בשיתוף אונקוטסט
"זו הייתה תקופה לא פשוטה עבורי ועבור המשפחה. הבן שלי שאל אותי 'אמא, את הולכת למות?'", כך מספרת ברכה קבלי (62) מראש העין שאובחנה עם סרטן ובזכות בדיקת "אונקוטייפ שד", נחסכו ממנה טיפולי הכימותרפיה.
לפני כעשור, במהלך בדיקת ממוגרפיה שגרתית התגלה בשד של ברכה גידול סרטני. "ביצעתי ממוגרפיה פעם בשנה, וגם הפעם לא חששתי בכלל", היא נזכרת. אלא שכרבע שעה לאחר סיום הבדיקה, הטלפון של ברכה צלצל והאחרות האחראית ביקשה שתשוב ותבצע את הבדיקה בשנית. "על אף שלא אמרו לי כלום, הבנתי שמשהו אינו כשורה", היא מספרת, "היה זה מוזר, מפני שאף פעם לא ביקשו שאשוב למרפאה לאחר הבדיקה. כששאלתי אם יש בעיה, האחות ניסתה להתחמק".
1 צפייה בגלריה
ברכה קבלי
ברכה קבלי
ברכה קבלי. בזכות הבדיקה, נחסכו טיפולי הכימותרפיה
(צילום: באדיבות המצולמת)
כשהגיעה ברכה למרפאה כבר הייתה בטוחה שצפויות לה בשורות רעות. "המבט של האחיות בעמדת הקבלה כבר הסגיר שמשהו לא טוב קורה. לא אשכח את המבט שלהן אף פעם", היא נזכרת. "כשנכנסתי לחדר של הטכנאית שאלתי אותה בצורה ישירה – יש לי סרטן", מספרת ברכה, "היא השפילה את המבט והשיבה שקיים חשד לגידול ממאיר. היא הסבירה לי שעל מנת לקבוע אבחנה חד משמעית, יש לבצע עוד מספר בדיקות". ברכה הופנתה עם ממצאי הבדיקה לביופסיה.
"בתוך זמן די קצר הרופאים הגיעו למסקנה חד משמעית שמדובר בסרטן", מספרת ברכה, "הרופאים ניסו להבין באיזה שלב המחלה – האם הגידול אובחן בשלב מוקדם או שהמחלה התפשטה גם לאיברים אחרים". ברכה נשלחה לבדיקות נוספות והממצאים חיזקו את הערכה של הרופאים שמדובר במחלה בשלב מוקדם.
"זמן קצר לאחר האבחון בוצע ניתוח להסרת הגידול, אולם למרבה הצער בניתוח, בניגוד למה שחשבו הרופאים בתחילה, התברר שישנה בלוטה נגועה בסרטן והמחלה נחשבת למקומית-מתקדמת", אומרת ברכה, "הסבירו לי שהתפשטות המחלה עשויה להשפיע על אסטרטגיית הטיפול". בבדיקה של ברכה נראה בבירור כי בלוטת הזקיף נגועה ושהגידול בשד גדול יותר מכפי שהעריכו בתחילה.
"בשלב הזה, התחלתי לספר לבני המשפחה ולחברים שחליתי בסרטן. בהתחלה שיתפתי רק את הקרובים ביותר ולאט לאט סיפרתי לעוד ועוד אנשים", מספרת ברכה. "התגובות היו קשות מאוד, הבן שלי שהיה אז רק בן 18 שאל אותי אם אני הולכת למות". די מהר ברכה הבינה שהתמיכה מהמשפחה והחברים תעזור לה לשאוב כוחות ולהילחם. "אחת התמיכות הכי מרגשות שקיבלתי הייתה ממקום העבודה", היא נזכרת.
כשהגיעה העת להחליט באיזו גישה טיפולית נוקטים, הייתה התלבטות האם ברכה צריכה לקבל טיפול גם עם כימותרפיה. "זו הייתה החלטה לא פשוטה, במיוחד לאור העובדה שהמחלה כבר יצאה מגבולות השד", היא נזכרת. בהמלצת האונקולוגית החליטה ברכה לבצע את בדיקת אונקוטייפ שד של אונקוטסט. "הרופאה הסבירה לי שזו בדיקה שיכולה לעזור לי לקבל החלטה לגבי תוספת הטיפול הכימותרפי ומייד הסכמתי", היא נזכרת.
