בשיתוף PEACE NATURALS
"כאשר חולה שומע בפעם בראשונה שהוא חלה בסרטן, הוא ראשית כל מפחד מאוד מעצם הבשורה המדאיגה, אבל הדבר השני שמפחיד אותו, לעיתים לא פחות מהמחלה עצמה, הוא יכולתו להתמודד עם הטיפולים האונקולוגיים", כך אומר פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב. "לטיפולים האונקולוגיים יש תדמית מאוד שלילית ובסקר שביצענו גילינו שהחולים מגדירים את הטיפולים הכימותרפיים כרעל, אף על פי שמדובר על טיפולים מצילי חיים."
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיצד זה משפיע על הטיפול?
"זה מגיע למצב בו הרבה חולים מצהירים שהם לא יכולים לקבל תרופות כאלו ואחרות מתוך פחד מתופעות לוואי שהן ילקו בהן, כאשר הם שוכחים שהדבר הראשון שצריך כעת לעשות הוא להציל את חייהם. להתנהגות הזו יש אפקט מאוד משמעותי על הטיפול כי אנשים כה חוששים מהטיפול עד שהם לא אחת דוחים אותו. גם כאשר אנשים מגיעים כבר לטיפול הם נמצאים בחרדה נוראית מפני מה שעומד לקרות להם, כאשר בדיעבד הם אומרים שהטיפול לא היה נורא כי שהם ציפו."
מתברר כי במהלך השנים האחרונות חלה התקדמות רבה במניעת התופעות המרתיעות, עד כדי מניעתן לחלוטין. "נתחיל מזה שיש כיום קבוצה שלמה של תרופות חדשות שהן הרבה יותר ידידותיות ונעימות לחולים", מסביר פרופ' וולף. "אם ניקח לדוגמה תרופות אימוניות או תרופות מוכוונות מולקולריות הרי שהן לא גורמות לנשירת שיער או לתופעות של בחילות והקאות. יתרה מכך, גם במקרים בהם החולים סובלים מהתופעות האלו למדנו להתמודד איתן הרבה יותר טוב ובמכון האונקולוגי של איכילוב יש צוות תומך של רופאים המקלים על החולים את ההתמודדות עם תופעות לוואי הקשורות ללב, לעור, וכן הלאה. בעצם האונקולוגיה הבינה שכדי לתת למטופלים את הטיפול הטוב ביותר צריך לעשות זאת בגישה מולטי דיסציפלינרית שמטפלת לא רק בסרטן עצמו אלא גם בתופעות הלוואי הכרוכות בטיפול התרופתי."
5 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
בתרופות החדשות אין בכלל תופעות לוואי?
אין בהן את תופעות הלוואי שראינו בכימותרפיה הישנה – נשירת שיער, בחילות או הקאות, אבל הן כן יכולות לגרום לדלקות אוטואימוניות בהן מערכת החיסון של הגוף תוקפת את הגוף ואנחנו רואים דלקות בריאות, בבלוטת התריס וכדומה. עם השנים למדנו כאמור לשתף צוות רפואי תומך בטיפול על מנת להתמודד בצורה מיטבית עם אותן תופעות לוואי חדשות."
מה בנוגע לחולים שזקוקים דווקא לטיפול הכימותרפי הקלאסי?
"גם בתחום הזה ישנה התקדמות רבה ויש לנו היום טיפולים מעולים לבחילות והקאות. בעבר, הבחילות וההקאות היו לעיתים כה קשות עד כדי התייבשות עד שהן הפכו לגורם שמנע מאנשים מלטפל בעצמם. כיום יש שורה של תרופות חדישות לכך והן נמצאות בסל התרופות. הדבר מקל מאוד על המטופלים ומסייע להם לקבל את הטיפול לו הם זקוקים. יחד עם זאת לא לכל התופעות יש פתרון ואף אחד לא אומר שטיפול כימותרפי הוא טיפול קל, אבל התרופות החדשות והגישה החדשה מאפשרת לחולים לעבור את הטיפול בצורה יותר קלה".
5 צפייה בגלריה
תמונה של תמיכת רופא בחולה
תמונה של תמיכת רופא בחולה
הגישה החדשה מאפשרת לחולים לעבור את הטיפול בצורה יותר קלה
(צילום: Shutterstock)
מה בנוגע לשימוש בתרופות טבעיות, כמו למשל קנאביס?
"קנאביס אכן עוזר לחלק מהמטופלים להתמודד טוב יותר עם תופעות הלוואי. לאותם חולים הוא עוזר בעיקר עם הבחילות וההקאות, עם כאבים שהטיפול גורם ומשפר להם את ההרגשה הכללית. הקנאביס לא מגיע במקום התרופות הרגילות אלא כטיפול משלים להן וחלק מהחולים מאוד נהנים מיתרונותיו."
