המשטרה חוקרת פרשייה של יבוא ביציות מופרות מגאורגיה עם מחלה גנטית לשם טיפול בהפריה חוץ-גופית בנשים בארץ. חלק מהביציות התגלו עם מחלה גנטית (המופיליה B) קשה. לפחות תינוקת אחת נולדה בישראל עם מום ואחת הנשים עברה לידה שקטה. לפי שעה נעצרו רופא בכיר שמנהל קליניקה להפריה חוץ-גופית וכן מנהל מעבדה בבית חולים במרכז הארץ.
לפי שעה מעריכים במשרד הבריאות ששלוש נשים עשו שימוש בעוברים המוקפאים (ביציות מופרות) של התורמת עם הפגם הגנטי, בהן האישה שילדה תינוקת שנושאת אף היא את גן ההמופיליה ואישה שעברה לידה שקטה. אישה שלישית עברה תהליך של החזרת העובר, אך לא הרתה. שני עוברים לא הוחזרו ונותרו בהקפאה.
  • נפגעות פרשת הביציות מוזמנות לשלוח מידע ופרטים למייל האדום
הביציות נשאבו כאמור מנשים הנושאות את המחלה בגאורגיה והוחזרו לכמה נשים בארץ - אף ש"המידע על הנשאות הגנטית למחלה היה מצוי לכאורה בידי הצוותים במרפאה בחו"ל ובישראל", כך לפי משרד הבריאות. האישה שילדה גילתה שהעובר בסיכון במהלך ההיריון ולא לאחר הלידה כי החליפה רופא ועברה בדיקות. ככל הנראה, היא הייתה בשלב שבו כבר לא הייתה ברירה אלא ללדת.
3 צפייה בגלריה
מרפאה ל.ב הפריה חוץ-גופית IVF רמת החייל פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מגאורגיה
מרפאה ל.ב הפריה חוץ-גופית IVF רמת החייל פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מגאורגיה
המרפאה בתל אביב שהרופא המנהל שלה נעצר בידי המשטרה
(צילום: עוז מועלם)
מפלג ההונאה של משטרת מחוז תל אביב ומשרד הבריאות הודיעו שהחקירה יצאה לדרך בעקבות בדיקה פנימית של משרד הבריאות והגשת תלונה למשטרה על אודות חשד להחזרת ביציות מופרות עם מחלה גנטית לכמה מטופלות בארץ. עד כה הצטברו ארבע תלונות נגד החשודים.
במסגרת חקירה סמויה, המנוהלת מזה כמה חודשים ביחידת ההונאה של מחוז תל אביב, בשיתוף פעולה של חטיבת המודיעין ובסיוע משרד הבריאות והפרקליטות, הצטברו חומרי חקירה נגד שני חשודים מצוות רפואי העוסקים בתחום הפריה חוץ-גופית. השניים פעלו בכמה מועדים במהלך החודשים האחרונים ביבוא ביציות מופרות מגאורגיה, במטרה לבצע פעולת הפריה בארץ למטופלות שלהם.
על-פי החשד, הביציות נשאבו מנשים הנושאות את מחלת ההמופיליה בגאורגיה והוחזרו כאמור לכמה נשים בארץ. צוות החקירה גבה מהן עדויות, לאחר שנפגעו מהטיפול וההחזרה של העוברים. הבוקר עוכבו לחקירה שני החשודים על-ידי מפלג ההונאה של מחוז תל אביב, ואחר הצהריים הובאו לדיון בבית משפט השלום בתל אביב, בבקשה להאריך את מעצרם. הרופא הבכיר פרץ בבכי לפני הדיון.
3 צפייה בגלריה
פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מרפאת הפוריות Birth בבטומי, גאורגיה
פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מרפאת הפוריות Birth בבטומי, גאורגיה
ביציות עם מחלת ההמופיליה הוחזרו לנשים בארץ. בתמונה: הקליניקה בבטומי שבגאורגיה שבה נשאבו הביציות
(צילום: אתר Birth)

משרד הבריאות התיר שימוש בביציות בכפוף ליידוע

במשטרה חושדים שהעצורים "קרוב לוודאי עשו במודע את מה שעשו". היחידה החוקרת ניהלה חיפושים במשרדים של החשודים במרכז הארץ. ביחידה החוקרת מאמינים שיגיעו לעוד מתלוננות לאחר מעבר החקירה מסמויה לגלויה.
