אם נתקפתם אי פעם בהתקף שיהוק, ודאי חוויתם מטרד לא קטן: הגירוי בסערפת שיוצר את שאיפות האוויר החדות, לעיתים גם אלפי פעמים, יכול להוציא מהדעת. נכון, לרוב אין מדובר בתופעה מסכנת חיים, אך היא עלולה להביך ולשבש את איכות החיים, בעיקר אם היא נמשכת גם שעות וימים.
כעת חוקרים במרכז מדעי הבריאות של אוניברסיטת סן אנטוניו שבטקסס, פיתחו מכשיר לטיפול בשיהוקים. מדובר במתקן דמוי קש לשתייה, הנקרא HiccAway, שבו המשתמש מפעיל יניקה עוצמתית כדי לשאוב אליו מים. הבליעה מפעילה עצבים המוליכים את הסרעפת מה שעשוי לעזור להקל על שיהוקים.
1 צפייה בגלריה
מתקן נגד שיהוקים
מתקן נגד שיהוקים
יעצור את השיהוקים
עבור רובנו, שיהוקים יכולים להיות לא נוחים ומביכים. עם זאת, עבור אנשים מסוימים הם יכולים להוות נטל רב יותר. כך למשל, דמיינו התקף שיהוקים לאחר ניתוחים מורכבים, מה שעלול להוביל גם לכאב עז ואף לפתיחת תפרים או דימומים בשל התזוזות והלחץ הגובר באיזור בית החזה והבטן. התקף שיהוקים עלול להתרחש גם אצל חולים רבים הסובלים מפגיעות מוח, שבץ מוחי ומחלות סרטן בעקבות טיפולים כימותרפיים.
קראו עוד:

כך המתקן פועל

עד כה לא היו תרופות יעילות לטיפול בתופעה, מלבד תרופות פסיכיאטריות שמקלות על עוויתות אך גורמות לישנוניות. לא נמצא גם מכשיר לטיפול בשיהוקים, שכן המכשירים שפותחו לא הגיעו לשלבי אישור שיווק.
אולם המתקן החדש אינו קש רגיל: כדי לשתות מים דרכו, צריך הרבה מאמץ ולחץ שלילי בתוך בית החזה. השסתום שבקש גורם לשאוב בכוח את המים מהכוס ובפעולה זו, לאחר כמה שניות הלגימה הראשונה של המים מפעילה בכוח את מערכות העצבים שמשתתפות בתהליך רפלקס השיהוק.
לאחרונה ערכו החוקרים מחקר כדי לבדוק עד כמה הכלי יעיל לעצירת שיהוקים. בקרב 249 נסיינים, נמצא שהמכשיר יעיל ב-92% לעצירת שיהוקים. למעלה מ-90% דיווחו שהמתקן היה קל לשימוש. המכשיר כבר משווק בארה"ב, ועלותו 15 דולרים.

למה זה קורה?

תיאוריות רבות נסובו סביב הצורך בשיהוק. האחת גורסת כי אותה תנועה מהירה של הסרעפת נועדה לשחרר גוש מזון גדול שנתקע בוושט ואינו נע כלפי מטה לעבר הקיבה. גוש המזון גורם ללחץ על העצב הפרני הגורם לרפלקס השיהוק. כך, נוצר שינוי לחצים בבית החזה הגורם לגוש המזון לרדת כלפי מטה.
בדיקות אולטרסאונד בעוברים הראו כי גם הם משהקים. אחת ההשערות טוענת כי השיהוק נועד לאמן את מערכת הנשימה של העובר לקראת צאתו לאוויר העולם. עם זאת מדובר בהשערות בלבד שכמובן לא הוכחו.
ישנם גורמים רבים המעוררים את רפלקס השיהוק, ובהם: שתיית משקאות קרים מדי, אכילת מזון חם מדי או חריף, צחוק ממושך, הפרעות במלחים בדם, צריכת אלכוהול, שיעול ממושך, מחלות סרטן ומחלות של מערכת העצבים. וגם פגיעה מוחית. יש גם תרופות שעלולות לגרום לשיהוקים, כולל תרופות הרגעה, וסטרואידים. שיהוקים חוזרים עלולים להופיע גם בעקבות ניתוחים.
כך תצליחו להיפטר שיהוקים:

מה אפשר לעשות לפני שפונים לעזרה רפואית?

1. לעצור את הנשימה למספר שניות.
2. לגבות את החלק העליון של הלוע באמצעות גרגור מים או בליעת כפית סוכר יבש.
3. להגביר את גירוי העצב הווגאלי באמצעות לחיצה עדינה וזהירה על העיניים.
4. לבטל את גירוי הסרעפת באמצעות משיכת הברכיים לכיוון החזה ותנועה קדימה כדי ללחוץ על החזה.
5. במקרה שהשיהוק נמשך ניתן לנסות במגוון תרופות הכוללות כלורפרומאזין (תרופה אנטי פסיכוטית שנמצאה יעילה להפסקת שיהוקים), מטורלופראמיד (פראמין המגבירה את תנועתיות הקיבה), מקלופן (מרגיע שרירים).
גם הרפואה המשלימה מציעה שיטות הרגעה להפוגת השיהוקים אותן תוכלו לנסות. במקרים קשים, נשלח המטופל לניתוח כירורגי בו נחסם העצב המשפיע על התכווצות הסרעפת.