מדי שנה מאובחנות כ-250 נשים בישראל עם סרטן צוואר הרחם וכ-80 נפטרות. בדומה לסוגים אחרים של גידולים ממאירים, גם בסרטן צוואר הרחם גילוי מוקדם מציל חיים, ועדיין נשים רבות בוחרות שלא להיבדק על אף שעל פי המלצת משרד הבריאות מומלץ לנשים מגיל 25 עד 65 לבצע כשגרה את הבדיקה אחת לשלוש שנים – והבדיקה כלולה בסל התרופות. אלא שרק כמחצית מהנשים שיכולות להיבדק עושות זאת.
1 צפייה בגלריה
בדיקת פאפ ביתית
בדיקת פאפ ביתית
בדיקת פאפ ביתית
(צילום: יאיר שגיא)
בשבועות האחרונים מקדם מערך המעבדות של קופת החולים מכבי לראשונה בישראל, ביצוע בדיקות פאפ ביתיות לנשים המבוטחות בקופה שלא נבדקו במשך למעלה משלוש שנים. בפיילוט ראשוני אובחנו עד כה 7 נשים מתוך 100 שנבדקו עד כה כחיוביות לנגיף הפפילומה שעלול לגרום לסרטן צוואר הרחם. הקופה הקצתה לפיילוט 10,000 בדיקות, והן תוצענה לנשים בעשרה סניפים של הקופה. הבדיקה היא ללא עלות. יש לציין כי חיסון למניעת וירוס הפפילומה ניתן לבנות ולבנים בכיתה ח' במסגרת בית הספר ובמימון משרד הבריאות. תלמידות בנות 18-15 שטרם קיבלו חיסון זכאיות לקבלו במסגרת תוכנית משרד הבריאות.
"כ-200 אלף נשים לא מגיעות לביקור שנתי אצל רופא נשים", מסביר ד"ר יעקב סגל, ראש תחום רפואת נשים במכבי. "אנחנו בעצם מציעים לאותן נשים שמגיעות למרפאות ושאיתרנו כי במשך שלוש שנים לא עשו בדיקת פאפ – לבצע אותה בביתן או במקום". במידה שהאישה מחליטה לבצע את הבדיקה בביתה, עליה להביא אותה בעצמה למעבדה או לסניף. נשים שתימצאנה חיוביות בבדיקה יועברו להמשך מעקב וטיפול אצל רופא נשים בקופה. "היתרון במהלך הוא שלמעשה אנחנו מאתרים אותן נשים שאחרת לא היו נבדקות. אני מעריך שתוך חצי שנה נפתח את זה לכלל המבוטחות שלנו. המטרה היא להגיע לבדיקות בקרב 90-85 אחוז מהמבוטחות שלנו, וכך נוכל להציל נפשות בישראל".
ד"ר אדוארדו שכטר, מוביל תחום מחלות צוואר הרחם במכבי, מוסיף: "באוכלוסייה הכללית אחוז הנשים החיוביות לנגיף עומד על 10-7 אחוזים, ותוצאות הפיילוט עד כה תואמות שיעור זה. אנחנו מעריכים שאותן נשים שנבדקו לא היו מבצעות בדיקת פאפ אלמלא הוצעה להן האפשרות הזו, וייתכן מאוד שבזכות הערכה כבר ניצלו חיים של מספר נשים".