במבצע רפואי מורכב הונצלו שתי כליותיו של פעוט בן תשעה חודשים, בן לתושבי הצפון, שהרופאים נאלצו לקבוע את מותו והצילו את חייו של ילד בן ארבע. הפעוט שכליותיו נתרמו נפגע קשה מאוד בראשו בנפילה. בשעתם הקשה ביותר, הוריו לא היססו ונעתרו לבקשת הרופאים לביצוע הנצלת איברים מגופו הקטן, לטובת ילד שנזקק להשתלת כליה.
הניתוח התבצע לפני שלושה חודשים אולם במחלקה החליטו להמתין עם הדיווח עד שיוודאו כי הכליות נקלטו היטב ומתפקדות ללא כל בעיה או קושי.
צפו בד"ר שטיינברג מסביר על ההליך:
השתלת כליה מתינוק בן 9 חודשים בוצעה בהצלחה בילד בן 4
(צילום: דוברות רמב"ם)
"גודלן הפיזי של כליות של תינוק בן 9 חודשים הן כגודל כגרגר פול", כך מסביר ד"ר רן שטיינברג, מנהל מחלקת כירורגיית ילדים בבית החולים רות לילדים ברמב"ם, ומי שעמד בראש הצוות שביצע את הניתוח, "כך שבטרם הפנייה להליך הקציר והתרומה, יש לבדוק ראשית את תפקודן הכללי של הכליות, גודל כלי הדם ומידת ההתאמה שלהן לטובת הנתרם, המבוגר מהתורם בשלוש שנים במקרה זה, מה שמצריך נפחי עבודה גדולים יותר מצד הכליות המושתלות החל מרגע ביצוע ההשתלה".
ד"ר שטיינברג מדגיש כי ההליך כפי שבוצע, הוא נדיר ומבוצע במרכזים רפואיים גדולים ברחבי העולם. "זהו הליך שכולל בתוכו אתגר טכני עצום לרופאים – חיבור כלי הדם. חשוב להבין שכלי הדם של תינוק בן 9 חודשים הם כמעט שקופים. לכך יש להוסיף את הצורך "לסדר" את שתי הכליות בגוף של הנתרם, כך ששתיהן תתפקדנה במידה שווה וששתיהן תיתנה שתן באופן זהה ובאותו הזמן".
ד"ר רן שטיינברגד"ר רן שטיינברגצילום: ניצן זוהר
בהליך הרפואי המורכב לקחו חלק רופאים ואנשי צוות ממגוון תחומים, בין היתר מתחום כירורגיית ילדים, השתלת איברים, כירורגיית כלי דם, נפרולוגיה, טיפול נמרץ, הרדמה, רדיולוגיה ועוד.
ד"ר שטיינברג סיכם: "כבר על שולחן הניתוחים ראינו את הכליות החדשות מתפקדות לעילא וכעת, שלושה חודשים לאחר הניתוח אני יכול לציין ששתי הכליות מתפקדות יפה ובאופן נורמלי ועל כך אנחנו מאד מרוצים".