"נכון, המספרים גבוהים, אבל אנו רואים שיש בלימה בתחלואה", אומר פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. "העקומה מתחילה להתיישר, להתכופף, ואנחנו מאמינים שנראה בימים הקרובים ירידה. הזן הבריטי מדביק להערכתנו כ-40% מהמאומתים החדשים. כלומר, כל יום יש כ-3,000 נשאים חדשים של הזן הבריטי. הוא פגע בצורה משמעותית בבלימה שהייתה יכולה להיות בעזרת הסגר והחיסונים. אנו מתחילים לראות את השפעת החיסונים על התחלואה הקשה. בקרב בני 60 ומעלה קצב העלייה בתחלואה הקשה הוא 15%, ואילו בקבוצה שפחות התחסנה, של 40-65, ראינו עלייה של 40%. אנחנו מקווים שהפער הזה נובע מחיסונים".
להערכתו, העומס בבתי החולים קיפח חיים אדם. "ייתכן שחולים היו יכולים לשרוד בתנאים אחרים. הסטטיסטיקה מעידה שכשיש בבתי חולים עומסים נמוכים יותר, יכולה לשרוד קבוצה יותר גדולה של אנשים. כרגע, כשיש 1,200 חולים קשים בבתי החולים, אין לנו שולי ביטחון. אנו רואים את השפעת החיסונים, אבל עד שלא נראה בוודאות שמקדם ההדבקה יורד מתחת ל-1, אני לא רואה איך אנחנו משחררים ופותחים יותר את המשק. אני מקווה שאחרי שבוע נוסף של סגר הדוק נוכל לראות שיפור משמעותי".
1 צפייה בגלריה
 הפתרון: לסגור את נתב"ג
 הפתרון: לסגור את נתב"ג
הפתרון: לסגור את נתב"ג
(צילום: AFP)
לשאלה, האם ייתכן שניהול טוב יותר של המגפה היה מקטין את מספר המתים, השיב: "יכולנו לנהל את זה בצורה יותר טובה. ישראל לא הצליחה לטפל באופן מוצלח במוקדי תחלואה, לא הצליחה לבצע סגרים דיפרנציאליים. זה כלי שיכול היה להיות יעיל, אבל הוא לא יושם. דבר נוסף: ברגע שמבינים שהכלי האפקטיבי היחיד הוא סגר מלא, עדיף להטיל אותו כמה שיותר מוקדם. זה היה מונע את העומסים הגבוהים בבתי החולים".
"יכולנו לנהל את זה בצורה יותר טובה. ישראל לא הצליחה לטפל באופן מוצלח במוקדי תחלואה, לא הצליחה לבצע סגרים דיפרנציאליים. זה כלי שיכול היה להיות יעיל, אבל הוא לא יושם. ברגע שמבינים שהכלי האפקטיבי היחיד הוא סגר מלא, עדיף להטיל אותו כמה שיותר מוקדם. זה היה מונע את העומסים הגבוהים עכשיו בבתי החולים"
פרופ' סגל התבקש להתייחס להשוואה שביצעה ח"כ איילת שקד בין נתוניה של ישראל לאלה של מדינות אחרות. על כך הוא אמר: "לישראל יש רק שער אחד, ויכולנו לנהל אותו בצורה יותר טובה. היה צריך להקפיד על ניהול יותר נכון של הנכנסים לישראל, על ידי ביצוע בדיקות לפני ההגעה והקפדה על בידודים ומלוניות על פי הנחיות. נושא האכיפה לא בוצע בצורה טובה".
אם היינו סוגרים את נתב"ג בזמן, נשאל המומחה - או דורשים מכל הנוחתים להציג תוצאות שליליות של בדיקות - האם היינו יכולים להיות עכשיו אחרי הקורונה?
"כן", השיב פרופ' סגל. "היינו יכולים להיות או אחרי האירוע או במגמה של ממש בלימה".
על מבצע החיסונים אמר: "הדרך לצאת מהמגפה היא על ידי חיסון כמה שיותר אנשים באוכלוסייה. ישראל היא מדינה דמוקרטית, לא יכריחו פה אף אחד להתחסן, אבל צריך לעבוד על הסברה, על תמריצים, ולהגיע למצב שבו יתחסן אחוז כמה שיותר גדול של האוכלוסייה. אם תהיה קבוצה גדולה של אנשים שתבחר לא להתחסן, הרי שהיא מסכנת את עצמה, ולא רק את עצמה. כשהאנשים האלה יחלו ויגיעו לבתי החולים, יטפלו בהם, וזה יבוא על חשבון אזרחים שבחרו להתחסן".