בשיתוף קבוצת בזלת
בין 3 ל-5 אחוז מהאוכלוסייה סובלים ממחלת הפיברומיאלגיה שמאופיינת בכאבים מתמשכים בכל חלקי הגוף, שמונעים מהחולים לבצע פעולות יומיומיות פשוטות. הטיפול במחלה מורכב מלא מעט תרופות ולא תמיד הוא עוזר.
המחלה מאופיינת בכאב מפושט בכל חלקי הגוף, שנוטה לנדוד. הכאב הוא קבוע אבל נודד בין האיברים. מרכיב נוסף דומיננטי במחלה הוא עייפות וקשיי שינה. אצל חלק מהמטופלים יש גם כאבי בטן וקשיי ריכוז וזיכרון, מה שנקרא פיברופוג. התסמונת היא שקופה. כלומר, המטופל נראה בריא לחלוטין מבחוץ.
צפו בדיון באולפן על המחלה, הגורמים והטיפול בה עם אלון אייזנברג מקבוצת בזלת ודלית שמואלי, יו"ר עמותת גוונים של סגול, לקידום זכויות חולים פיברומיאלגיה:
אלון, מה למעשה גורם למחלה הזו? "גורם המחלה אינו ברור לחלוטין. עם זאת, ידוע שהליקוי הדומיננטי פה הוא בעיבוד הכאב, בוויסות הכאב. כאב קל או כל גירוי מורגש ומועצם לכדי כאב עז".
האם יותר נשים חולות במחלה? "בעיקרון כן. יותר נשים מאובחנות במחלה. בשנים האחרונות בעקבות שינוי הקריטריונים לאבחון רואים יותר ויותר גברים שמאובחנים גם הם בפיברומיאלגיה.
איך מתבצע הטיפול? "הטיפול בפיברומיאלגיה הוא בדרך כלל כוללני. הוא משלב בעצם טיפולים קונבנציונליים וטיפולים טבעיים. הטיפולים הקונבנציונליים הם תרופות שמווסתות את עיבוד הכאב. בתוך הקבוצות האלה יש משככי כאב וגם נוגדי דיכאון שאינם נלקחים דווקא בשביל דיכאון. גם בהיעדר דיכאון בפיברומיאלגיה הם יכולים לסייע בהטבת הסימפטומים במקרים מסוימים".
דלית, איך זה ומה זה לחיות עם פיברומיאלגיה? "מגיל שנה, לא ידעו שזה פיברומיאלגיה, נתנו אבחנות אחרות, אבל אני מגיל שנה בבתי חולים, רופאים, עם כאבים. העניין הוא שלרוב חולי הפיברומיאלגיה יש גם אבחנות נוספות כמו דלקות מפרקים או בלטים בגב, המון אבחנות אחרות. לחיות עם כאב זה לקום בבוקר בלי יכולת לזוז, להתחיל לעשות נשימות, לוקח לפעמים שעתיים עד שאני מגיעה למצב שאני יכולה לעמוד במקלחת בבוקר".
מה הניסיון שלך במשך השנים עם התרופות הקונבנציונליות? "מהרגע שהפסקתי את כל התרופות והתחלתי להשתמש רק בקנאביס, ירדתי 30 קילו, בדיקות הדם שלי מסתדרות, הכל מתחיל לעבוד כמו שצריך. קנאביס, זה הדבר היחידי שאנחנו יודעים שעוזר לרוב חולי הפיברומיאלגיה וכאב כרוני בכלל.
אלון: "קנאביס הוא לא התוויה רשמית לפיברומיאלגיה. הוא ניתן לחולים לפיברומיאלגיה כחלק מניהול הכאב, ואנחנו באמת רואים גם מהקליניקה וגם ממחקרים שהתחילו להתאסף, שהקנאביס מסייע להפחית את הכאב, וכפי הנראה גם מסייע בוויסות של הכאב, לא רק בהפחתה שלו. ומאפשר לחולים לתפקד הרבה יותר נורמלי בחיי היום יום".
מחקרים מהתקופה האחרונה בעצם מציעים תאוריה לפיה פיברומיאלגיה נגרמת מליקוי במערכת האנדוקנבינואידית. "נכון, מערכת של קולטנים שאליה נקשרים הקנבינואידים שבקנאביס, וגם קנבינואידים שהגוף שלנו מייצר בעצמו. לפי התיאוריה למעשה ליקוי במערכת הזאת או חוסר איזון בה הוא שגורם למחלה. ולפי התיאוריה הזאת למעשה ברגע שאנחנו, שהמטופל, מקבל קנאביס הוא מפצה על המחסור או על חוסר הוויסות של הקנבינואידים בגוף".
לאילו טיפולים נוספים אפשר להתאים את הקנאביס? "בקנאביס יש עוד הרבה מאוד חומרים אחרים. קבוצה אחת של חומרים, הטרפנים, מצויים בקנאביס כאמור באופן טבעי, פועלים יחד עם הקנבינואידים. יש להם אפקטים טיפוליים בפני עצמם, והם גם מווסתים את הפעילות של הקנבינואידים בגוף.
"הטרפנים מאוד נדיפים, וכאשר אנחנו מכינים את שמן הקנאביס חלק גדול מהם מתנדף ממנו, ולכן אנחנו בשנים האחרונות התמקדות בפיתוח של שיטה, טכנולוגיה, קוראים לה ביקאן טופ, באמצעותה אנחנו מעשירים את השמן בהטרפנים באופן מבוקר וסלקטיבי, ומחזירים לו את התכונות.
מה שאתם עושים בעצם זה התאמה פר מחלה או פר קטגוריה לקנאביס הרפואי אצלכם? "נכון, אנחנו מתאימים את הפורמולות של הטרפנים בהם אנחנו מעשירים את השמנים למטרות הטיפול ולמטופל, ואנחנו יצרנו למעשה סדרה, סדרות, של שמנים שמיועדות לאוכלוסיות ספציפיות כמו אוכלוסיית הנשים. כך למשל, השמנים שמועשרים בטרפנים, הדגימו יעילות בנשים, מותאמים לנשים ולמטרות הטיפול הספציפיות אצלהן, למשל בפיברומיאלגיה, אנדומטריוזיס ומחלות אחרות".
בשיתוף קבוצת בזלת
פורסם לראשונה: 08:23, 23.03.21