בשיתוף עמותת אמ"ן
כשהייתי רופא צעיר מיאלומה נפוצה הייתה מחלה חשוכת מרפא. הייתי עומד בפני החולים שלי חסר אונים, ולא הייתה לי תרופה יעילה או תקווה להציע להם. היום מיאלומה נפוצה היא אחת המחלות שיש בה התקדמות טיפולית מטאורית, הכי מרשימה בתחום ההמטולוגיה.
תוחלת החיים של החולים מתארכת בצורה משמעותית ויש לנו יכולת לרפא את המחלה. הקונגרס ה-6 COMY יוחד השנה לחידושים הבולטים בטיפול במיאלומה נפוצה ולשאלות הטיפוליות שאין עליהן, עדיין, תשובה חד משמעית.
1 צפייה בגלריה
פרופ' נגלר
פרופ' נגלר
פרופ' ארנון נגלר

גברים יותר מנשים

מיאלומה נפוצה היא סרטן הדם השני בשכיחותו. מדי שנה מדווחים כ-500 מקרים חדשים של מיאלומה בישראל. מיאלומה נפוצה פוגעת בתאי הפלזמה, שתפקידם ליצור את הנוגדנים של מערכת החיסון, המגנים על גופנו כנגד זיהומים ובמחלות.
במיאלומה נפוצה, תאי הפלזמה הללו הופכים לממאירים ומתרבים ללא שליטה. רוב החולים במחלה פונים לרופא ומתלוננים על כאבים, בדרך כלל בגב התחתון או בצלעות. תסמינים נוספים של המחלה הם: שברים בעצמות, עייפות, קוצר נשימה או חולשה, בצקות בגפיים, ולעיתים דלקת ראות ו/או זיהומים חוזרים.
שכיחות המחלה עולה עם הגיל. ממוצע הגילאים של החולים בה הוא 65-74, למרות שצעירים מגיל 60 יכולים אף הם לחלות בה. גברים נמצאים בסיכון גבוה מעט מנשים לחלות במיאלומה נפוצה.
מיאלומה מסבה לחולים בה סבל רב ותחלואה נלווית. מדובר במחלה מורכבת לטיפול עם השנויות חוזרות, כמעט, בכל החולים. עם כל הישנות, המחלה הופכת בדרך כלל לממאירה יותר וקשה יותר לטיפול.

נפרדים מהכימותרפיה

בתחום מחלות הדם וסרטני הדם במיוחד, אין מחלה שרשויות הבריאות אישרו כל כך הרבה תרופות חדשות לטיפול בה כמו במיאלומה נפוצה. בעשור האחרון אישרו רשויות הבריאות 15 תרופות חדשות. בשנה האחרונה בלבד אושרו 3 תרופות שפועלות במנגנוני פעולה חדשים, שלא היו ידועים עד כה ויש עוד הרבה תרופות בדרך.
הטיפול במיאלומה נפוצה השתנה מקצה לקצה: לפני שנים לא רבות הטיפולים היחידים היו כימותרפיה והשתלות מח עצם. מאז המחקר והידע במיאלומה התפתח והעמיק ויותר תרופות, שאינן כימותרפיה, עומדות (בחלקן הגדול) לרשותנו. מדובר בתרופות מתקדמות שמתערבות במנגנוני ההיווצרות של המחלה ומתערבות ותומכות בפעולת מערכת החיסון. בשלוש השנים האחרונות שוקדים בישראל ובעולם על טיפולים, בהם אנחנו מהנדסים את מערכת החיסון כנגד המיאלומה. לפנינו כברת דרך ארוכה, אבל נראה שאנחנו צועדים בה בבטחה.

שינויים במספרים

אם בעבר הלא כל כך רחוק עמדה תוחלת החיים של החולים על כשלוש שנים, כיום תוחלת חיים עם הטיפולים המתקדמים התארכה ל-10 שנים. מחקרים אחרונים מראים שהוספת נוגדן (CD-38) שנלחם בתאים הסרטניים לטיפול, מביא לכך שכ-90% מהחולים משיגים תגובה מלאה/טובה למחלה.
יתרה מזו, אצל 60% מהחולים לא ניתן לזהות אפילו שרידי מחלה מזעריים (כלומר תא ממאיר אחד ל-100,000 או למיליון תאים). רק בשביל לסבר את האוזן בעבר הלא רחוק רק 40-60% מהחולים השיגו תגובה מלאה/טובה ורק חולים בודדים אם בכלל, לא ניתן היה למצוא אפילו תא ממאיר אחד למאה אלף או מיליון תאים.

