בשיתוף אסטרהזניקה
מגפת הקורונה טלטלה את העולם ושינתה את חיינו ללא הכר. התפשטות הנגיף גרמה לרבים להישאר ספונים בביתם ולוותר על טיפולים, ביקורים, בדיקות תקופתיות וייעוצים בבתי החולים ובמרכזים הרפואיים. מנתונים שהולכים ומצטברים ברחבי העולם עולה מגמה מדאיגה המלמדת על ירידה בשיעורי האבחון של חולי סרטן מאז פרוץ המגפה.
ניתן להעריך בזהירות ששיעור החולים לא השתנה, אלא שמספר המאובחנים ירד כתוצאה מחשש של רבים לבצע בדיקות סקר לאבחון מוקדם (כמו ממוגרפיה לסרטן שד או קולונוסקופיה לסרטי המעי הגס), כתוצאה ממקרים בהם המטופל לא השלים את כל הבדיקות והבירור הרפואי שהוא נדרש לבצע, וגם כתוצאה מהתעלמות מנורות האזהרה והסימנים המקדימים שהיו אמורים לגרום למטופל לפקוד את המרפאה ולברר את מקור הבעיה.
1 צפייה בגלריה
להמשיך לבדוק בעיות ר]ואיות גם בזמן קורונה
להמשיך לבדוק בעיות ר]ואיות גם בזמן קורונה
להמשיך לבדוק בעיות ר]ואיות גם בזמן קורונה
(צילום: shutterstock)
בכתב העת המדעי JAMA פורסמו בשבועות האחרונים נתונים שנאספו מרשם הסרטן האמריקאי וכן ממאגרי מידע נוספים במרכזים רפואיים שבחנו את כמות האנשים שאובחנו במהלך תקופת הקורונה בשש מחלות סרטן שכיחות – סרטן ריאה, שד, מעי גס, לבלב, ושט וקיבה ונערכה השוואה למספר האנשים שאובחנו עם אותן מחלות בתקופה המקבילה אשתקד.
מהממצאים עולה כי במהלך השבועות הראשונים למגפת הקורונה חלה ירידה דרמטית של יותר מ-46% במספר הממוצע של מאובחנים החדשים בהשוואה לשנה הקודמת. נתונים אלו מצטרפים למגמה דומה שנצפתה גם במרכזים רפואיים בארצות הברית שערכו השוואה בין שיעור חולי הסרטן שאובחנו בחודש אפריל 2020 לשיעור המאובחנים באותו חודש בשנת 2019. על פי הנתונים השנה נרשמה ירידה חדה של 74% במספר המקרים החדשים של מחלות סרטן שכיחות כמו סרטן ריאה, שד ומלנומה.
גם באירופה פורסמו נתונים דומים ושיעור חולים מאובחנים חדשים נמוך משמעותית: רשם הסרטן ההולנדי דיווח על ירידה של כ- 26% בממוצע השבועי של מקרי האבחנה החדשים בתקופת הקורונה. במחקר נוסף שפורסם בימים אלו בבריטניה נמצאה ירידה של 75% בהפניות רפואיות שמטרתן המשך בירור לאנשים עם ממצאים החשודים למחלה ממארת. עוד עולה מהמחקר שבתקופת הגל הראשון של המגפה נרשמה ירידה של כ- 60% בהגעת חולי סרטן לטיפולי הכימותרפיה בבית החולים.
החוקרים מעריכים שכתוצאה מירידה בשיעור ביצוע בדיקות סקר ובהופעת המטופלים לבדיקות ולמעקב ישנה עלייה בשיעור החולים שמאובחנים בשלב מתקדם או גרורתי של מחלתם. אבחון מאוחר מקטין את שיעור ההישרדות ומגדיל את התמותה מסרטן. כך למשל החוקרים מעריכים שבארצות הברית יתווספו השנה עוד כ- 34,000 מקרי מוות ממחלות הסרטן.
