מי שנקלע ביום רביעי שעבר לגני יהושע בתל אביב, הרגיש משהו מיוחד באוויר. דבר לא הפריע, בטח לא הקורונה, לחגיגה של כ-3,300 הצעירים שעלו לישראל בעזרת ארגון "מסע" בשנה האחרונה, מתוכם כ-80 רופאים שהצטרפו למערכת הבריאות הישראלית.
ד"ר ולדיסלב גייקר, בן 26, עלה לארץ לפני קצת יותר משנה מבלארוס במסגרת תוכנית מסע. לפני שבוע קיבל בשורה חשובה: הוא עבר את מבחן ההסמכה של משרד הבריאות ויכול להצטרף למערכת הבריאות הישראלית באופן רשמי. בפברואר הקרוב הוא יעלה על מדים וישרת את המדינה כרופא. גייקר עדיין לא יודע מה צבע המדים או הכומתה, אבל לו זה ממש לא משנה, הוא הגשים את החלום הגדול שלו גם להיות רופא וגם לחיות בישראל. "כל רופא צעיר צריך להתגייס ואני חושב שזו התחלה טובה בשבילי, להכיר את החברה הישראלית וללמוד את השפה טוב יותר. אני מרוצה ומחכה להתגייס ומקווה שיהיה בסדר. זו נראית לי התחלה טובה עבורי".
גייקר נולד בבלארוס למשפחה של רופאים. אביו וסבתו היו רופאים והוא החליט ללכת בעקבותיהם. במהלך לימודי הרפואה בארץ הולדתו שמע במקרה על תוכנית מסע-רופאים ושם לעצמו למטרה להגיע לתוכנית וללמוד בישראל. "להיות רופא בישראל זה מאוד מכובד ומוערך. בתור יהודי, תמיד רציתי להגיע לישראל, על אחת כמה וכמה לעבוד כאן במקצוע. תודות למסע, החלום שלי מתגשם".
4 צפייה בגלריה
ולדיסלב קייגר, ארגון מסע
ולדיסלב קייגר, ארגון מסע
ד"ר ולדיסלב גייקר. "בישראל הרבה יותר בטוח"
(צילום: מסע)
גם המצב הפוליטי בבלארוס, אי-הוודאות והמהומות שהיו במדינה, דחפו אותו לבצע את המהלך. "עדיין ממש מפחיד ללכת שם ברחובות. לא חוויתי זאת על עצמי, כי טיפלתי בילדים, אבל יש לי חברים רופאים שטיפלו באנשים שנפגעו קשות במהלך ההפגנות ושנפגעו בעצמם. בישראל הרבה יותר בטוח וטוב שאני כאן", הוא אומר.
הדרך להשתתפותו של גייקר בתוכנית לא הייתה פשוטה. אמנם הלימודים בבלארוס ללא תשלום, אך מי שלמד רפואה חייב לעבוד במקצוע במדינה לפחות שלוש שנים, אחרת יידרש להחזיר את עלות הלימודים. גייקר התחיל לחסוך עוד בתחילת הלימודים, ורק לאחר שעבד שנתיים כרופא ילדים בבית חולים במינסק הצליח להחזיר את חובו למדינה ולצאת למסע.

"עשיתי את הדבר הנכון"

ד״ר אלכס צ'פליוק, בן 25 מגבעתיים, בוגר תוכנית הרופאים של מסע, מתמחה בשיבא תל השומר. הוא הגיע לישראל לפני שנתיים, בערב יום כיפור 2019 במסגרת תוכנית "מסע רופאים" של הארגון, לאחר שסיים את לימודי הרפואה באוקראינה, על מנת להשתלב במערכת הבריאות בישראל. צ'פליוק אומנם עלה מטעמים ציוניים ובשל החיבור לזהות היהודית שלו, אך גם בגלל מערכת הבריאות הישראלית "שהיא מהטובות בעולם", לדבריו.
4 צפייה בגלריה
אלכס צפליוק, ארגון מסע
אלכס צפליוק, ארגון מסע
"אני מאוד מרוצה". ד"ר אלכס צ'פליוק
(צילום: חן גלילי)
הוא עשה עלייה וכיום משמש כסטז'ר במחלקת אורולוגיה בביה"ח שיבא תל השומר. "אני יכול להגיד שעשיתי את הדבר הנכון. אין בכלל חרטות, אני מאוד מרוצה ואיך אומרים - אני מבסוט. אני חושב שבכל תחום יש יתרונות וחסרונות. וברור שיש קושי בשפה, בקליטה וגם בתחום, אבל אני מקבל תמיכה מטורפת מהצוות הרפואי ומ'מסע' שמאוד עוזרים. אני רואה שבכלל יש כאן נכונות תמיד לעזור ומקווה שכמו שהתחלתי וכבר התקדמתי פה, אני אתקדם עוד יותר בעתיד".

