הפחתה במתן קנסות בגין אי-עטיית מסכה, המשבר החריף בבתי החולים וקצב ההדבקה שנשאר יציב: ישראל מתקשה בצמצום התחלואה בנגיף הקורונה. קבינט הקורונה עתיד להתכנס היום (חמישי) ב-16:00 כדי לדון בתוכנית פעולה להפחתת הקיפי התחלואה, במסגרתה פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו צפוי להציג אפשרויות להגעה ליעד של 500-200 חולים ליממה. ראש המל"ל מאיר בן שבת דוחף לסגר כללי.
עם זאת, לדבריו של נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית היוצא, פרופ' ליאוניד אידלמן, מדובר בימים קריטיים שלא נוצלו כראוי כדי לנקוט בפעולות. "פשוט לא עושים. איך אפשר שלא לסגור אזור שבו כל נבדק רביעי או שלישי מאובחן עם נגיף הקורונה? איך באזור הזה נותנים לאנשים לצאת? במהלך החודש האחרון אנחנו יודעים שמספרי הנדבקים הם קבועים. התקהלויות לתפילה - זו דרך להפיץ את המחלה".
"יש גלים, ויהיו גלים, יש גלי הדבקה בספרד, באיטליה, בגרמניה, אבל צריך להגיב באופן מיידי ולהתנהל בהתאם", אומר פרופ' אידלמן ומוסיף כי "סגר כללי הוא הודאה בכישלון". לדבריו, "פרופ' גמזו התחיל במדיניות נכונה, מבוססת רפואה ומדע, אבל שום דבר לא זז, שום דבר לא השתנה. כל יום שחולף ויש בו חולים קשים חדשים, ואחוז גדול מהם ימותו. למה צריך לחכות? כל יום שעובר הוא יום מבוזבז. צריך לעשות משהו".
1 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת רוני גמזו
מאיר בן שבת רוני גמזו
בן שבת קורא לסגר כללי, גמזו להגבלות מקומיות
(צילום: אוהד צויגנברג, דנה קופל)
בתוך כך, משרד הבריאות פרסם אתמול את נתוני התחלואה בקורונה ולפיהם 781 בני אדם שנדבקו בנגיף נפטרו מתחילת המגפה בישראל. עוד עולה מהנתונים כי אובחנו אתמול 1,111 חולים מאומתים מאז חצות, ופוענחו 18,607 בדיקות - חיוב החיוביים עומד על כ-6% מכלל הנבדקים. בבתי החולים מאושפזים 793 חולי קורונה, 398 מהם במצב קשה ו-118 מונשמים. מספר החולים הפעילים נותר יציב ועומד על כ-24 אלף.
בשעות אלו מגבש המטה לביטחון לאומי את המלצותיו הסופיות לקראת ישיבת הקבינט, ונראה כי הוא יהיה הגורם המשמעותי ביותר שמרדם הטלת סגר ומגבלות. גורם במל"ל אמר ל-ynet אמש כי "השאלה היא איך נלך לסגר ובאיזה אופן, לא מתי. אנחנו מתלבטים עד כמה הסגר יהיה נושם ומה תהיינה המגבלות הספציפיות שיוטלו".
בנוסף, צפוי המל"ל לאשר גם את מתווה "הרמזור" של פרופ' רוני גמזו, בסביבתו טוענים כי הוא דבק בעמדתו ומתנגד גם כעת לסגרים. עם זאת, עקב המחלוקת בין הפרויקטור גמזו לראש המל"ל בן שבת, מנבאת כי אופציה של הטלת מגבלות בחגי תשרי תהיה חלק בלתי נפרד מהדיון. לפי תוכנית המגירה לסגרים כלליים, עשויים להיכנס לתוקף הגבלות תנועה, סגירת בתי מלון, מסעדות ומקומות בילוי וצמצום התחבורה הציבורית. עם זאת, מקומות העבודה ישארו פתוחים.