגדיה מזעזעת. שום פיצוי לא יחזיר לאיגור ולמשפחתו את החיים שהכיר וידע לפני כן. המעט שאפשר לעשות הוא להבטיח שהמקרה יילמד ולא יטויח, ושמערכת הבריאות תבצע בדיקה מעמיקה שתבטיח שמקרה כזה לא יחזור בשנית".
בכתב התביעה צויו כי "התנהלות רשלנית של כל המעורבים במעקב ובטיפול אחר התובע לאורך השנים, הובילה לאיחור משמעותי של שנים באבחון גידול שהתפתח בראשו של התובע, אשר בשלב מסוים, עבר טרנספורמציה, והפך לגידול סרטני אשר יודע לשלוח גם גרורות. לכל אחת מהנתבעות הייתה תרומה לאיחור באבחון".
אחת הנקודות המשמעותיות ביותר בהשתלשלות האירועים שהובילה לאבחון המאוחר התרחשה בשנת 2018, כאשר אשתו של איגור הגיעה לקופת החולים וטוענת כי מצבו הנפשי של בעלה השתנה והוא הפך לאגרסיבי ואינו מרוכז. בהמשך הוא מועבר שוב לבית החולים אסותא לצורך בדיקה, ורק אז, שש שנים לאחר שהחל להתלונן על כאבי הראש והשינויים השונים במצבו, נמצא בבדיקתו גידול מסוג מנינגיומה שבאותה עת עדיין לא היה ממאיר.
בהמשך עבר הגידול טרנספורמציה, אך לאחר קבלת התוצאה הפנתה רופאת המשפחה את איגור לבדיקה של נוירולוג מטעם הקופה, שמתעלם מתוצאת הבדיקה והמליץ להמשיך את הטיפול הפסיכיאטרי. מכתב התביעה עולה כי "הרופא הנוירולוג התעלם לחלוטין מבקשת הייעוץ של רופאת המשפחה, לא בדק בעצמו את צילומי ההדמיה או דרש לקבלם, ושלח את התובע לדרכו להמשך טיפול אצל רופאים אחרים".
גם בשנת 2019 לא נרשם שינוי בהמלצות הטיפול ורק שנה לאחר מכן, כאשר אושפז שוב בשיבא – אותר בבדיקת MRI נוספת גידול שהוגדר "ענק", למרות ששנים קודם לכן, כפי שעולה מחוות הדעת של המומחה – הגידול היה קטן יותר באופן משמעותי.
"אבא שלי היה איש משפחה למופת, שלנגד עינינו הפך מאדם חיוני ומתפקד לשבר כלי", מספרת בתו, לינור בולוטין. "הוא צמוד לכיסא גלגלים, אין לנו מעלית בבניין, ולכן הוא כלוא בבית. ביטוח לאומי לא משלם מספיק כדי לממן את המטפל הצמוד ואת התרופות שלו, ולכן אמא שלי, שמרוויחה 6,000 שקלים בחודש, צריכה לממן בעצמה את ההפרשים הגבוהים, ואז להבין איך להמשיך ולחיות מהסכום הקטן שנותר לה.
"אבי היה במעקב ארוך שנים וביצע בדיקות ומעקבים, וכולם ייחסו תלונותיו למצב נפשי, למרות שלנו לא היה נראה הגיוני כי אדם יכול לשנות את האישיות שלו לחלוטין תוך ימים בודדים. אף אחד לא שמע אותנו. אבא שלי כל כך ציפה לגיל שבו יהיה לו יותר זמן להיות עם הנכדים, ליהנות קצת. עכשיו בגיל 62 הוא כמו אדם מת בעודו בחיים".
ממאוחדת נמסר בתגובה: "התביעה טרם הוגשה לבית המשפט ולכן אנחנו לא מכירים את הטענות שעולות בו. כשהוא יתקבל, נלמד את פרטיו ונגיב כמקובל בערכאות המשפטיות".
מאסותא נמסר בתגובה: "כשיתקבל כתב התביעה, אסותא תגבש את התייחסותה ותגיב במסגרת הליך משפטי או בית המשפט".
מהמרכז הרפואי שיבא נמסר בתגובה: "איננו מכירים כל תביעה בנידון. מכל מקום, הטיפול בנ״ל בשיבא היה ללא דופי".