בדיקת "אונקוטייפ שד" היא בדיקה גנומית שמספקת למטופלת ולרופא 'מדד להישנות המחלה (Recurrence Score - RS)'. מספר הנע בין 0 ל-100. נשים עם מדד הישנות מעל 25 נמצאות בסיכון גבוה לחזרת מחלה ובעלות סבירות גבוהה שיפיקו תועלת מתוספת של כימותרפיה לטיפול ההורמונלי, בעוד שנשים עם מדד הישנות נמוך מ-25 נמצאות בסיכון נמוך יותר לחזרת המחלה וסבירות נמוכה שיפיקו תועלת מכימותרפיה. "לצורך הבדיקה השתמשו ברקמת הגידול שהוציאו בניתוח, כך שלא הייתי זקוקה לעבור הליך פולשני נוסף, אלא רק להמתין לתוצאות", מספרת ברכה.
כעבור שבועיים התקבלו התוצאות המעודדות. "קיבלתי ציון 17", נזכרת ברכה "המשמעות של הממצאים הייתה שניתן לחסוך את הטיפול בכימותרפיה שחששתי ממנו מאוד. רווח לי מאוד, במיוחד בגלל שהייתה מעורבות של בלוטה ופחדתי שזה מאוחר מדי".
בכנס סרטן השד העולמי פורסמו ממצאי מחקר חדש שבוצע על ידי הרשת לחקר הסרטן ה- SWOG ובחסות המכון הלאומי לסרטן (NCI). במחקר השתתפו מעל ל- 5,000 נשים עם סרטן שד המערב 1-3 בלוטות נגועות, והתוצאות שלו עשויות לשנות את דרך הטיפול בסרטן השד עם עירוב בלוטות.
על פי ממצאי המחקר, קיימת השפעה שונה של כימותרפיה בהתבסס על תוצאות "מדד הישנות המחלה" לנשים לאחר גיל המעבר ולפני גיל המעבר. אצל נשים לאחר גיל המעבר שקיבלו ציון של 0-25 בבדיקת "אונקוטייפ שד" לא נמצאה שום תועלת מכימותרפיה ולכן מטופלות אלו יכולות לוותר על הטיפול הזה מפני שהסיכוי לחזרת המחלה נמוך. מנגד, נשים שנמצאות לפני גיל המעבר ומקבלות ציון של 0-25, בבדיקת "אונקוטייפ שד" דווקא מקבלות תועלת מטיפול בכימותרפיה ובקרב אלו שקיבלו את הטיפל נמצא שיפור ממוצע בשיעורי ההישנות המרוחקים ב-5 שנים של 3%.
"מדי יום במרפאות ברחבי העולם, רופאים נאבקים בשאלה כיצד לטפל בצורה הטובה ביותר בנשים עם סרטן השד", אמר החוקר הראשי במחקר ד"ר קווין קלינסקי, "התוצאות האלו משנות את ההנחיות המקצועיות ומדגימות כי ניתן לחסוך מהרוב הגדול של הנשים לאחר גיל המעבר כימותרפיה מיותרת ולקבל טיפול הורמונלי בלבד".
כ- 25% מהחולות המאובחנות מדי שנה עם סרטן שד מוקדם חיובי לקולטנים להורמונים (HR) הן עם גידול שהתפשט לבלוטות הלימפה שלהן, ושתיים מתוך שלוש הן לאחר גיל המעבר. הרוב המכריע של חולות אלה יכולות כעת להימנע מתוספת של כימותרפיה.
לאחר שהגיעו תוצאות הבדיקה, ברכה ביצעה סדרה של טיפולי הקרנות וטיפול הורמונלי מניעתי. "שמחתי שהייתה לי האפשרות לבצע את הבדיקה על אף שהייתה לי בלוטה נגועה", מסכמת ברכה, "לא ידעתי הרבה על סרטן השד והבדיקה נתנה לי תשובות לשאלות שלא ידעתי לשאול".
בשיתוף אונקוטסט
פורסם לראשונה: 07:38, 10.03.21