במהלך החורף הורים רבים מוטרדים מכך שהילדים משתעלים. בעצם, לא רק בחורף. הניסיון שלנו מלמד שהורים מוטרדים מילדים משתעלים כל השנה. אבל בכל זאת החורף הוא תקופה פגיעה יותר להצטננויות ולשיעול, ועכשיו זו הזדמנות טובה להבין מה ההבדל בין סוגי השיעול השונים, כמה זמן ההחלמה לוקחת ומה חשוב לא לעשות.
3 צפייה בגלריה
שיעול אצל הילדים. אחת התלונות הנפוצות
שיעול אצל הילדים. אחת התלונות הנפוצות
שיעול אצל הילדים. אחת התלונות הנפוצות
(צילום: shutterstock)
מהו שיעול ולמה הוא משמש? שיעול הוא מנגנון הגנה של הגוף ומטרתו לסלק מהריאות ומקנה הנשימה זיהומים, נוזלים או דברים אחרים ששאפנו פנימה בטעות. שיעול בדרך כלל מתחיל אצל ילדים בעקבות וירוסים של צינון או שפעת. הווירוסים מגרים את דרכי הנשימה, גורמים להצטברותשל ליחה והשיעול הוא הניסיון של הגוף "להעיף" אותם החוצה. העיקרון הזה נכון גם לשיעול יבש (ללא ליחה) וגם לשיעול רטוב (עם ליחה). זו הסיבה שכמעט תמיד יתלוו לשיעול סימפטומים נוספים כמו נזלת, כאב גרון או חום.
ד"ר ערן נבוד"ר ערן נבוצילום: אוליביה אפלבאום
האם יש סוגי שיעול שונים? בהחלט כן. אנחנו מפרידים בדרך כלל בין שיעול יבש לשיעול רטוב. מקור השיעול היבש הוא על פי רוב בזיהומים ויראליים (שפעת למשל) בדרכי הנשימה העליונות (אף, לוע), אך הוא יכול להיות גם ביטוי לאסתמה בילדים.
שיעול יבש "נבחני" (סטרידור) מעיד על בצקת בדרגי הנשימה העליונות, מופיע על פי רוב בלילה ויכול להיות מסכן חיים. מקור השיעול הרטוב הוא במערכת הנשימה התחתונה (ריאות ודרכי האוויר). היות שלפי חוקי מרפי, הילדים לעולם לא ישתעלו במרפאה – אנחנו תמיד ממליצים לנסות להקליט או לצלם סרטון קצר של הילד משתעל כדי לסייע לנו באבחון.
מתי הילד יפסיק להשתעל? אחת הבעיות עם שיעול היא שלעיתים קרובות הוא ממשיך זמן ניכר אחרי שסימפטומים אחרים של המחלה כבר חלפו. על פי רוב, שיעול בילדים נמשך בין מספר ימים לשלושה שבועות. לצערנו כהורים, הוא נוטה להחריף בלילות ולהפריע לילד לישון.
3 צפייה בגלריה
סירופ שיעול ילד
סירופ שיעול ילד
סירופ נגד שיעול. פחות מומלץ
(צילום: shutterstock)
איך מטפלים בשיעול אצל ילדים? שיעול הוא דוגמה מצוינת לאמת במשפט "עם תרופות שבעה ימים ובלי תרופות שבוע", או במילים אחרות – חוץ מלנשום עמוק (אבל לא ליד הילד המשתעל, שלא תידבקו) ולהתאזר בסבלנות אין הרבה שאפשר לעשות. ההצעות הבאות יכולות להקל במידה מסוימת על השיעול אבל אל תצפו לפתרונות קסם, כי אין:
1. שתייה מרובה – הנזלת והחום שמתלווים לשיעול גורמים לאובדן נוזלים. שתייה מרובה עוזרת לחדש את מאגר הנוזלים בגוף וכך הופכת את הליחה לצמיגה פחות, כך שקל יותר להפטר ממנה.
2. שתייה חמה – עוזרת להקל על כאבי הגרון שהשיעול יוצר. אם הילד עבר את גיל שנה אפשר להמתיק בדבש, בשביל סבתא.
3. כרית מעל/מתחת למזרן – בזמן שאנו שוכבים הליחה שהצטברה בדרכי הנשימה העליונות נוטה לזרום לדרכי הנשימה התחתונות ולהחמיר את השיעול. יצירת שיפוע מתחת לראש ולבית החזה עשויה לעזור, אם במקרה הילד שלכם שייך לקבוצה המופלאה של ילדים שלא זזים הרבה במהלך השינה.
4. אוויר קר ולחות – מסייעים בעיקר במקרים של שיעול נבחני, אולם ככלל אוורור של החדר, פתיחת חלון ושמירה על סביבה לחה מסייעת בהקלה על הסימפטומים. במילים אחרות – פתחו חלון ואל תשתמשו במזגן או במפזר חום. אם קר מדי אפשר להפעיל רדיאטור ולהניח עליו קערת מים, שתשמור על הלחות בחדר.
5. תכשירים להקלה בגודש – בין אם טבעי או במרשם ישנם מספר תכשירים שמטרתם להקל על הגודש, לסייע לכיח ולפנות את דרכי האוויר.
6. אנטיביוטיקה – בחלק קטן מאוד מהמקרים בין אם הרופא ייתכן ורשם לילדכם טיפול אנטיביוטי, מטרתו לטפל במקור הבעיה (זיהום חיידקי בריאות) אולם אנטיביוטיקה אינה מטפלת בשיעול עצמו אלא רק בגורמים לו. השיעול יכול להימשך עוד ימים רבים לאחר התחת הטיפול.
איך לא מטפלים בשיעול?
1. סירופים נגד שיעול – לא מומלצים לילדים. היעילות שלהם לא הוכחה ולצד זאת עלולות להיות להם תופעות לוואי שליליות כמו תגובות אלרגיות.
2. מכשיר אדים – גם זה אינו מומלץ. אין כל הוכחה ליעילות של שימוש במכשיר אדים. מכשירי אדים שלא נוקו כראוי אף עלולים לגרום לזיהומים ולהחמיר את מצבם של הילדים.
ד"ר ערן נבו, מומחה ברפואת ילדים, מכבי שירותי בריאות