בשיתוף עמותת אמ"ן
במשך שנה סבלתי מכאבים בכל הגב, שהלכו וגברו עד כדי כך שהיה לי קשה ללכת. אני זוכר שכל בוקר היה לי קשה לקום. אני רופא ילדים במקצועי וכדי ללכת למרפאה הייתי לוקח אופטלגין לאחר הקימה בבוקר ואיך שהוא הגעתי לעבודה", מספר פרננדו פרידמן בן 66 נשוי, אב לשלושה וסב לשני נכדים.
ב-CT גב לא היו ממצאים מיוחדים ובאותה תקופה טופלתי במרפאת כאב, קיבלתי זריקות בגב, משככי כאבים ודיקור סיני אבל לא הרגשתי שיפור משמעותי. בנוסף חליתי פעמיים, בהפרש של חודשיים, בשלבקת חוגרת, שהחמירו את הכאבים בגב, ולא היה ברור מה הסיבה להחרפת הכאבים.
בסוף ספטמבר 2019 הגעתי, שוב, למרפאת כאב. הרופא כאב שלח אותי לביצוע CT של בית החזה. בצילום ראו שברים שהופיעו בחוליות, בגב ובצלע ופגיעות נוספות בעצמות שאופיינית למיאלומה, לצד בדיקות נוספות שהגבירו את החשד והשלימו את האבחנה של סרטן דם מסוג מיאלומה נפוצה.
1 צפייה בגלריה
פרננדו פרידמן
פרננדו פרידמן
פרננדו פרידמן
(. לא לבד בהתמודדות עם המחלה)
לפני שנה התאשפזתי באופן דחוף במחלקה ההמטולוגית בבית חולים איכילוב. אובחנתי כחולה בסרטן דם מיאלומה נפוצה. באותו ערב הגיעה ד"ר יעל כהן, ההמטולוגית המטפלת שלי. היא הסבירה לי על המאפיינים של המיאלומה. אני זוכר שהייתי מוצף ברגשות של פחד ואי ודאות. המשפט היחיד שזכור לי מאותה שיחה הוא: 'מיאלומה היא מחלה כרונית. יש תרופות חדשות שמאריכות את החיים ואת איכות החיים'. המשפט הזה מאוד עודד אותי ומלווה אותי מאז. אני מרגיש בר מזל להיות מטופל אצל ד"ר יעל כהן".
לאחר האבחון התחלתי את הטיפול המקובל במחלה ובינואר עברתי השתלת מח עצם עצמית. אחרי ההשתלה המחלה נסוגה ואני מקבל טיפול תחזוקה מקובל במחלה. כאבי הגב השתפרו מאוד ואין לי תופעות לוואי מיוחדות מהטיפולים.
מיד עם האבחון שיתפנו את הילדים לגבי המיאלומה. היה להם קשה לקבל את הבשורה, אך הם מיד התארגנו לעזרתי. אשתי סובלת מטרשת נפוצה ומוגבלת מבחינת מוטורית. כיום יש לנו עובדת זרה בבית, שמאוד עוזרת ומאפשרת לנו לשחרר את הילדים מכל המשימות שהיו.
מאז שחליתי התקשורת במשפחה מאוד השתפרה. לפני שחליתי הייתי מאוד עסוק ולא תקשרתי הרבה עם אשתי והילדים. כשחליתי סוף סוף היה לי את כל היום לשוחח איתם. בנוסף, בעבר נהגתי לקחת הכל על כתפיי, ופתאום לא הייתי מסוגל לקחת אחריות על הכל והייתי צריך להסכים לשחרר אחריות ולהסכים שיעזרו לי. למעשה, כשחליתי היתה זו הפעם הראשונה שאני מוכן שיעזרו לי וזה היה שלב לא פשוט בשבילי אבל מלמד מאוד.
מאז שאובחנתי אני לא עובד בקופת חולים, כדי לא להיות חשוף לילדים חולים, ומקווה שאולי עוד כמה זמן אוכל לעסוק שוב ברפואה שמאוד חסרה לי.
אחד מהכלים שאני משתמש בו ביום יום הוא תרגול מדיטציה. אני מתרגל מאז שאשתי חלתה בטרשת נפוצה. התרגול עוזר לי להתמודד עם אי הוודאות ואי שקט שמתלווה למחלה ולהיות בתשומת לב לגוף ולתודעה.
השתתפתי בסדנה 'לחיות עם המיאלומה' של עמותת אמ"ן. הסדנה הפגישה אותי עם עוד חולי מיאלומה. כל אחד מהם תרם מניסיונו ומהדרכים להתמודדות. בסדנה הרגשתי שאנחנו לא לבד בהתמודדות עם המחלה.
כיום יש שיפור משמעותי מבחינת ההרגשה הכללית ועוצמת הכאבים. אני נוהג ועצמאי יותר. מרגיש שלאט החיים חוזרים למסלולם, כמו לפני שחליתי.
בשיתוף עמותת אמ"ן