"יש להמתין שבועיים בין שלב לשלב. ככל שהציבור ייענה יותר - ייפתחו עוד עסקים": קבינט הקורונה אישר את הצעת משרד הבריאות להאריך את ההגבלות הקיימות עד 1 בנובמבר. במועד זה גם יחול מתווה היציאה, ובמסגרתו תלמידי כיתות א'-ב' יחזרו ללימודים לסירוגין ותלמידי כיתות ג'-ד' יחזרו בקפסולות. על כך אומר פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית, וראש קבינט המומחים המייעץ לתוכנית 'מגן לישראל', כי מדובר במתווה "הטוב ביותר שהיה אפשר ליצור במסגרת הנסיבות".
בריאיון לאולפן ynet הבוקר (ב'), אמר פרופ' בליצר כי לצד החשיבות העצומה בפתיחת הלימודים, מדובר באתגר. "היינו איתנים בעמדתנו שאת הלימודים צריך לפתוח מוקדם ככל האפשר, למרות שיש אתגר בלפתוח לימודים באופן שישמור על בריאות התלמידים והצוות".
לדבריו, יש להמשיך ולהמתין שבועיים בין צעד חזרה אחד למשנהו, ולכן מוקדם ללמוד על ההשלכות של החזרה לגנים. "כדי לראות את השפעת פתיחת הגנים יש לחכות 10 ימים אם לא שבועיים, ואנחנו עוד לא בנקודה הזאת. את ההשפעה של פתיחת הגנים נראה רק בהמשך.
"באותו האופן, לפי השיקולים האפידמיולוגיים של משרד הבריאות שמטרתם למנוע החמרה של המצב, קיים ניסיון לשמור על תוצאות הסגר. נעבוד הפעם נכון, לא נרוץ קדימה להקלות. יש מדרג ברור שאם נשמור עליו, נשמור על יציאה בטוחה ונצליח לייצר איזושהי שגרה וסטטוס-קוו שיישמרו את התחלואה במספרים נמוכים".
1 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
"מתווה החזרה ללימודים - הטוב ביותר במסגרת הנסיבות"
(צילום: AFP)
פרופ' בליצר מסביר כי מצב התחלואה הקיים בישראל כיום אינו מיטבי לחזרה מוחלטת לשגרה: "מצב של מאות רבות של נדבקים ביום מצביע על התפשטות קהילתית גדולה. זה נחשב לסימן אזהרה גדול, למרות הנקודה הטובה שאליה הגענו. לכן צריך להיות זהירים. הלחץ אומנם מורגש אצל כולם, אבל כרגע אין ברירה אלא לנהל את המסלול בחוכמה.
"סגר הוא דבר מזיק, אך האלטרנטיבה הייתה יכולה להיות קשה. המחיר היה כבד, אבל כעת יש לשמר את מה שהשגנו בזכות הציבור שנעשה לבקשות ולהנחיות ונזהר זהירות שמנעה הדבקות. אם נמשיך ככה, יותר ויותר ענפי משק ייפתחו ונחזור לשגרה שפויה".

כאמור, מסביר פרופ' בליצר, יש להמתין שבועיים בין שלב לשלב כדי להבטיח יציאה בטוחה ואחראית מהסגר. "מדובר בצעד הבטוח ביותר שניתן לפעול לפיו, והוא תלוי בהיענות הציבור. ככל שהציבור ייענה ולא יקרו אירועים של חתונות המוניות, מה שיכול לרסק הישגים שציבור שלם עמל עליו, נוכל להתקדם. אירועי התקהלות המוניים יכולים לגרום לנסיגה לאחור ולאיבוד של מה שהשגנו עד כה. חייבים להימנע מזה. רוב הציבור פועל נכון, יש למנוע מהמיעוט לנהוג בחוסר אחריות".
בתוך כך, ואחרי יממה ללא נתונים בשל תקלת מחשב שנבעה מהמעבר לשעון חורף, עדכן משרד הבריאות כי בשבת אובחנו 239 נדבקים חדשים. אתמול אובחנו 559 בני אדם עם נגיף הקורונה. כעת בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 942 חולי קורונה - 506 מהם במצב קשה ו-206 מחוברים למכונת הנשמה.