היום (ג') נרשם שיא במספר הנדבקים מאז סיום הסגר השני - 2,279 איש נמצאו חיוביים לקורונה: לדברי פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים המייעץ לפרויקטור פרופ' נחמן אש תוכנית "מגן לישראל", מדובר בכרוניקה של הידרדרות ידועה מראש.
בראיון לאולפן ynet הבוקר הוא אומר: "אנחנו יודעים איך הדבר הזה עובד, צפינו אירועים דומים בספטמבר, ראינו בכל אירופה את אותה מגמה באוקטובר, אם לא נבצע צעדים של בלימה ואיזון, אין ספק שתחול ההידרדרות הזאת שראינו בכל מקום אחר ונראה עלייה הולכת וגדלה של התחלואה".
הוא הוסיף ואמר כי העלייה לא חלה בגלל שינוי במספר הבדיקות, וכי למעשה מספר הבדיקות לא השתנה מאז תחילת דצמבר. "המספר עומד בממוצע על אותם המספרים, סביב ה-70-60 אלף בדיקות ליום, ובכל זאת שיעור החיוביים הולך ועולה בהתמדה".
כאמור, לפי נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר מספר המאובחנים אתמול היה גבוה בהרבה מבימים שלפני כן - 2,279 ישראלים אומתו כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו אתמול 72 אלף בדיקות קורונה ושיעור החיוביים היה 3.2%. ללא בדיקות סקר שיעור החיוביים הוא 3.6%. ה-R, מקדם ההדבקה, עומד כעת על 1.27. אצל החרדים הוא אף גבוה יותר-1.41.

האם נכון לומר שלמעשה המספר המוחלט של מספר הנדבקים הוא הקובע וזה אומר שיש יותר חולים? "בהחלט. השינויים במספר הבדיקות הם קטנים משבוע לשבוע והשינוי באחוז החיוביים הוא גדול. הגענו ל-3.6% חיוביים. המספר הזה הוא שיא מאז יצאנו מהסגר השני, שיא שכמותו ביום של אמצע שבוע עוד לא ראינו, אבל מדובר בשיא צפוי מראש. המחלה מתפשטת בקהילה בכל המגזרים, ולצערי אם לא ננקוט אמצעים הנדרשים כמו בעבר וכמו באירופה עכשיו, נאבד שליטה ונראה עלייה גדולה בתחלואה. לאור העובדה שהחיסונים כבר ממש פה, זה כמו לעשות תאונת דרכים קילומטר אחד מהבית בנסיעה של ארבע שעות שעות וזה מאוד עצוב".
בשבוע שעבר החליטה הממשלה כי עם הגעה ל-2,500 נדבקים ביום יוטל "ריסון מהודק", האם בעוד שבוע, שבועיים נהיה כולנו בבית? "יש צורך להבדיל בין שני מצבים: מצב של ריסון מהודק ומצב שנקרא סגר. ריסון מהודק הוא שלב ביניים, שלטעמי זה ׳סגר כלכלי׳, כי סוגרים את כל המסחר והפעילות, אבל לא מפריעים במידה משמעותית לחינוך בערים ירוקות וצהובות ולא מפריעים לחופש התנועה האישי. השלב הבא הוא כבר סגר מלא. אני מקווה ורוצה להאמין שלא נגיע למצב של מגבלות תנועה אישיות, אבל זה לא מנחם אותי. המחשבה שנגיע לסגר כלכלי ופגיעה בפרנסה של קהל עצום הוא דבר בלתי נסבל. היינו צריכים לפעול מהר ונחוש יותר, ואנחנו צריכים בשבועות הקרובים לעשות כל דבר אפשרי כדי לא להתקע במצב הזה".
"אם לא ננקוט באמצעים הנדרשים נאבד שליטה ונראה עלייה גבוהה בתחלואה. לאור העובדה שהחיסונים כבר ממש פה, זה כמו לעשות תאונת דרכים ק"מ מהבית בנסיעה של ארבע שעות שעות, וזה מאוד עצוב"
למה לא מצליחים להשתלט על המצב? למשל המצב בנתב"ג הוא שערורייה. "אני מסכים לגמרי, ואמרתי את זה כמה פעמים ואגיד שוב, השיעורים העצומים של אנשים שנוסעים למדינות שהן כביכול ירוקות, אבל למעשה כבר הפכו לאדומות, ובוודאי ממדינות אדומות, וחוזרים ארצה מבלי להיבדק, הם שערורייתיים. בנוסף, חלק משמעותי מהם חוזרים חולים, אבל הבידוד שהם כולם אמורים להיות בו לא נאכף בשום צורה. אנחנו יודעים מנתונים ש-60% מהאנשים לא עומדים בכללי הבידוד. המצב מאוד עצוב ומאוד מתסכל".
אם אי אפשר להכריח אנשים להיבדק ולא להיכנס לבידוד, מה אפשר לעשות? "ש דרכים לחייב בדיקות כתנאי להגעה בעבודה שקשורה בחשיפת אחרים, וגם לחייב בידוד לאנשים חולים למנוע הפצת מחלה. אפשר לייצר אמצעים שונים שייתנו לאנשים תמריץ להתנהג בצורה שתורמת לבריאות הציבור. חשוב להבין שאם לא יינקטו צעדים, אנחנו מידרדרים לריסון מהודק ידוע מראש, והמשמעות של סגירת חנויות הרחוב היא קטסטרופלית מכל בחינה. אני לא רואה את היתרון הגדול בלהמתין. צריך לעשות יותר ממה שאנחנו עושים כדי למנוע אותו ואני לא יודע מה אפשר להספיק, ואם לא איחרנו את המועד".
פרופ' בליצר מסכם את הריאיון ואומר בנוגע לחיסונים שכבר הגיעו לארץ: "החיסונים הם התקווה הגדולה שלנו לשנות את ההשפעה של המחלה הזאת על החיים של כולנו. לכו להתחסן, זה מה שיוציא אותנו מהמגפה הזאת".