עדשות מגע צבעוניות הן מוצר נפוץ ולא רק בפורים. עדשות מגע אלו מוצגות לעיתים קרובות כאביזרי אופנה במדיה החברתית. משפיעני רשת משכנעים צרכנים רבים, רובם צעירים, לקנות עדשות דומות. ד"ר ישי ווייל, רופא עיניים ומומחה לניתוחי קרנית, במרכז הרפואי שערי צדק, התריע בריאיון ל-ynet, כי שימוש בעדשות כאלה עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים לעיניים. הוא סיפר: "מטופלת שלי כמעט איבדה את ראייתה בגלל עדשות צבע". צפו בריאיון איתו ועם אורטל תוהמי שלא מוותרת על עדשות צבעוניות כבר מכיתה ו':
ד"ר ווייל אומר: "עדשות ללא מרשם הנמכרות בחנויות תחפושות או באינטרנט, עלולות שלא לעבור בקרת איכות נאותה, מה שמוביל לעדשות שעשויות לגרום לנזק בלתי הפיך לעין. הנה לדוגמה, לשערי צדק הגיעה לפני כמה זמן, בת 36, אמא לילדים, שהייתה רגילה להרכיב מדי פעם עדשות צבע קוסמטיות, ונפגעה מכך.
"היא סיפרה שלפני כמה שבועות רכשה סוג חדש של עדשות צבעוניות, ארבע שעות לאחר שהרכיבה אותן, החלה להרגיש כאב עז בשתי העיניים, טשטוש ראייה והעיניים הפכו אדומות ודומעות. היא הסירה את העדשות, אך מכיוון שלמחרת הסימפטומים החמירו והראייה הידרדרה, היא פנתה למיון עיניים במרכז הרפואי שערי צדק.
2 צפייה בגלריה
נזק לעיניים עדשות מגע
נזק לעיניים עדשות מגע
מימין: בצקת קרנית קשה, צביעת פלורוסצאין של הקרנית שמראה סימני קרטיטיס (דלקת קרנית), העין לאחר טיפול, ללא בצקת או דלקת
(צילום: המרכז הרפואי שערי צדק)
"במיון אבחנו רופאי העיניים פגיעה משמעותית בראייה, דלקת קרנית (קרטיטיס) קשה, שמלווה בבצקת ועכירויות מרובות בקרנית. היא אושפזה מיד במחלקת עיניים לצורך קבלת טיפול אנטיביוטי ולאחר מכן גם בסטרואידים", הוא מסכם, "אחרי ארבעה ימים של טיפול סביב השעון וקצת מזל, העיניים שלה החלימו והיא חזרה לתפקוד מלא, אבל זה יכול היה להסתיים אחרת לגמרי".
האישה שנפגעה מעדשות צבעוניות ואושפזה בשערי צדק, סיפרה: "הטיפול היה אינטנסיבי מאוד. טיפות עיניים אנטיביוטית כל שעה, מסביב לשעון, כולל בלילה. לא ישנתי והייתי ממש בחרדות שאני מאבדת את הראיה". כאמור, לאחר אשפוז בן ארבעה ימים, השתפרה הראייה, אך עדיין נותרה עכירות בקרנית: "לא יכולתי לנהוג, להשתמש במחשב, אבל לפחות יכולתי לפקוח עיניים, להיות עם הילדים שלי".
ד"ר ישי ווייל, רופא עיניים ומומחה לניתוחי קרנית, שערי צדקד"ר ישי וויילצילום: אפרת פרג'ון, שערי צדק
כעת היא עדיין נמצאת במעקב במרפאת העיניים בשערי צדק, אך מרגישה שקיבלה את הראייה שלה בחזרה. "חשוב לי להודות לצוות הרפואי, ולהזהיר את כל המשתמשים בעדשות מגע: תרכשו עדשות רק ממקום מורשה ולאחר התאמה של אופטומטריסט או רופא עיניים. אם אתם חשים שיש בעיה, לא לחכות, ולפנות מיד לקבלת טיפול רפואי".
אינפו עדשות סופי
ד"ר ווייל מסכם: "חשוב להבין שגם עדשות רגילות, אם לא משתמשים בהן נכון אינן בטוחות, לא כל שכן עדשות צבעוניות. הרבה צעירים קונים אותן ברשת, ואז זו סכנה, כי הצבע עלול להיות מכימיקלים מסוכנים, מה שיכול לגרום לדלקת קשה וכאמור, לנזק בלתי הפיך עד כדי אובדן ראייה".
לדבריו, "בעדשות קוסמטיות לא-תקניות, הצבע שמקנה להן את המראה הייחודי מכיל כימיקלים וחומרים מזיקים אחרים שעלולים לגרום לתגובה דלקתית קשה בעין. בנוסף, אי סדירות של החלק האחורי של העדשה או אי-התאמה למבנה הקרנית של המשתמש, יכולים לגרום לשריטות בקרנית ולהוביל לכאבים עזים, כיב זיהומי, ואובדן ראייה".
2 צפייה בגלריה
אורטל תוהמי עדשות מגע צבעוניות
אורטל תוהמי עדשות מגע צבעוניות
אורטל תוהמי. מימין המראה הטבעי. "קינאתי בכל מי שיש לו עיניים כחולות או ירוקות"
(צילום: באדיבות המצולמת)
אורטל תוהמי בת ה-25 משתמשת בעדשות צבעוניות כבר מכיתה ו'. "יש לי עיניים חומות ותמיד קינאתי בכל מי שהיו לו עיניים כחולות או ירוקות. בשנים הראשונות באמת לא הקפדתי על איכות העדשות וסבלתי מבעיות בעיניים", היא מספרת, "אבל עם הזמן חקרתי את הנושא וכיום אני מזמינה רק את העדשות הטובות ביותר, מאושרות משרד הבריאות, אני שומרת על העיניים שלי", היא מסכמת כי לא הייתה ממליצה להשתמש בעדשות בגיל צעיר. "גם מהניסיון שלי, אני יודעת שצריך לעבור תדרוך נכון ולהבין את המשמעויות".