טיפול מהפכני

הטיפול הכי אטרקטיבי במיאלומה הוא ה- CAR-T cells. מדובר בטיפול התאי האימונולוגי המהונדס (CAR-T) שעתיד לשנות את פני ההמטולוגיה, ואולי בעתיד להחליף את השתלות מח העצם. בטיפול אנחנו מהנדסים את תאי מערכת החיסון של החולה כדי שיילחמו בגידול באופן ישיר על ידי זיהוי חלבון שמבוטא בתאים הממאירים.
בכנס הוצגו שלושה מחקרים אודות CAR-T cells שונים שמפותחים בעבור חולי מיאלומה נפוצה. שלושתם עתידים לקבל אישור לשימוש מה-FDA. שלושת התכשירים פועלים כנגד חלבון שנקרא BCMA (B cell maturation antigen) שנמצא על פני תאי המיאלומה.
בכנס הוצגו תוצאותיו המרשימות ביותר של מחקר ה-CARTITUDE-1, שמהוות פריצת דרך ומהפכה בטיפול במיאלומה: במחקר השתתפו חולים שמיצו כל טיפול אחר וקיבלו עד 7! קווי טיפול קודמים. אצל כל החולים (100% מהחולים שהשתתפו במחקר) חלבון המיאלומה ירד ב-96%, עדות לנסיגת המחלה. התגובה נצפתה במהירות, כבר אחרי חודש. אצל 80% מהחולים נעלמו תאי המיאלומה לחלוטין בבדיקה שמזהה בדיוק תא מיאלומה אחד (כלומר תא ממאיר אחד ל-100,000 או למיליון תאים) ((MRD. במחקר זה השתתפו גם חולים מישראל.
במחקר השני CAR-T cellsשל שהוצג בכנס, מחקר ה-KarMMa אצל 88% מהחולים התקבלו תוצאות דומות. בתכשיר נוסף של CAR-T מחקר ה- EVOLVE הושגה תגובה ב-90% מהחולים.
הטיפולים אימונולוגיים כולל תאי הT- המהונדסים הם חוד החנית לטיפול העתידי בסרטני הדם כולל במילומה נפוצה.
יש לנו הבטחה גדולה לחולי המיאלומה, עם שלושה תכשירים חדשים ומרגשים לחולים שמיצו כל טיפול אחר. שניים מהתכשירים הללו, יגיעו לאישור באירופה ובישראל.

נוגדנים חדשים

בכנס הוצגו גם נוגדנים חדשים כנגד המיאלומה. נוגדנים שמבייתים את מערכת החיסון ומשפעלים אותה כנגד המיאלומה. מדובר בנוגדנים הנקראים דו ראשיים: ראש אחד נקשר למערכת החיסון וזרוע שנייה לתאי המיאלומה. נוגדנים נוספים שנקראים מקשרים לתאי ה-T, שאינם כימותרפיים מהווים פריצת דרך ותקווה לחולים.

יעדים חדשים בטיפול במיאלומה

דיונים נוספים עסקו בהמלצות הגורפות להעניק לחולים את הטיפול הטוב ביותר בנוגדנים החדשים (CD-38) בקו טיפול ראשון. טיפול שרשויות הבריאות האירופאיות והאמריקאיות אישרו בקו ראשון זה מכבר.
למערכת החיסון תפקיד חשוב מאוד במלחמה ובהדברת סרטני הדם. ב-4-5 השנים האחרונות פותחו נוגדנים נגד תאי המיאלומה ובראשם נוגדן נגד החלבון CD-38 שהביא לפריצת דרך ולמהפכה בטיפול. בעזרתו ובשילוב עימו, משיגים היום תגובה מצוינת בכ-90% מחולי המיאלומה.
אצל למעלה מ-70% מהחולים הנחקרים לא ניתן לזהות ואף לא תא מיאלומה סרטני אחד אחרי הטיפול (MRD שלילי). חשיבות הטיפול בנוגדן זה במיאלומה הביאה לכך שהיום הטיפול בנוגדן נעשה במישלב הטיפול הראשון שחולי מיאלומה מקבלים. דבר זה שיפר משמעותית את התגובה של החולים לטיפול, את אורך חייהם וסיכויי הבראתם.
עד לפני כ-10 שנים הטיפולים במיאלומה נפוצה התבססו רק על כימותרפיה וחולה מיאלומה חי בממוצע 3 שנים. מאז חלה התפתחות עצומה בטיפול, וכתוצאה מפיתוח של טיפולים פורצי דרך החולים חיים כיום בממוצע 10 שנים. קרוב לוודאי שבעזרת הטיפולים החדשים החולים יחיו יותר מ-10 שנים ויחלימו ממיאלומה נפוצה.
פרופ' ארנון נגלר הוא נשיא המרכז ההמטואונקולוגי, שיבא תל השומר, ומיו"רי כנס ה-COMY

בשיתוף עמותת אמ"ן