התה הוא המשקה הנצרך ביותר בעולם אחרי מים, וגם הקפה פופולרי מאוד. בשניהם יש קפאין, חומר שמכיל יתרונות רבים, ושיותר מ-85% מהמבוגרים בארה"ב צורכים אותו על בסיס יומיומי: הצריכה היומית הממוצעת שם עומדת על 180 מ"ג – כמות קפאין שנמצאת בערך בשתי כוסות קפה.
קראו עוד:
אנשים צורכים תה ירוק וקפה על פי טעמם האישי והיתרונות הבריאותיים של שני המשקאות. איזה משקה טוב יותר לבריאות? בשאלה הזו עסק מאמר שפורסם באתר Healthline, ושהשווה את היתרונות והחסרונות של הקפה והתה הירוק וכן את אופני ההכנה שלהם - הבריאים והבריאים פחות.
5 צפייה בגלריה
תה ירוק קפה
תה ירוק קפה
יותר מ-85% מהמבוגרים בארה"ב צורכים קפאין על בסיס יומיומי
(צילום: Shutterstock)

יתרונותיו של הקפאין

הקפאין הוא התרופה הממריצה הנצרכת ביותר בעולם, ורוב האנשים מקבלים אותו באמצעות קפה או תה. הקפה מספק קפאין בכמות גדולה יותר: מנת קפה של 240 מ"ל מספקת 96 מ"ג קפאין, ואילו אותה כמות של תה ירוק מספקת 29 מ"ג בלבד.
על פי מחקרים, צריכת 400 מ"ג קפאין ליום נחשבת בטוחה למבוגרים. לבני נוער מומלץ לצרוך 100 מ"ג, ולילדים - 2.5 מ"ג על כל ק"ג משקל.
יש עדויות שמצביעות על כך שהקפאין משפיע לטובה על בריאות המוח, מה שמפחית את הסיכון לדמנציה ולמחלות ניווניות אחרות. מחקרים מסוימים אף קישרו צריכת קפאין עם סיכון מופחת לפיתוח סוכרת מסוג 2, אבל זה לא חד משמעי
הקפאין הוא גם אחד החומרים הנחקרים ביותר, בשל השפעותיו הבריאותיות הרבות. ברשימה: העלאת רמות האנרגיה, שיפור הערנות והריכוז, הורדת העייפות הנפשית והפיזית ושיפור בזמני התגובה, בדיוק, בזיכרון ובמצב הרוח. יש עדויות שמצביעות על כך שהקפאין משפיע לטובה גם על בריאות המוח, מה שמפחית את הסיכון לדמנציה ולמחלות ניווניות אחרות. מחקרים מסוימים אף קישרו צריכת קפאין עם סיכון מופחת לפיתוח סוכרת מסוג 2, אבל זה לא חד משמעי, שכן יש ראיות שמעידות שהקפאין עשוי להגביר את רמות הסוכר בדם.
גם לתה הירוק וגם לקפה יש סגולות בריאותיות חשובות, בין השאר בזכות הרמה הגבוהה של נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים שקיימת בהם. לפי מחקרים, החומרים הללו יכולים למנוע סרטן באמצעות עיכוב צמיחת הגידול והתפשטותו והשמדת תאים סרטניים. נמצא גם שנוגדי החמצון שקיימים בקפה עשויים להועיל לבריאות הלב ולבקרת הסוכר בדם.
5 צפייה בגלריה
ייתכן שמצב הרוח שלו ישתפר אחרי שהוא יסיים את כוס הקפה שבידו
ייתכן שמצב הרוח שלו ישתפר אחרי שהוא יסיים את כוס הקפה שבידו
ייתכן שמצב הרוח שלו ישתפר אחרי שהוא יסיים את כוס הקפה שבידו
(צילום: shutterstock)

