עוד הצלחה לחיסון של מודרנה: החברה הודיעה כי הסתיים בהצלחה ניסוי שלב 1 בחיסון החדש נגד נגיף ה-CMV הקטלני, הגורם להפלות, פיגור שכלי וחירשות בעוברים. בחברה כבר החלו בניסוי השלב השני, ובתוך מספר חודשים יחל השלב האחרון.
החיסון החדש נקרא mRNA-1647 והוא בנוי בטכנולוגיה הדומה לחיסון של החברה נגד נגיף הקורונה. החיסון "מדמה" חדירה של נגיף לגוף באמצעות נגיף-דמה, וגורם למערכת החיסון לייצר נוגדנים המנטרלים את החיסון ומאותתים לתאי דם לבנים להגיע ולהשמידו. הנוגדנים נותרים ב"זיכרון החיסוני" של הגוף, ומתקיפים כל חדירה של נגיפים נוספים מאותו סוג.
2 צפייה בגלריה
חברת מודרנה
חברת מודרנה
חברת מודרנה
(צילום: EPA)
בשנת 2019 החלו בניסוי השלב הראשון מתוך שלושה בחיסון, ותוצאותיו פורסמו לאחרונה וגילו כי החיסון בטוח לשימוש ואף הוביל לעליית נוגדנים נגד נגיף ה-CMV, הן באנשים בריאים, והן בנשים הרות.
שלב שני של הניסוי החל לפני מספר חודשים, בו השתתפו 252 מתנדבים. לאור התוצאות החיוביות עד כה, בניסוי שטרם הסתיים, בחברה כבר נערכים לשלב השלישי והאחרון בו יקבלו את החיסון כמעט 8,000 נחקרים בארה"ב ובאירופה. אם יסתיים בהצלחה, צופים בחברה שייצור חיסונים המוני יחל במהלך 2021 או 2022 לכל המאוחר.
CMV (ציטומגלו-וירוס) הוא אחד הנגיפים השכיחים ביותר באוכלוסייה: לפחות מחצית מהנשים יידבקו בו במהלך חייהן. בחלק מהמקרים הנגיף כלל לא גורם למחלה ובאחרים גורם למחלה קלה דמויית שפעת. במקרים נוספים, הוא גורם למחלה קשה יותר, שדומה למחלת הנשיקה ומתבטאת בכאבי שרירים, כאבי בטן, כאבי ראש, חום גבוה, עייפות, הגדלה של בלוטות הלימפה ולעתים גם שקדים מוגדלים. עם זאת, ביילוד הנגיף הזה עלול להיות מסוכן הרבה יותר.
העברת הנגיף ליילוד יכולה להתרחש דרך השליה במהלך ההריון או בזמן המעבר בתעלת הלידה. ב-85% מהמקרים הנגיף לא גורם לכל מחלה אצל היילוד שנדבק בו מהאם. אצל 15% מהיילודים שנדבקו בו מהאם, גורם הנגיף להגדלת טחול וכבד, צהבת, דימומים עוריים, עיוורון, היקף ראש קטן, פגיעה מוחית וחירשות. למעשה, נגיף CMV הוא הסיבה השכיחה ביותר לחירשות מולדת.
הבעיה המרכזית בהדבקה ב-CMV היא העובדה שלא קיים כיום טיפול יעיל נגד הנגיף. מאחר שמדובר בווירוס, טיפול אנטיביוטי לא אפקטיבי נגדו. גם טיפולים אנטי-ויראליים שפותחו לאחרונה לא הראו יעילות גבוהה. היום נוהגים לתת לתינוקות שנדבקו בנגיף את התרופה גאנציקלוויר, שניתנת בעירוי לתוך הווריד (באשפוז) במשך שישה שבועות, או את התרופה ואלציקלוויר, שניתנת דרך הפה במשך תשעה חודשים. התרופות האלה מפחיתות בעיקר את הסיכון לחירשות. במהלך הטיפול נדרשות בדיקות דם תכופות, בשל תופעות לוואי אפשריות של התרופות.
"החיסון הוא בשורה משמחת ביותר עבור נשים הרות", אומרת פרופ' טל בירון-שנטל, מנהלת היחידה לאם ולעובר במרכז הרפואי מאיר. "CMV בהיריון מעלה את הסיכון לפגיעה קשה של העובר עם משמעויות ארוכות טווח. נשים הנדבקות בווירוס במהלך ההריון, נאלצות לעבור בדיקות רבות הכוללות בדיקות אולטרה סאונד, דיקור מי שפיר ו–MRI".
"פעמים רבות מתגלים ממצאים שאינם ספציפיים ומקשים על ההחלטה לגבי המשך ניהול ההריון ולעיתים מתגלים ממצאים המובילים להפסקת הריון", מוסיפה פרופ' בירון-שנטל. "נשים בגיל הפיריון מוצאות עצמן פעמים רבות בהריון כשהן כבר אימהות לילדים בגילאי הגן והן חשופות להדבקה מבלי שהן יכולות להתגונן, שכן לא יעלה על הדעת שאם הרה לא תטפל בילדיה כדי להימנע מהסיכון להידבק".
"הבשורה על חיסון יעיל ובטיחותי מפיחה תקווה עבור נשים שמתכננות הריון. החודשים האחרונים בהם אנו מתמודדים עם מגפת הקורונה, מבהירים לכולנו שהאנושות זקוקה לחיסונים כדי להתגונן מפני וירוסים ומגפות ועל כן כל התקדמות רפואית מדעית בנושא החיסונים מהווה הישג משמעותי לבריאות הציבור".