לירידה בתחלואה של הקורונה יש יתרונות רבים, אבל גם חיסרון אחד לפחות: מתברר שרוב הישראלים נכנסו לשאננות מסוימת והפסיקו לשמור על היגיינה ברמה שעליה הקפידו בימי השיא של המגפה. כך עולה מסקר שערכה חברת KANTAR בשבועות האחרונים בקרב 500 ישראלים בני 18 עד 65, גברים ונשים.
קראו עוד:
הסקר מעלה כי רוב הישראלים שוטפים ידיים כיום עשר פעמים ביום בממוצע, בעוד בימי השיא של הקורונה (מרץ 2020 עד מרץ 2021) הם עשו זאת 14 פעמים ביום בממוצע. מדובר בירידה של כ-30%. עוד עולה, כי הישראלים מחטאים את ידיהם שלוש פעמים ביום בממוצע עם נוזל או ג'ל ייעודיים, ואילו בשיא המגפה הם ביצעו את אותה פעולה שמונה פעמים ביום בממוצע, מה שמעיד על ירידה של כ-65%.
עם זאת, כשמשווים את הנתונים העכשוויים לאלו שהיו לפני שמגפת הקורונה באה לעולם, מתברר שיש עלייה כללית בת כ-40% בחיטוי ידיים ובשטיפתן.
1 צפייה בגלריה
"במחלקות קורונה בבתי חולים עדיין מקפידים מאוד על שטיפת ידיים לעיתים תכופות", אומרת ד"ר פארן
"במחלקות קורונה בבתי חולים עדיין מקפידים מאוד על שטיפת ידיים לעיתים תכופות", אומרת ד"ר פארן
"במחלקות קורונה בבתי חולים עדיין מקפידים מאוד על שטיפת ידיים לעיתים תכופות", אומרת ד"ר פארן
(צילום: shutterstock)
ד"ר יעל פארן, סגנית מנהל מערך הזיהומים בבית החולים איכילוב בתל אביב, אומרת שממצאי הסקר הגיוניים בעיניה. "בתחילת הקורונה היה חשד שהמחלה יכולה לעבור בין משטחים, ולכן הייתה הקפדה על שטיפות ידיים וחיטויים וגם על ריסוס", היא אומרת. "עם הזמן למדנו שסיכויי ההעברה בין משטחים הם נמוכים, וכתוצאה מזה יש פחות היסטריה בנושא, אם כי במחלקות קורונה בבתי חולים עדיין מקפידים מאוד על שטיפת ידיים לעיתים תכופות.
ד"ר פארן: "בתחילת הקורונה היה חשד שהמחלה יכולה לעבור בין משטחים, ולכן הייתה הקפדה על שטיפות ידיים וחיטויים וגם על ריסוס. עם הזמן למדנו שסיכויי ההעברה בין משטחים הם נמוכים, וכתוצאה מזה יש פחות היסטריה בנושא"
"אני חושבת ששטיפת ידיים היא חשובה תמיד, ללא קשר לקורונה, ושיש חשיבות לעמדות החיטוי שעדיין קיימות במקומות ציבוריים רבים. עם זאת, אין סיבה לשטוף ידיים 15 פעמים ביום".