בסוף החודש, אחרי יותר מעשור, ייפסק המימון לאמבולנסים ייעודיים לכפרים הבדואים, והתושבים יצטרכו לחכות כ-25 דקות ואפילו יותר, עד שאמבולנסים מבאר שבע יגיבו לקריאות. זאת על רקע עלייה של כ-150% בקריאות מאז פרוץ המלחמה בשל חוסר מיגון. בארגון "אג'יק-מכון הנגב", שהקים את הפרויקט עם מד"א, אומרים: "זו הפקרה של 100 אלף תושבי הכפרים הלא מוכרים בחברה הבדואית בנגב".
בשנת 2012 הקים ארגון "אג'יק-מכון הנגב" בשיתוף עם מד"א, פרויקט יחיד מסוגו בישראל של שירות אמבולנסים ייעודי לכפרים הבדואים בנגב, המונים כ-100 אלף תושבים ומנותקים ממענה רפואי לשעת חירום. עד אז, מהירות הגעת אמבולנס מתחנת מגן דוד אדום בבאר שבע עד לנקודת האירוע בתוך אחד הכפרים בנגב לקחה לפחות 25 דקות.
במסגרת הפרויקט, פועלים שלושה אמבולנסים של מד"א: האחד על הציר שבין באר-שבע לדימונה, שני באזור ביר הדאג - רמת הנגב ושלישי בין לקייה באר שבע לערד. נהגי הניידת הם תושבי האזור, מתמצאים בשטח, שלעיתים אפילו אין בו שמות רחובות, ורק מתוך היכרות עם המשפחות במקום - ניתן לזנק ולהגיע בתוך שלוש דקות בממוצע לכל קריאה.
נהג האמבולנס יאסר אבו רגילה: "ב-7 באוקטובר בבוקר קיבלתי קריאה עם דיווח על פגיעת ראש של בת 10 חודשים מרסיס של טיל. התינוקת נמצאה במצב קשה. היכולת לזנק לנ"צ המדויקת בתוך שלוש דקות, מתוך היכרות עמוקה עם האזור סייעה לפנות אותה במהירות לקבלת טיפול רפואי"

בגלל חוסר מיגון: עלייה של 150% בקריאות

מאז פרוץ המלחמה, נרשמה עלייה של כ-150% בקריאות לאמבולנס בכפרים הללו בעקבות היעדר מיגון מפני טילים של הבתים שספגו פגיעות של טילים ורסיסי טילים ששוגרו מרצועת עזה.
נהג האמבולנס יאסר אבו רגילה סיפר: "ב-7 באוקטובר בשעה 8:45 הייתה אזעקה בעקבות נפילה של טיל. קיבלתי קריאה עם דיווח על פגיעת ראש של בת 10 חודשים מרסיס. התינוקת נמצאה במצב קשה, עם דימום מהראש, והיכולת לזנק לנ"צ המדויקת בתוך שלוש דקות ולאתר את בית המשפחה הרלוונטית מתוך היכרות עמוקה עם האזור ועם אנשי הכפר, אפשר מתן טיפול ראשוני במקום לעצירת דימום, קיבוע, חמצן ופינוי לבית חולים והצלת חיים".
1 צפייה בגלריה
אבו רגילה אמבולנס פזורה בדואית
אבו רגילה אמבולנס פזורה בדואית
יאסר אבו רגילה. "מגיעים לבתים תוך דקות ומצילים חיים"
(צילום: יח"צ)
עוד סיפר אבו רגילה, כי "באירוע אחר במהלך המלחמה, קיבלתי קריאה על ילדה בת 19, רועת צאן, שעפה 5 מטרים כתוצאה מהדף של טיל שנפל בסמוך אליה עד שנבלמה על ידי קיר שפצע אותה אנושות. הענקתי לה טיפול ראשוני במקום כאשר מלבדה היו עוד ארבעה פצועים במצב בינוני".
הפרויקט, שבמשך חלק מהשנים מומן על ידי ארגון אג'יק בדרך פילנתרופית, עבר לפני כמה שנים, למימונו של משרד הבריאות, אגף לפיתוח כלכלי של החברה הבדואית ואשכול נגב מזרחי. המימון הופסק בסוף 2023, ובאג'יק לקחו על עצמם לממן את הפרויקט, שעלותו כ-60 אלף שקלים בחודש. אבל העמותה לא יכולה להמשיך לשלם על שירות האמבולנסים החיוני. ההשלכות, אומרים באג'יק, ברורות: הפקרת 100 אלף תושבי הכפרים הלא מוכרים בחברה הבדואית בנגב.

תמותת תינוקות, שיעורי השמנה וסוכרת - מעל הממוצע

דוח של רופאים לזכויות אדם שסוקר את בריאותם של תושבי הפזורה הבדואית ושירותי הבריאות בנגב בין השנים 2010 ל-2020 מצביע על שורה של עדויות לפערים בינם ובין האוכלוסייה הכללית. בעוד שתמותת תינוקות בין השנים 2015 ל-2017 בתל אביב עמדה על 1.6 תינוקות לאלף לידות, בבאר שבע היא עמדה על לא פחות מ-4.8, מעל לממוצע הארצי שעמד על 3.2.
באיזור הנגב ובאר שבע נרשמו גם שיעורי סוכרת הגבוהים ביותר בארץ, שהם מעל הממוצע הארצי - 58 מקרים לאלף איש לעומת הממוצע הארצי שעומד על 56. לשם השוואה, בתל אביב הנתון עומד על 45 מקרים בלבד.
באיזור נרשמו גם שיעורי השמנה גבוהים יותר בקרב ילדים וגם עישון, כמו גם שיעורי ביצוע בדיקות ממוגרפיה נמוכים יותר. בנוסף, דוח ועדת העשור לצמצום אי השוויון בבריאות שממצאיו פורסמו ב-2021 הצביע על כך ש"הישובים עם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר כוללים בעיקר יישובים ברמה חברתית-כלכלית נמוכה ויישובי פריפריה, בתוכם יישובים ערבים ובדואים בהם ג'סר א-זרקא, תל שבע ובאקה אל-גרביה ושתי ערים יהודיות – ירוחם ודימונה".
מ"אג'יק-מכון הנגב" נמסר: "פרויקט האמבולנסים בכפרים הלא מוכרים הוא פרויקט שאג'יק-מכון הנגב הפעיל במשך למעלה מעשור ועד לרגע זה, מתוך הכרה בנחיצות ובהכרחיות בהפעלת אמבולנסים ע"י נהגים וחובשים מקומיים, מתוך הקהילה, המכירים את הכפרים הלא מוכרים ושאר הרשויות הבדואיות ויודעים להגיע אליהם (שם אין רחובות מסומנים ומפות) ולתת מענה מציל חיים במקום.
"את הפרויקט הזה הובלנו בתמיכה פילנתרופית במשך שנים ובהמשך הוא עבר למימונים של משרד הבריאות ואשכול נגב מזרחי. לא היינו רוצים לראות איך הפרויקט הזה שבזכותו ניצלו חייהם של אלפי תושבים על ידי המענה הרפואי המהיר, ייפסק מטעמים בירוקרטיים ו-140,000 אזרחים, תושבי הכפרים הלא מוכרים פשוט יופקרו ודווקא ברגעים הקשים ביותר של מלחמה שבה החברה הבדואית משלמת מחירים מאוד קשים של קורבנות, פצועים וגם המון פגיעות נפשיות".
ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות יסדיר בימים הקרובים את מנגנון התשלום מול מד"א. תושבי האזור מקבלים מענה רפואי ופינוי לבית חולים ככל ויש בכך צורך".