בשיתוף PEACE NATURALS

עידו זן הוא רק בן 39 אבל כבר 14 שנה מתמודד עם מחלות שתוקפות את גופו, האחת אחרי השנייה, בתופעה נדירה שגורמת לו לכאבים רבים ומגבילה את חייו עד מאד.
זן הוא רווק, סופר, משורר, שעוסק בכתיבה למחייתו. "בשנתיים האחרונות אני פחות עוסק במשהו ויותר שוהה בבית, בחופשת מחלה ארוכה", הוא מספר.
ב-2008 אובחן זן כחולה קרוהן (דלקת כרונית שפוגעת ברירית של מערכת העיכול, ל.ז.). "זו היתה המחלה הראשונה ברשימה של כל הבלגן שאני עובר", הוא אומר. בקרוהן שלו טיפלו בכל תרופה המוכרת לעולם הרפואה. "בעצם, ניסינו את כל הטיפולים לקרוהן, עברנו ממש את כל מה שיש לרפואה להציע, עד הניתוח בו הוציאו לי 30 ס"מ מהמעי", מספר זן.
אבל כאן רק התחילה שרשרת המחלות, שמגבילה אותו עד היום. שבוע אחרי הניתוח, הרופאים ניסו עוד תרופות ביולוגיות וניסויים קליניים לטיפול. "מאז, בכל שנתיים כמעט הצטרפה עוד מחלה אוטואימונית והתרופות, או מה שניסינו שיעזור לי, הפסיק לעזור", הוא מספר, "עוד תסמונת, עוד דלקת, כל שנתיים המצב רק החריף". במקביל לאין ספור טיפולים, זן כאב מאד. איכות חיים לא היתה לו. ואז הגיע הקנאביס.

"הקנאביס החזיר לי הרבה יכולות שאיבדתי"

זן מספר שסבל מחוסר תיאבון וחולשה שהלכה וגדלה. "אתה לא אוכל, הגוף לא סופג, כבר אין לך כוח. הרופאים נוטים להעביר אותך כמה מדורי גיהינום בדרך לקבלת הקנאביס, אבל לי היה מזל שרופא הגסטרו, מהראשונים שהיו לי, לא הביע התנגדות. הוא אמר 'זה נשמע מעניין, בוא נבדוק', ומייד התחלנו בתהליך להנפקת אישור".
3 צפייה בגלריה
עידו זן
עידו זן
"היה לי מזל עם רופא שהסכים לאפשר קנאביס הרפואי"
אבל המזל של זן אינו אופייני לכל המטופלים הכאובים והסובלים. "נתקלתי במקרים רבים שרופאים לא נוהגים כך. אפילו בכניסה למרפאות כאב כתוב לפעמים: "כאן לא מחלקים קנאביס".
"קיים מגוון רחב של התוויות, שמשרד הבריאות אישר, לטיפול בקנאביס רפואי. הנפוצים הם כאב, בעיות שינה, בחילות, הקאות, אוטיזם אצל ילדים וכדומה", מסביר את הצד המקצועי לירן מקסימוב, רוקח במקצועו. "לרוב, הכמות והמינון ייקבעו על ידי הרופא המטפל, שהוא למעשה הגורם המקצועי שיודע על איזו התוויה מדובר ועל פיה ייקבע איזה קנאביס מתאים ואיזו כמות".
כאמור, כבר ב-2018 קיבל זן רישיון לשימוש בקנאביס. "שום דבר אחר לא עזר", הוא מסביר. "הגעתי לרופאים שלי והמשכתי להתלונן על כאבים ועל בחילות, על חוסר תאבון וירידה במשקל, והרופאים אמרו: 'טוב, קנאביס יכול להועיל'. כמעט 13 שנים עידו עם רישיון, כשהמינונים עלו לאורך השנים. "הגעתי למינון המקסימלי שמשרד הבריאות מאשר", הוא מספר.

לצד הכאב, אתה מצליח לעשות דברים

"הקנאביס אינו מעלים לגמרי את הכאבים. הוא כאילו מזיז אותם הצידה או מעביר אותם לאש קטנה", אומר עידו, "עדיין כואב לך, אבל אתה מרגיש שאתה מסוגל לעשות דברים. פתאום אתה לא מסתגר בבית ומפחד מה יקרה אם תעשה או אם תאכל או אם תצא מהבית. פתאום אתה מסוגל ועושה. אמנם לא כמו אדם בריא, אבל המסוגלות עולה. בהדרגה אתה מסוגל לעשות דברים ואז עוד ואתה לא סובל כמו שסבלת בעבר".
זן מסביר שהקנאביס כאילו שם פילטר על החיים "ולמרות הכל, אתה מסוגל לעשות דברים".
האבחנה של זן על עצמו מקבלת אישוש גם מאיש המקצוע. "כרוקח אני נחשף לאלפי מטופלים שצרכו וצורכים קנאביס והתוצאות מאד מרשימות", אומר הרוקח לירן מקסימוב. "אנחנו רואים אנשים שהחיים חזרו אליהם. יום אחרי יום אחרי יום, איכות החיים עולה וכך גם המדדים"
"זה פתח לי מחסום חברתי שהיה לי בגלל המצב הרפואי, התופעות והתסמינים. הנטייה הטבעית שלי היתה להסתגר בבית, להשתבלל פנימה, להישאר במערה שלי ולא להיפגש עם אחרים כי התחושה היא שאף אחד לא באמת מבין מה עובר עליי", הוא אומר. כל יציאה מהבית דרשה התכווננות נפשית והכנה גופנית. "זה דרש כל כך הרבה, ולרוב, הכי פשוט היה להישאר במיטה ולראות טלוויזיה.
3 צפייה בגלריה
עידו זן
עידו זן
הכאבים כמו על אש שקטנה ואפשר לעשות דברים
"הקנאביס בעצם 'אמר': כואב לך אבל לא נורא - לך לטיול עם הכלבה, כואב לך אבל לך תעשה סיבוב במושב, כואב לך אבל סע בכל זאת ותעשה. זה עוזר לי לפתוח את הדלת ולצאת מהבית. הגובה של הלהבות קצת יורד ולמרות שעדיין כואב ועדיין מציק, אפשר לעשות עוד דברים. גם אם זה לא במאה אחוזים, אפשר בחמישים אחוזים, אפשר לעשות בכל זאת ולא להשתעבד לכאבים", הוא אומר ומייעץ לחולים אחרים: "בעצם העובדה שאתה יודע שקיים דבר כזה שיכול להקל, יש לך אחריות כחולה, לפנות לרופא ולהגיד לו 'אני דורש לקבל טיפול אחר'".
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS
פורסם לראשונה: 08:00, 19.01.22