אילו חולי סרטן יכולים לקבל אישור לשימוש בקנאביס רפואי?
"למעשה כל החולים האונקולוגיים שנמצאים בטיפול פעיל יכולים לקבל רישיון לשימוש בקנאביס רפואי תוך זמן קצר ביותר.
5 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
(צילום: Shutterstock)
פרופסור וולף מסביר כי לכל סרטן יש את הטיפול הייעודי לו ובעוד שישנם מקרים בהם הטיפול היחיד הוא כימותרפי, הרי שישנם מקרים בהם טיפולי הבחירה הם הורמונליים, אימוניים וכדומה. "מדובר על טיפולים שמשתנים מחולה לחולה בהתאם לאפיוניו ומצב מחלתו", הוא מבהיר, "אם ניקח את סרטן הלבלב הרי שטיפול הבחירה הוא הטיפול הכימותרפי כי אין טיפולים יעילים אחרים בשבילו. בסרטן המעי הגס הטיפול הכימותרפי הוא הבסיס לטיפול ואפשר להלביש עליו טיפולים נוספים, ובסוגי סרטן אחרים, כמו למשל, סרטן המלנומה (סרטן העור) נותנים רק טיפולים אימוניים והורמונליים."
ד"ר עידו וולף, מנהל המחלקה האונקולוגית במרכז רפואי איכילובדוקטור עידו וולף, מנהל המחלקה האונקולוגית במרכז רפואי איכילוב
מה בנוגע לתופעות לוואי כתוצאה מטיפול בהקרנות?
"מה שמיוחד בהקרנה שהיא בעצם טיפול מקומי לגמרי. אתה מקרין אזור מסוים בגוף ומטבע הדברים יכולות להתרחש באותו אזור כוויה או הפרעות מקומיות. אם למשל מקרינים גידול בריאה זה יכול לפגוע בריאה הבריאה, אם מקרינים את שד שמאל זה עלול לפגוע בלבד. אבל למעשה, בהשוואה לשנים עברו בהן היינו מקרינים 'על עיוור' הרי שנכון להיום בעזרת מכשירי הקרינה החדשים כמו שיש לנו באיכילוב למשל, אנחנו יודעים לבצע הקרנות מאוד ממוקדות לגידול ברמה של מילימטרים ממש, וכך אנחנו מונעים עד כמה שאפשר קרינה לרקמות בריאות וזה עושה הבדל אדיר – גם מקרינים את הכמות הרצויה לגידול וגם מונעים תופעות לוואי לא רצויות."

ומה לגבי תופעה של ממאירות מאוחרת כתוצאה מהטיפולים האלו?
"גם טיפולים כימותרפיים וגם הקרנות עלולים לגרום לממאירות מאוחרת, אבל הסיכוי לפתח אותה הוא נדיר מאוד ברמה של אחד לכמה אלפים. אם אנחנו מדברים על חולים שסובלים מסרטן כאן ועכשיו שיכול להרוג אותם, אז על אחד מכמה אלפי מטופלים כאלו אנחנו יכולים לחולל היווצרות של סרטן אחר. בסופו של דבר מדובר על סדרי עדיפויות והעדיפות הראשונה היא כמובן לרפא את הסרטן הקיים. הסיכון הוא כאמור נמוך מאוד והתועלת מצד שני רבה מאוד. בכל מקרה הרופא המטפל יושב עם החולה ומסביר לו על כל התהליך ועל הסכנות הכרוכות בטיפול וכך הם מקבלים יחד את ההחלטה הכי נכונה עבור המטופל."
5 צפייה בגלריה
הקרנות
הקרנות
(צילום: shutterstock)
אז לסיכומו של דבר אתה אופטימי יחסית?
"התמונה היא בהחלט חיובית יותר. יש כיום גם תרופות אונקולוגיות חדישות ומתקדמות יותר, גם תרופות נגד תופעות לוואי וגם גישה רפואית רב מקצועית שמאפשרת לטפל בתופעות האלו בצורה הרבה יותר טובה. באמצעות השילוב הזה אנחנו מצליחים לגרום כיום להרבה אנשים להמשיך להתנהל באורח חיים כמעט רגיל לגמרי, כולל להמשיך בעבודתם, וכל זאת במהלך הטיפולים. זה משהו שלא היה קיים בעבר והיום זו המציאות השכיחה."

*תוכן אתר זה נועד למטרות מידע בלבד, לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לאבחנה או לטיפול מקצועי ואינו מחליף אותם. הנתונים באתר אינם תוצאות של מחקרים ו/או ניסויים, ואין להשתמש בהם לכל מטרה שהיא.
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS