בשיתוף PEACE NATURALS

את הקעקוע הראשון שעדי קריספין (25) - סטודנטית לעיצוב מכפר סבא - עשתה, היא לקחה מסדרת איורים שאיירה לסיפור "הגלגול" של פרנץ קפקא. "הוא מספר על בן אדם שקם בבוקר ומגלה שהוא שרץ ענקי. הסיפור מתאר את ההתמודדות שלו עם הסביבה, שקשה לו לקום מהמיטה עם השריון החדש שלו, אמא שלו רואה אותו ומתעלפת, והייתה לזה קורלציה למה שקרה לי - אחרי שעברתי את הניתוח בגב, התעוררתי והגוף שלי חווה שיתוק. ככל הנראה בכלל התרופות הנרקוטיות שניתנו לי. הצוות הרפואי אפשר לבן משפחה אחד לבוא להרגיע אותי, ואז אחותי נכנסה, התחילה להרגיע אותי, אבל כשהיא ראתה מה המצב שלי, היא התעלפה. אז מבחינתי יש כאן השוואה ביני לבין מה שהתרחש בסיפור, כולל העניין של להתרגל לסוג של שריון חדש".

השיא, היא מספרת, היה לאחר שקיבלה מספר תרופות נרקוטיות על מנת שתישן כמו שצריך. "נרדמתי תוך חמש דקות, אבל אחרי חצי שעה-שעה התעוררתי בצרחות שאני צב ששברו לו את השריון. בבוקר חשבתי שזה היה חלום, ואז חשבתי על זה שכמו גרגור סמסא ב'גלגול', אז אני אמנם הפכתי לצב".

לפני שש שנים, ב-2015, עברה עדי ניתוח סקוליוזיס לעמוד השדרה. הניתוח היה מאוד לא פשוט ולאחריו הייתה תקופת שיקום ארוכה בה למדה ללכת מחדש. בזמן השיקום וגם לאחר מכן, היא הרגישה כאב לא רק בגב, אלא בכל הגוף, היא מספרת. "התחילו לי קשיים בשינה, התחילו לי מצבי רוח, ואחרי המון המון בדיקות אובחנתי כחולת פיברומיאלגיה".
פיברומיאלגיה - דאבת שרירים בעברית - היא כאב מפושט ברקמת החיבור ובשרירים הבא לידי ביטוי גם ברגישות חזקה באיברים שונים בגוף, בצירוף עייפות. המחלה פוגעת קשות ברמת התפקוד המקצועי, החברתי וגם המשפחתי של מי שלוקה בה.
אבל גם אחרי שהודיעו לה שהיא מאובחנת כחולת פיברומיאלגיה, עדיין הייתה לה תחושה שזה הכל בראש שלה, שהיא זו שיוצרת את הכאב. "הכאבים מגיעים בעוצמות שונות, יש תקופות טובות יותר ויש פחות טובות", היא מספרת, "אלו כאבים שלא עוזבים אותך ולוקח זמן עד שאת קולטת באמת מה קורה לגוף שלך, זו בעיקר התמודדות יום יומית. המצב כמובן גם משפיע נפשית, יש לי תקופות של עליות ומורדות".

הטיפול בתחילה כלל לא מעט תרופות נרקוטיות, "בעיקר כדורים מאזנים, נוגדי דיכאון. שזה מה שנותנים בדרך כלל לטיפול בחולי פיברומיאלגיה, אבל יש לתרופות הללו לא מעט תופעות לוואי שעשו לי ממש רע", היא מספרת.
בשלב מסוים, תוך כדי ההתמודדות עם הכאבים בני משפחה העלו את האופציה של קנאביס רפואי. "היה לא מעט שיח בנושא סביבי, גם מצד המשפחה וגם בכלל בחברה. יש סטיגמות שאנשים חושבים שאתה ג'אנקי ושזה ממכר, אני לא מרגישה שאני כזאת. אין לי תלות בזה, אבל זה כן מאוד עוזר לי. הייתה תקופה שפחדתי וניסיתי יותר לשים לב למינונים אבל ראיתי שזה באמת עוזר לי והפסקתי לפחד מזה. זה משהו שמאוד עוזר לי לשרוד את היום מבחינה פיזית ונפשית.

"עם פיברומיאלגיה קשה לסגל שגרה, אם אני קמה ביום לא טוב כל היום נראה אחרת. יש לי כאב תמידי וגם התקפים של כאבים חזקים מאוד שהולכים ומחמירים בתקופות מסוימות. זה לא משהו גלוי לעין אז תמיד יש לי את הפחד שאם אני אתלונן יתפסו אותי בתור בכיינית, מתלוננת. זה משפיע לי על קשרים עם חברים, על הזוגיות, על הכל. אני חמש שנים עם זה ולמדתי לחיות עם זה. כן היה לי חשוב להסביר לחברים קרובים מה זה כי לאנשים אין מושג וחשוב לי גם שאנשים ששיש להם פיברומיאלגיה יבינו שהם לא לבד".
בשיתוף PEACE NATURALS