לאחר הביקורת והטענות להיעדר שקיפות מצד משרד הבריאות לאחר החתימה עם חברת התרופות האמריקנית 'פייזר', חשף היום (א') המשרד את הסכם שיתוף הפעולה עמו, שמסדיר את העברת המידע לחברה.
המשרד העלה את ההסכם לאתר האינטרנט שלו, אך יש לציין כי חלקים מההסכם הושחרו.
חשיפת ההסכם, כי ישראל תעביר מידע סטטיסטי אודות השפעות החיסון על המתחסנים הישראלים, מתרחשת לאחר טענות וחששות שהועלו, בין היתר מצד התנועה לאיכות השלטון והתנועה לחופש המידע, בדבר דליפה של מידע פרטי לחברת התרופות. הנתונים שיועברו לידי החברה יישמרו למשך 15 שנים לפחות.
על פי ההסכם, "הצדדים מסכימים שמטרת הפרויקט היא ליצור ולנתח נתונים ברמה האפידמיולוגית אודות רמת היעילות של החיסון באוכלוסייה הנחושות למטרות בריאות הציבור שיידעו את ההמלצות הטכניות ברחבי העולם".
הוסכם עוד כי החברה תקבל מידע על מספר הנדבקים בנגיף מדי שבוע, מספר המאושפזים בבתי החולים, מספר החולים במצב קשה וקריטי, ומספר החולים הזקוקים למכונות הנשמה.
1 צפייה בגלריה
החיסון של פייזר. המידע שיועבר מישראל לפייזר
החיסון של פייזר. המידע שיועבר מישראל לפייזר
החיסון של פייזר. המידע שיועבר מישראל לפייזר
(צילום: רויטרס)

שקיפות לצורך אמון ושיתוף פעולה של הציבור

בפניית התנועה לחופש המידע בחודש שעבר נכתב, כי "אנו מאמינים כי דווקא בעת החירום, שבמהלכה מתקבלות החלטות במהירות, ישנה חשיבות רבה במיוחד לאפשר לציבור לבחון את ההחלטות שמקבלת המדינה. לבטח, כשהחלטות אלו נוגעות לבריאותו של הציבור וכך גם להשלכות על כספי הציבור".
גם בתנועה לאיכות השלטון הביעו בשבוע שעבר חשש מפני דליפת הפרטים האישיים של המתחסנים וקראו לחשיפת ההסכם ברקע "חשש מהותי בנוגע לאבטחת המידע מפני גורמים שאינם מורשים ולשמירה על פרטיות האזרחים, שכן על אף האנונימיזציה של המידע הרפואי, ניתן יהיה לזהות אנשים ספציפיים על ידי הצלבת נתונים". עוד הוסיפו בתנועה, כי "לא ברור האם מדובר במאגר קליני בלבד והעובדה כי הנתונים נשמרים ללא מתן הסכמה מפורשת הוא בעייתי כשלעצמו".
בארגונים שלעיל בירכו על חשיפת ההסכמים, אך הצביעו על מספר נקודות שעשויות להיות בעייתיות בהסכם. "אנו מברכים על כך שמשרד הבריאות החליט לפרסם את ההסכם עם חברת פייזר, למרות ההשחרות הלא מבוטלות ביחס לשיפוי ואחריותה של פייזר ביחס לחיסון ולמתחסנים", אמרו בתנועה לחופש המידע.
"באשר למידע שיועבר ממשרד הבריאות אל פייזר עולה מההסכם שזה יהיה אנונימי, אך לא ברור מי מפקח עליו. כאשר הדרישות הרגולטוריות הן של מדינות באיחוד האירופי, היבטי הפרטיות פחות מדאיגים, פה מדובר על חברה אמריקנית בשיתוף עם שותפות גרמנית (ביוון-טק).
עוד עולה מההסכם, שהמידע שעובר מהקופות לפייזר אינו מוגבל לשימוש אצל פייזר רק לטובת מחקר על החיסון. כלומר, פייזר יכולים לעשות איתו כל שימוש. העניין הזה מוכיח לנו כמה כוח ויתרון יש במידע מהסוג הזה שנאגר עלינו הציבור, במקרה הזה ציבור המתחסנים. הדרישות שעלו ביחס לשקיפות ההסכם היו במקומן וטוב עשו במשרד הבריאות שהחליטו לפרסם את ההסכם, רק חבל שזה מגיע מעט באיחור".
"חיסון האזרחים מבורך, אך הכרחי לשמור על שקיפות מרבית בנושא ואף להגביר את שיתוף הציבור כדי להבטיח את הצלחתו של מבצע החיסונים", אומרת ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו״ד אריאל ברזילי. אנו מברכים את משרד הבריאות על העלאת ההסכם לאתר. נלמד אותו ונמשיך לעמוד על המשמר״.