משרד הבריאות יחייב לראשונה הדבקה של מדבקות אזהרה ייעודיות על גבי חפיסות משככי כאבים אופיואידים. כך נודע היום (ד') ל-ynet. נוסח האזהרה שנקבע הוא: "זהירות! שימוש ממושך באופיואידים גורם לתלות, סכנת התמכרות ומינון יתר".
מדובר בתיקון לצו הרוקחים שבדומה לתרופות אחרות, יחייב גם את המשככים האופיואידים במדבקת אזהרה בדרגה החמורה ביותר. כלומר, על פי הנוסח שנקבע, שימוש ממושך באופיואידים בהכרח גורם לתלות והתמכרות – ולא "עשוי" או "עלול" לגרום לכך.
1 צפייה בגלריה
משככי כאבים כאב אופיואידים
משככי כאבים כאב אופיואידים
משככי כאב אופיואידים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
המהלך ייצא לדרך ברקע עתירה בג"ץ בעניין שהגישו עמותת "רופאים לזכויות אדם" ושל "לאלתר", הקרן לתמיכה וליווי חולים נרקוטיים, שדרשה להורות למשרד להתחייב לעשות זאת. העתירה נמחקה לאחר שמשרד הבריאות הבטיח לקדם את הנושא. כעת נרשמת התקדמות משמעותית ביישום המהלך עם פרסום הצו בנושא.
ואולם, יש לציין כי בשלב זה מדובר על טיוטת צו שעוד אמורה לעבור הליכי חקיקה ושתיכנס לתוקף באופן גורף על כל משככי הכאבים האופיואידים רק תשעה חודשים לאחר פרסום הצו הסופי. כל התרופות והמשככים שיגיעו לישראל עד פרסום הצו – לא יחויבו בהדבקת מדבקת האזהרה.
עוד בנושא זה:
על פי דברי ההסבר בצו, "צו הרוקחים מגדיר קבוצות של רעלים מסוגים שונים וקובע הוראות שונות ביחס אליהם. בין השאר, מחייב הצו בפרסום תוויות אזהרה בעניינים שונים על גבי אריזות של תכשירים המשמשים לטיפול רפואי. התיקון המוצע לצו מיועד להעלות מודעות לשימוש בתכשירים המכילים אופיואידים. התיקון כולל הוספה של תווית אזהרה ייעודית שמיידעת את המטופלים אשר נוטלים תכשירים המכילים אופיואידים בדבר ההשלכות של שימוש בתכשירים אלה. תיקון זה מהווה חלק משורה של צעדים שבהם נוקט משרד הבריאות על מנת להתמודד עם תופעת השימוש לרעה בתכשירים המכילים אופיואידים".

ישראל עקפה את ארה"ב בשיעור המרשמים

מנתונים חדשים שאסף מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל ופורסמו לראשונה ב-ynet, עולה, כי בשעה שבארה"ב התמתנה כמות רישום המשככים, בישראל היא מזנקת – ולראשונה עוקפת אותה בכמות המרשמים ביחס לאוכלוסייה.
על פי נתוני המחקר, שערכו פרופ' נדב דוידוביץ', ד"ר ינאי קרצלר ואורן מירון, העלייה בצריכת משככי כאבים חזקים מאוד, כמו פנטניל ואוקסיקודון, החלה בין השנים 2011 ל-2015. "עקב העלייה בצריכת פנטניל, שיעור העלייה בצריכת אופיואידים בישראל בשנים 2015-2012 היה הגבוה ביותר בקרב מדינות ה-OECD", ציינו החוקרים, "והמצב מאז רק החמיר. צריכת הפנטניל בישראל הוסיפה לעלות עד שב-2020 היא דורגה במקום הראשון בעולם בצריכת אופיואידים במרשם".

ב"רופאים לזכויות אדם" מברכים על המהלך אך מתריעים: עוד ארוכה הדרך בכל הנוגע למאבק באופיואידים, ועל משרד הבריאות לנקוט בשורה של צעדים בנושא. לדברי הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה בעמותה, "פרסום אזהרה ברורה על גבי חפיסות התרופות, כי אופיואידים גורמים לתלות, הוא צעד בסיסי שמוטב לו היה נעשה הרבה קודם ולא רק בעקבות עתירה לבג"ץ. מהלך שכזה, אם ייצא לפועל, יאפשר למטופלים לחשוב בצורה מושכלת יותר אם הכאב שהם סובלים ממנו שווה את הסבל הנוראי שהם עלולים לחוות סביב תלות פיזית בתרופות וסביב ניסיונות הגמילה ממנה.
"נצטרך לראות כיצד ההנחיה החדשה תיושם בפועל, לרבות לוח זמנים מהיר לביצועה, שכן המשבר כבר גבה מספיק קורבנות. זהו צעד חשוב, הכרחי אך לא מספק. בנוסף, ייקח זמן עד שהתרופות עם האזהרה יגיעו למטופלים כי בינתיים יש מלאי תרופות בלי אזהרה - למה לא לשים מדבקה או לחייב כל רוקח ורופא לתת דף עם האזהרה הנכונה? למה כשמדובר בסיגריות אלקטרוניות, המשרד יצא בקמפיין הסברה ובמקרה הזה הוא כנראה חושש מול חברות התרופות? יש לנקוט צעדים משמעותיים נוספים, בראשם: נגישות לגמילה - כי המצב בישראל קטסטרופלי מבחינה זו - וכן הפסקת רישום אופיואידים לכאב כרוני כיוון שלא רק שאינם יעילים אלא מזיקים בוודאות".
אביתר סמולסקי יו"ר לאלתר - הקרן לתמיכה וליווי חולים נרקוטים, מסר בתגובה: "זהו צעד ראשון, קטן והכרחי להשמת המחלה הנרקוטית במקום הנכון. ההבדל בין תלות והתמכרות הוא חיים ומוות. כעת יש לפרוט באזהרות את שלל המחלות שמייצרת התלות באופיואידים כגון: כשל חיסוני על כל המשתמע מכך, אימפוטנציה, קריסה דנטלית ועוד, ובסופו של דבר מוות בטרם עת".