כבר בתחילת השנה הפסיק משרד הבריאות את העברת הביציות המופרות מהמעבדה הזו - ועדיין התיר לעשות שימוש בביציות שיובאו בכפוף ליידוע המטופלות.
לפני חודש בדיוק הודיע משרד הבריאות למנהלי יחידות ה-IVF כי בפעילות המעבדה שעומדת במרכז הפרשה נמצאו "אי-סדרים שנמצאים בהליכי בדיקה". על אף החדשות הכבדים התיר המשרד ליחידות להמשיך ולעשות שימוש בביציות המופרות אך הודגש כי "מוטלת אחריות על מנהל היחידה שבה נמצאות הביציות לוודא שבוצעו כל הבדיקות הגנטיות והאחרות שנדרשו על-ידי הצוות המטפל, המטופלים והמטופלות וכי תוצאותיהן מאפשרות המשך טיפול. במקרה של ספק יש לפנות ליועץ גנטי". בנוסף הנחה המשרד ליידע את המטופלים והמטופלים שנשללה ההכרה במעבדה.
בהודעת משרד הבריאות מהיום, הוא הורה לכל מנהלי היחידות להפריה חוץ-גופית בארץ לאתר את הנשים שיובאו עבורן ביציות מהיחידה המדוברת, על מנת ליידע אותן לגבי הסיכון ולאפשר להן לקבל החלטה מושכלת לגבי השימוש בביציות.
3 צפייה בגלריה
פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מרפאת הפוריות Birth בבטומי, גאורגיה
פרשת יבוא ביציות עם המופיליה מרפאת הפוריות Birth בבטומי, גאורגיה
שלט בחזית המרפאה בבטומי, גאורגיה
(צילום: אתר Birth)
משרד הבריאות הודיע כי "התקבלו דיווחים על יבוא ביציות מופרות ממרפאה בשם Birth בגאורגיה מתורמת נשאית של המופיליה B. על פי החשד, על אף שהמידע על הנשאות הגנטית למחלה היה מצוי לכאורה בידי הצוותים במרפאה בחו"ל ובישראל, העוברים הועברו ארצה ואף בוצעה החזרה של הביציות המופרות לכמה מטופלות ישראליות. נציב קבילות הציבור הורה על הקמת ועדת בדיקה שפעלה בשיתוף עם הפרקליטות ומשטרת ישראל לבירור החשדות".
כעבור כמה שעות נמסר שמנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן יקיים דיון בפרשה ובהשלכותיה. בין האפשרויות הנשקלות: ביטול יבוא של ביציות מופרות מחו"ל שאישורו הוארך רק לפני כמה חודשים באופן זמני. רק בימים האחרונים פרסם המשרד טיוטה לחוזר חדש להתנהלות היחידות להפריה חוץ-גופית כשהאחרון פורסם לפני עשר שנים.
באתר המעבדה בגאורגיה שעומדת במוקד הפרשה צוין כי תורמות הביציות הן "נשים בגילאי 18 עד 33 שכבר יש להם ילדים, היסטוריה גנטית טובה והפריה חוץ-גופית מוצלחת בעזרת הביציות שלהן". בנוסף נכתב כי "הסיכוי להצליח להשיג היריון רצוי עם ביציות מהתורמת גבוה מאוד. אישה יכולה להשיג הריון המיוחל בעזרת תרומת זרע גם אם כרגע אין לה בן או בת זוג".
מהי המופיליה? המופיליה היא מחלה תורשתית הנגרמת כתוצאה מפגם בכרומוזום X, כאשר נשים נושאות את הגן הפגום, והחולים בה הם בעיקר זכרים.
יש שני סוגי של המופיליה: מסוג A הנגרמת מחוסר בגורם קרישה 8, ממנה סובלים רוב החולים במחלה, ומסוג B, הנגרמת מחוסר בגורם קרישה 9.
המחלה מתבטאת בדימומים פנימיים או חיצוניים, לעיתים עד כדי סכנת חיים, הנגרמים עקב חבלות ופגיעות, וכן באופן ספונטני ללא חבלה ידועה. הדימומים החוזרים המתרחשים באיברים הפנימיים, בעיקר במפרקים, עלולים לגרום להרס המפרקים ולנכות קשה.