מחסור במיטות ותקנים - המחלקות הפנימיות בסכנת קריסה: שישה חודשים אחרי תחילתו של משבר הקורונה, המשבר העמוק שאליו נקלעו בתי החולים מחריף. ד"ר חגית יונת, מנהלת מחלקה פנימית בבית החולים שיבא התראיינה באולפן ynet וסיפרה: "רוב הרופאים והצוות הסיעודי שמטפלים בחולי קורונה בבתי החולים הם מהפנימיות. כך, המחלקות הפנימיות נאלצות להתמודד עם אותה כמות חולים אך עם פחות צוות לטפל בהם".
בבית החולים שיבא, מספרת ד"ר יונת, מוקדשות שתי מחלקות פנימיות לטיפול בחולי קורונה בלבד. "בחורף הולכת להיות תקופה מאוד מאתגרת. אנחנו כבר שנה וחצי מלוננים על כך שאין מספיק תקנים, המערכת גם ככה תמיד בקריסה או על סף קריסה, וכרגע עם הקורונה משרד הבריאות חייב למצוא פתרון. אני לא בטוחה איך נסתדר עם זה".
לדבריה של ד"ר יונת, מתרחשת מעין שכחה של אותם חולים "שבשגרה", שממשיכים לפקוד את בתי החולים. "אנחנו לא יכולים לתת טיפול מיטבי לחולים שדורשים הרבה מאוד תשומת לב. גם במחלקות הרגילות וגם במחלקות הקורונה החולים המאושפזים מאוד קשים. אנחנו מקווים שיגיעו תקנים ממשרד הבריאות למחלקות הפנימיות, גם תקנים רפואיים וגם סיעודיים, בשביל שנוכל איכשהו להתארגן עם זה".
1 צפייה בגלריה
חולים מאושפזים במסדרונות
חולים מאושפזים במסדרונות
כך נראה חורף 2019. איך יראה חורף 2020?
(צילום: טל שחר)
בתוך כך, קיימה הבוקר (ב') הוועדה לענייני ביקורת המדינה דיון על דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לפיו לבתי החולים נוספו 19 מיטות בלבד בתקופת משבר הקורונה, ו-154 לאורך השנה. על פי נתוני הדו"ח, בחודש פברואר היו בבתי החולים בסך הכל 16,302 מיטות בתקן, ובחודש יולי מספרן עמד על 16,321. משמעות הנתונים, היא כי כאמור כי קיימת הסבה של מיטות לטובת טיפול וחולי קורונה במקום הוספה שלהן.
בהמשך לנתוני הדו"ח, שיגרו מנכ"לי בתי החולים הממשלתיים מכתב חריף לוועדי העובדים הגדולים במערכת הבריאות, שבו איימו כי יוציאו לפועל פיטורי עובדים באתגידי בתי החולים אם יימשך המשבר ואם לא יימצא פתרון. ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגיית ילדים בשיבא, אף מקדם הכרזה על סכסוך עבודה בעקבות המשבר כבר בימים הקרובים.