הדבקה בקורונה כפי הנראה אינה מגינה לזמן רב: חוקרים בהונג קונג מדווחים על מקרה ראשון בעולם של מה שנראה כהדבקה מחודשת בקורונה. החולה שנדבק בנגיף הקורונה וחלה – נדבק שוב, ארבעה וחצי חודשים אחרי ההדבקה הראשונית.
משבר הקורונה: הסיקור המלא ב-ynet
המדובר בגבר בן 33, עובד בתחום הביוטכנולוגיה, ששב החודש להונג קונג לאחר שביקר באירופה. עם שובו, עבר בדיקת קורונה שהראתה כי הוא נדבק שוב, ארבעה וחצי חודשים אחרי שנדבק לראשונה במחלה.
עם זאת, הפעם הוא לא סבל מתסמינים כלשהם של מחלת הקורונה, מה שעשוי להעיד על כך שההדבקות החוזרות מתונות יותר.
"הממצאים מראים כי נגיף הקורונה עלול להישאר בגוף גם אחרי ההחלמה", אמרו החוקרים במאמר שפורסם בכתב העת למחלות זיהומיות Clinical Infectious Diseases, "הזיהום בנגיף הקורונה עלול להימשך גם אם לכאורה פיתחו נוגדנים נגדו".
1 צפייה בגלריה
נגיף הקורונה עלול להישאר בגוף גם אחרי ההחלמה/ בדיקת קורונה
נגיף הקורונה עלול להישאר בגוף גם אחרי ההחלמה/ בדיקת קורונה
נגיף הקורונה עלול להישאר בגוף גם אחרי ההחלמה/ בדיקת קורונה
(ShutterStock)
זהו התיעוד הראשון בעולם של מחלים מקורונה שחלה שוב.
ארגון הבריאות העולמי התייחס למאמר ואמר במסיבת עיתונאים בז'נבה: "מרבית החולים, גם אלה שלקו במחלה קלה, מפתחים תגובה חיסונית לנגיף. מה שלא ידוע הוא לכמה זמן התגובה החיסונית מחזיקה מעמד. אי אפשר לקפוץ למסקנות כלשהן, נדרש מספר מקרים גדול יותר לאורך זמן כדי להבין טוב יותר את תגובת הנוגדנים המנטרלים לנגיף".
בחודש מרץ השנה, עלתה הסברה כי חולי קורונה שהחלימו עלולים להידבק בשנית. זאת לאחר דיווחים של כמה מחלימים שנמצאו חיוביים זמן קצר לאחר שהדיגום בבדיקת ה-PCR הייתה שלילית.
סקירת הספרות, לעומת זאת, מצאה כי גם אם הבדיקות של המחלימים חוזרות חיוביות - בגופם אין וירוסים בעלי פוטנציאל הדבקה.
באחד המחקרים ניסו חוקרים לבודד נגיפי קורונה שנלקחו מ-108 איש שנמצאו חיוביים אחרי שהחלימו וקיבלו תוצאות שליליות לנגיף בעבר.
החוקרים מצאו כי לא ניתן לבודד את הנגיפים מגופם, על אף שנמצאו חיוביים לאחר תשובה שלילית. במקביל, עברו הנבדקים בדיקות סרולוגיה שאישרו כי בגופם רמות נוגדנים מסוג IgG המעידות על חיסוניות מפני הדבקה חוזרת.
בחודש יוני האחרון, המרכז הדרום קוריאני לבקרת מחלות קבע כי נגיף הקורונה אינו מדביק מחדש את המחלימים ממנו.
סקירת ספרות שנערכה במרכז, שבה נאספו ונותחו אלפי מחקרים ברחבי העולם, מראה כי המחלימים מנגיף הקורונה אינם נדבקים מחדש כאשר נחשפים שוב לווירוס.
עוד התגלה כי הנדבקים מפסיקים להיות מידבקים בעצמם אחרי 10 ימים מהופעת הסימפטומים, ועל כן על משרדי הבריאות להקדים את מועד היציאה מבידוד.
החוקרים המשיכו ובדקו 790 אנשים שבאו במגע עם 285 חולי קורונה שנמצאו חיוביים לאחר תשובה ראשונה שלילית. מבין אנשי הקשר הללו, 27 נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה. אולם בדיקות אפידמיולוגיות שנערכו להם, גילו כי ההדבקה אירעה בשל חשיפה לחולים אחרים, ולא לחולה הקורונה שעימו היו בקשר קרוב.
הממצאים הללו עומדים בקו אחד עם מסקנות שהתקבלו עם פרוץ המגפה בקרב הרופאים שבעיר ווהאן, שם פרצה המגפה לראשונה.
כבר אז דיווחו הרופאים כי אין כל עדות להדבקה חוזרת של חולים, וכי מקור התשובות החיוביות אצל חולים מחלימים שהיו שליליים, הוא ככל הנראה חלקיקי נגיף שנותרו בגופם, ללא כל פוטנציאל הדבקה או אלימות.