שותים ומרזים

נוגדי החמצון שקיימים בקפה ובתה הירוק, ואיתם הקפאין, מספקים לשני המשקאות גם תכונות שמסייעות לירידה במשקל.
מחקרים שנעשו בבעלי חיים הראו כי נוגדי החמצון שנמצאים בקפה עשויים להוריד את רמות האינסולין, הכולסטרול והטריגליצרידים בדם וכן את רמות הלפטין, ההורמון שמווסת רעב, מה שמוביל להפחתה של המשקל ושל שומן הקרביים - זה שנמצא בבטן, סביב האיברים. התוצאה: הפחתת הסיכון למחלות לב ולסוכרת. גם לנוגדי החמצון שקיימים בתה הירוק יש יכולות דומות, לצד יכולת לקדם צמיחה של חיידקים מועילים במעיים, המסייעים בשריפת שומן ובשיפור הרגישות לאינסולין.
יתר על כן, מחקרים מצאו כי גם הקפאין יכול לסייע לירידה במשקל, שכן הוא מסוגל להפחית רעב, להגביר את שריפת הקלוריות ולהפעיל רקמת שומן חומה, שכמויותיה יורדות ככל שמתבגרים, ושביכולתה לייצר כמויות גדולות של חום ולווסת את חילוף החומרים בשומן ובגלוקוז.
לתה הירוק יש גם תכונות מרגיעות, וזאת בזכות התיאנין, חומצת אמינו הקיימת באופן טבעי בתה, כולל בתה הירוק, וידוע שהיא משפיעה על המוח ויכולה להגביר ערנות ורוגע.
5 צפייה בגלריה
תה ירוק
תה ירוק
תוספת של מיץ לימון לתה עשויה למקסם את יתרונות המשקה
(צילום: Shutterstock)

הסכנות: חרדה והפרעות שינה

לצד היתרונות של הקפה והתה הירוק, יש להם גם חסרונות. חלקם טמונים בתוספות שונות כמו ממתיקים, קרמים וסירופים: אלה עלולים להגדיל באופן משמעותי את כמות הקלוריות והסוכר של הקפה או התה. מחקרים מראים כי קפה ותה ממותקים הם בין המזונות שתורמים הכי הרבה לצריכת סוכר גבוהה בקרב מבוגרים בארה"ב, מה שמוביל לעלייה במשקל, לסוכרת מסוג 2, למחלות לב ולחורים בשיניים.
גם מקפאין צריך להיזהר: על אף שיש בו יתרונות רבים, צריכה מופרזת שלו עשויה לגרום תופעות לוואי לא רצויות, בהן חרדה והפרעות שינה. אנשים גם עשויים לפתח תלות בקפאין, והם יתקשו להשתחרר ממנו גם אם יחוו תופעות מזיקות, כך שחשוב להיות מודעים לכך.
5 צפייה בגלריה
בלי לשים לב, הוא עלול לפתח תלות בקפאין
בלי לשים לב, הוא עלול לפתח תלות בקפאין
בלי לשים לב, הוא עלול לפתח תלות בקפאין
(צילום: shutterstock)

סוכר לא, קינמון כן

אופן ההכנה של הקפה והתה הירוק עשוי להשפיע, ולכן כדאי לשמור על כללים מסוימים שבעזרתם יהיה המשקה מזין יותר.
ראשית, חשוב להשתמש בחלב דל שומן במקום בחלב רגיל: השינוי הפשוט הזה יקטין את כמות הקלוריות והשומן.
על סוכר כדאי לוותר: תוספות של סוכר, דבש, סירופים או ממתיקים אחרים הופכות את הקפה ואת התה למשקאות פחות מזינים.
לעומת זאת, כדאי להוסיף קינמון או אגוז מוסקט, שעשויים לסייע במניעת סוכרת מסוג 2 והשמנת יתר.
ואם אתם שותים תה, כדאי להוסיף לו מיץ לימון: מחקרים הראו שנוגדי החמצון שנמצאים בתה נעשים זמינים יותר לגוף בזכותו.
5 צפייה בגלריה
תה קפה
תה קפה
אופן ההכנה של הקפה והתה עשוי להשפיע, ולכן כדאי לשמור על כללים מסוימים שבעזרתם יהיה המשקה מזין יותר
(צילום: shutterstock)

השורה התחתונה

גם התה הירוק וגם הקפה מאפשרים ליהנות מהיתרונות של הקפאין ונוגדי החמצון. שניהם גם עשויים להפחית סיכון למחלות מסוימות.
לאנשים הסובלים מחרדות, מנדודי שינה ומהתקפי פאניקה מומלץ להעדיף תה ירוק על קפה בשל כמות הקפאין הנמוכה יותר ומכיוון שהוא מכיל חומצת אמינו שתורמת לרוגע. כמות הקפאין הגבוהה בקפה גם עלולה לפתח תלות. לעומת זאת, מי שחשוב לו להגביר את ערנותו, כדאי שיעדיף את הקפה. בסופו של דבר, הכול תלוי בצרכים הספציפיים של כל אדם.