בחודשים האחרונים נרשמה עלייה חדה במספר חסרי המעמד שלקו בסרטן ונותרו ללא טיפול רפואי מציל חיים. כך עולה מנתוני עמותת 'רופאים לזכויות אדם' ששיגרה פנייה דחופה בנושא למשרד הבריאות. על פי הנתונים, ב-20 השנים האחרונות ליוותה העמותה 60 מקרים של חסרי מעמד חולי סרטן, אך בחצי השנה האחרונה בלבד פנו 18 חולי סרטן חסרי מעמד בבקשה לסייע להם לקבל טיפולים רפואיים, ובהם כימותרפיה והקרנות.
בעמותה מעריכים כי מספר חסרי המעמד חולי הסרטן שאינם זוכים לטיפול רפואי גבוה בהרבה. "בחלק מהמקרים פנו אלינו המטופלים לאחר שחברת הביטוח הודיעה להם על הפסקת הפוליסה בעיצומו של הטיפול", כתבה ד"ר זואי גוטצייט, מנהלת מחלקת מהגרים והמרפאה הפתוחה לחסרי מעמד בעמותה, בפנייתה למשרד הבריאות.
"ברקע משבר הקורונה, חולים רבים איבדו את הביטוח הרפואי שלהם, במקרים אחרים היו הפונים נטולי ביטוח כלל, לרבות עקב הפסקת עבודתם בשל משבר הקורונה. חלק מהפניות הגיעו דרך עו"סיות ורופאות בבתי החולים אליהם הגיעו הפונים במצבי חירום, שם אובחנו כחולים בסרטן, טופלו לייצוב מצבם, אך כעת ניצב הצוות המטפל מול שוקת שבורה. בהיעדר ביטוח שיכסה את עלויות הטיפולים הנדרשים נדרש הצוות לשחרר מטופלים אלו מבלי שהוסדר להם המשך טיפול אונקולוגי, תוך הצבתם בסיכון ממשי והפרה של שבועת הרופא".
1 צפייה בגלריה
 מתחם בדיקות קורונה לאוכלוסיית המהגרים בדרום תל אביב
 מתחם בדיקות קורונה לאוכלוסיית המהגרים בדרום תל אביב
"ברקע משבר הקורונה חולים רבים איבדו את הביטוח הרפואי שלהם"
(צילום: מוטי קמחי)
א', פיליפינית תושבת חיפה ואם לשני ילדים שאובחנה בחודש אפריל כחולה בסרטן השד, היא אחת מאותם חולים. לאחר שהחלה בסדרת טיפולים כימותרפיים הודיעה חברת הביטוח שלה שלא תממן עוד את הטיפולים שלה. "אני לא יודעת למה הופסק הביטוח", היא מספרת. לאחר התערבות רופאים לזכויות אדם נמצא פתרון שאיפשר לה לסיים את סדרת הטיפולים הכימותרפיים, ובשבועות האחרונים היא המתינה לסדרת הקרנות ולניתוח.
"אני לא מרגישה כל כך טוב ואני צריכה לעבור ניתוח והקרנות, אבל כרגע לא יכולה להתחיל את הפרוצדורות האלה. אני לא יודעת אם מישהו יצליח לעזור לי כי כרגע אני גם לא יכולה לעבוד. כשנודע לי שהפסיקו לי את הביטוח פשוט נכנסתי לדיכאון". בעקבות פניית ynet לקופת החולים של א' – אושר לה לפנים משורת הדין את הטיפול מציל החיים.
"על אף שהטיפול האונקולוגי חיוני להצלת חייהם – הרי שהוא אינו נחשב לטיפול חירום שניתן להגישו דרך חדרי המיון, מכוח חוק זכויות החולה", הוסיפה גוטצייט ובהמשך כתבה: "הפסקת הביטוח או היעדרו המוחלט מציב את חולי הסרטן חסרי המעמד בסיטואציה בלתי אפשרית ממש: חרף מחלתם הקשה, עד שלא הגיעו למצב מסכן חיים באורח מיידי – הם מנועים מלקבל את הטיפול הרפואי הנדרש. כשיגיעו למצב מסכן חיים באופן מיידי, ויהיו זכאים לטיפול חירום – עלול הדבר כבר להיות מאוחר מדי".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "פניית "רופאים לזכויות אדם" התקבלה ונבחנת. מענה יועבר לפונים ברגע שתסתיים הבדיקה".