"הרגשתי שהגעתי לתקרת זכוכית ורציתי למצוא הזדמנויות מקצועיות בישראל"

צ'פליוק וגייקר מרגישים סיפוק בבחירה והם דוגמה לכך שהתוכנית עובדת עבור צעירי נוספים שרק מגיעים בימים אלו ארצה. ד"ר אלי באר בן 30, רופא משפחה מאורוגוואי, החליט לבוא השנה בשיאה של מגפת הקורונה לישראל ולהשתלב בתוכנית המתמחים של ארגון מסע. ההחלטה שלו הגיעה בעקבות הטיפול האינטנסיבי בתקופה של מגפה עולמית. מבחינתו, חיים רק פעם אחת ואם הוא לא יגיע לישראל עכשיו, זה כבר לא יקרה לעולם.
באר הוא איש סגל אקדמי בשמונה שנים האחרונות באוניברסיטה באורוגוואי, שם החל כמתרגל והמשיך כמרצה מן המניין במקביל לעבודתו כרופא. במסגרת תוכנית "מסע מתמחים" הוא עובד כעת בישראל בחברה המפתחת אפליקציה שעושה אופטימיזציה למינון תרופות, בשם NBI HELTH. "החלטתי לבוא למסע כדי לחוות כיצד נראית שגרת חיים בישראל. אני סקרן להכיר את החברה ואת האנשים, לא כתייר אלא כמקומי. לא הרגשתי בנוח באורוגוואי, הרגשתי שהגעתי לתקרת זכוכית ורציתי למצוא הזדמנויות מקצועיות. החלטתי לחפש את זה בישראל. לעבוד בתור רופא זה לא קל בשום מקום".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אלי באר, ארגון מסע
ד"ר אלי באר, ארגון מסע
יקבל החלטה אחרי שיחווה קצת יותר מישראל. ד"ר אלי באר
(צילום: מסע)
באר מודה שהוא עדיין בוחן ובודק את האפשרויות. "עוד לא החלטתי שאני עושה עלייה. אני מנסה להכיר את ישראל ואם אני אחליט שהמקום מתאים לי, אני מוכן לכל הקרבה שאצטרך לעשות". הוא מבין שישראל היא מקום טוב להיות בו מבחינת ההתמודדות עם המגפה. "אני לא יודע אם בתור רופא, כי עוד לא התנסיתי פה, אבל באורוגוואי יש הרבה יותר הגבלות. אני רוצה לחוות את המרחב הרפואי ולקבל החלטה אחרי שאחווה קצת יותר מישראל".

למרות הקורונה: גידול בביקוש לתוכנית "מסע קריירה"

זו שנת הפעילות ה-18 של ארגון מסע, מיסודן של הסוכנות היהודית וממשלת ישראל. הארגון, אשר מוביל את תחום התוכניות ארוכות הטווח בישראל לצעירי התפוצות, מביא מדי שנה לישראל בין 11 ל-12 אלף צעירים יהודים מ-60 מדינות ברחבי העולם, במטרה ללמוד, ללמד, להתמחות או להתנדב בישראל לתקופות של ארבעה עד עשרה חודשים. ב-18 השנים מאז הוקם הארגון, לקחו חלק בתוכניות השונות שלו יותר מ-170 אלף משתתפים בני 18 עד 35 מ-60 מדינות שונות. 30 אחוז מהם בחרו לעלות לישראל.
4 צפייה בגלריה
ארגון מסע
ארגון מסע
ב-18 השנים מאז הוקם "מסע", לקחו חלק בתוכניות השונות שלו יותר מ-170 אלף משתתפים בני 18 עד 35 מ-60 מדינות שונות
(צילום: יוסי זליגר)
על אף משבר הקורונה, חל השנה גידול משמעותי של 153 אחוז בביקוש לתוכנית "מסע קריירה", וכן עלייה של 50 אחוז בתוכניות ההתנדבות בשנתיים האחרונות. נכון להיום, בישראל נמצאים כ-7,500 משתתפים ואלפי משתתפים נוספים צפויים להגיע במהלך השנה. באירוע הפתיחה שנערך בשבוע שעבר לקחו חלק אלפי משתתפים, צעירים מכל העולם. המשתתפים מגיעים בהתאם להנחיות הבריאות של ממשלת ישראל, מצפון אמריקה, אירופה, מדינות ברית המועצות לשעבר, דרום אפריקה, אוסטרליה, פנמה, קוסטה-ריקה, אורוגוואי, טורקיה, אוזבקיסטן ועוד.
(אירוע הפתיחה של ארגון מסע)
אירוע הפתיחה של הארגון השנה, לאחר תקופה של אירועים מקוונים, היה אירוע התפוצות הגדול ברחבי העולם וכלל מפגש בין משתתפי מסע ממגוון תוכניות, מדינות מוצא שונות, שפות ותרבויות. נשיא המדינה יצחק הרצוג, שעמד בעבר בראש הסוכנות היהודית, בירך: "בבחירה שלכם להשתלב בחברה הישראלית, אתם תורמים לצמיחה בישראל והופכים לשותפים במשימה הקריטית של חיזוק הקשרים בעם היהודי, בעיקר בקרב הדור הצעיר".
עופר גוטמן, מנכ"ל מסע, בירך על המגמה המשמחת של צעירי התפוצות להגיע לישראל, על אף אתגרי הקורונה בשנה האחרונה. "הגעתם של אלפי המשתתפים לישראל מהווה הבעת אמון עמוקה של הקהילה היהודית הבינלאומית בחוויה משמעותית בישראל", אמר.