האם זוהי תחילת הסוף של מגפת הקורונה: מבצע ההתחסנות הראשון בעולם יוצא היום (ג') לדרך בבריטניה. 800 אלף האנשים הראשונים שיחוסנו נגד נגיף הקורונה יקבלו היום את החיסון הראשון. "זהו מבצע ההתחסנות הגדולה בהיסטוריה של ארצנו", אמר ראש הממשלה, בוריס ג׳ונסון.
בימים האחרונים הגיעו לבריטניה מנות החיסון הראשון שאושר לשימוש, של החברות פייזר וביונטק. הראשונים שיקבלו את החיסון הם קשישים מעל גיל 80, המתגוררים בבתי אבות ונחשבים לקבוצת הסיכון העיקרית. אליהם יתווספו עובדי מערכת הבריאות שבאים במגע עם קשישים. אחריהם יחוסנו אנשים שסובלים ממחלות רקע ולבסוף שאר האוכלוסייה על פי גילאים, בסדר יורד.
החיסון יינתן בשתי מנות, בהפרש של שלושה שבועות. המתחסנים ייחשבו למחוסנים מפני הקורונה שבעה ימים אחרי קבלת החיסון השני. מדובר במבצע מורכב מאוד, לא רק משום שאוכלוסיית בריטניה מונה 65 מיליון בני אדם, אלא גם כיוון שהמתחסנים צריכים לקבל את המנה השנייה שלושה שבועות מיום המנה הראשונה. בנוסף, שינוע החיסונים הוא מלאכה מורכבת: מנות החיסון חייבות להישמר בטמפרטורה של 70 מעלות מתחת לאפס עד רגע הגעתן לבתי החולים ולמרכזי החיסון.
כמו כן, הן צריכות להינתן למחוסן חמישה ימים מרגע שעזבו את מחסני חברת התרופות. מבצע ההתחסנות ייערך ב־50 בתי חולים ברחבי המדינה. בקרוב אף יוסבו חללים גדולים, וייתכן שגם אצטדיונים, למרכזי חיסון זמניים. בתחילת השנה יועברו מבצעי ההתחסנות לרופאי המשפחה ובהמשך לבתי המרקחת.
ג׳ונסון מקווה כי חלק הארי של אוכלוסיית ארצו יתחסן עד מחצית השנה הבאה. מלבד פייזר צפויה בריטניה להכניס לשימוש כבר החודש שני חיסונים נוספים, של חברת התרופות מודרנה ושל חברת אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד, חיסון שמעורר תקווה גדולה בשל מחירו הזול ותנאי האחסון הנוחים שלו.