"מגפת הקורונה העמידה אותנו בפני מציאות חדשה. ניתן להעריך שבחודשים הראשונים לפרוץ המגפה פחות מטופלים הגיעו לביקורת ולבדיקות שגרתיות וכתוצאה מכך אנו נראה יותר מקרים של אבחון סרטן בשלבי מחלה מתקדמים", מסבירה ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המערך האונקולוגי במרכז הרפואי מאיר ומומחית לטיפול בסרטן ריאה. "יש מספר גורמים שהובילו במקביל ליצירת המצב הזה", מרחיבה ד"ר גוטפריד, "בתחילת הגל הראשון, כחלק מניסיון לעצור את התפשטות המגפה, המערכת הרפואית עצרה את השירות האמבולטורי קרי סגירת מרפאות חוץ של בתי החולים, ביטול תורים לייעוצים ודחייה של בדיקות הדמיה שנקבעו מראש".
"גורם נוסף הוא החשש של הציבור להגיע למרכזים רפואיים", אומרת ד"ר גוטפריד ומוסיפה: "הנגיף החדש גרם לאנשים להישאר ספונים בביתם. חלקם ויתרו על הביקורים ועל הייעוץ הרפואי, וחלקם התעלמו מתסמינים וסימני אזהרה שונים וקיוו שיחלפו להם".
"בשל כך, ישנו חשש אמיתי שגם בישראל, כמו גם במדינות אחרות, יהיו מטופלים שיאובחנו עם מחלת הסרטן בשלב מתקדם יותר, והטיפול עבורם עלול להיות פחות אופטימלי".
"מי שכבר אובחן כחולה סרטן, בעיקר בשלב של מחלה מפושטת, ולצד מחלות רקע נוספות מוגדר ככזה שנמצא בקבוצת סיכון. שיעור התמותה מנגיף הקורונה בקרב מטופלים עם מחלת סרטן שמקבלים טיפולי כימי גבוה יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. מנגד, מחקר שהתפרסם לאחרונה באירופה מצביע כי שיעור התמותה מנגיף הקורונה של מטופלים אשר מקבלים טיפולי אימונותרפיה, ללא טיפול כימי, זהה לשיעור התמותה באוכלוסייה הכללית".
עוד מוסיפה ד"ר גוטפריד: "סוגיית האיחור באבחון מטרידה אפילו עוד יותר כשמדובר בסרטן ריאה – מחלה שמלכתחילה מאתגרת לאבחון מוקדם. התזמון של איתור המחלה הוא פרמטר קריטי בטיפול בחולה ולכן חשוב שהציבור יכיר את התסמינים ולא יתעלם מהם, על אחת כמה וכמה אם אלו אינם חולפים תוך פרק זמן קצר".

התסמינים השכיחים של סרטן ריאה

גורם הסיכון המשמעותי ביותר שגורם לתחלואה בסרטן הריאה הוא עישון. קיימת חשיבות משמעותית להפסקת העישון היות והיא מפחיתה את הסיכון לתחלואה עתידית. קיימים גורמי סיכון נוספים אך יחד עם זאת, גם אנשים ללא היסטוריה של עישון או גורמי סיכון נוספים עלולים לחלות, אך מדובר באחוז קטן באוכלוסייה.
תסמיני המחלה יכולים להתבטא באופנים שונים, בין היתר:
• שיעול מתמשך שאינו חולף במשך מספר שבועות
• קוצר נשימה
• צרידות
• כאב בחזה או בכתף שניתן לחוש בו בשאיפה עמוקה או בזמן שיעול
• ירידה במשקל שאינה מוסברת
• עייפות קיצונית
• דלקות וזיהומים בבית החזה שאינם חולפים לאחר טיפול תרופתי
• נפיחות בבלוטות הלימפה בצוואר
תופעה נוספת שעלולה להופיע מכונה "קלאבינג" clubbing – התנפחות של הרקמה הרכה בקצות הציפורניים של כפות הידיים, מצב המקנה לציפורנים צורה מעוגלת וגדולה יותר המזכירה מבנה של מקל תיפוף. מצב זה אינו מאפיין רק סרטן ריאה, אלא עלול להעיד על מחלות לב ריאה אחרות.
"גם בימים אלו, חשוב שאנשים יפנו לרופא המטפל באם מופיעים אצלם סימפטומים חדשים", מסכמת ד"ר גוטפריד. "אומנם הסימפטומים של סרטן הריאה יכולים לאפיין גם מחלות אחרות, חשוב לא להתעלם ולפעול לאבחון מהיר של כל בעיה רפואית".
בשיתוף אסטרהזניקה