מחלת ה-HIV והטיפול בנגיף האיידס עברו בעשורים האחרונים מהפכה של ממש. השלב הבא שלה לא רק נמצא איתנו, אלא כבר נכנס לפסים מעשיים בארצות-הברית.
בניגוד לעבר, כשהמחלה הייתה ממיתה וקטלנית, והמטופלים נדרשו לקחת 18 כדורים ביום - כיום HIV מוגדרת כמחלה כרונית בלבד, והמטופלים צריכים לקחת בסך הכול כדור אחד ביום, המכיל בין שתיים לשלוש תרופות. ולא, הם כבר לא מוגדרים כנשאים, אלא כאנשים שחיים עם מחלה כרונית.
קראו עוד:
למהפכה הזו יש פנים נוספות: הבדיקות נעשו מתקדמות יותר, וכך גם הטיפול עצמו, המביא את המטופלים למצב שבו הם מוגדרים כ-Undetectable: הווירוס כבר אינו מדיד בדמם, וזה מאפשר להם להישאר בריאים ולא לסכן את סביבתם.
התוצאות מרשימות. מחקר גדול שנעשה לאחרונה העלה כי אחרי עשרות אלפי מגעים מיניים שקיימו 1,000 זוגות, שאחד מבני הזוג מתמודד עם המחלה והאחר לא - נמצאו אפס הדבקות. בנוסף, היכולת הטיפולית למנוע כיום הדבקה באמצעות טיפול מונע המכונה PrEP, עומדת על 99% יעילות. אחרי כל אלו מגיע השלב הבא, שבו אנחנו מישירים מבט אל הנוחות הטיפולית ואל היכולת לחיות עם המחלה כמה שיותר בקלות – לחוות תופעות לוואי קלות יותר, לעבור טיפול נוח יותר.
2 צפייה בגלריה
איידס HIV בדיקת דם
איידס HIV בדיקת דם
מנת הדם הזו מכילה את הנגיף, אבל אפשר לחיות עם זה
(צילום: shutterstock)
לפני מספר חודשים אישר מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) טיפול חדש ל-HIV שניתן בזריקה לשריר אחת לחודש ומחליף את הצורך לקחת כדור אחד ליום. הטיפול כבר נמצא בשימוש בבית החולים הר סיני בניו יורק, שבו אני פועל. לפני שהוא אושר, נערך מחקר מקיף שעקב אחר כ-1,000 מטופלים מ-16 מדינות במשך 48 שבועות, ובמהלכו נמצא כי אפקטיביות הזריקה זהה כמעט לגמרי לזו של הכדור. במחקר נוסף אמרו 88% מהמשתתפים שהם יעדיפו לקבל זריקה במקום לקחת כדור.
המהפכה תמשיך הלאה, וכבר כעת יש תוכניות לעוד חידושים, כמו תרופות נוספות, טיפולים נוחים יותר למניעת הדבקה וניסיונות להגיע לחיסון, שבוודאי יישאו פרי בעתיד
החידוש הזה מאפשר לכל מטופל לבחור בעצמו באיזה אופן ירצה לקבל את הטיפול – באמצעות הכדור היומי או הזריקה. זה משפר את נוחות הטיפול, שכן אין ספק שיותר נוח לקבל זריקה פעם בחודש מאשר לקחת כדור פעם ביום: יש מטופלים ששוכחים ליטול את הכדור; יש גם כאלה שמעדיפים לא להיזכר על בסיס יומי שהם מתמודדים עם מחלה.
2 צפייה בגלריה
prep
prep
הכדור PrEP שמונע הדבקה. יעילות של 99%
(צילום: shutterstock)
המהלך הזה הוא אחד משורת תוכניות מרשימות שבאמצעותן מנסה ניו יורק להכחיד את הנגיף. יש תוכנית בשם Ending the Epidemic, שנועדה לצמצם את התחלואה ולמנוע הדבקה; העיר גם מאפשרת קבלת טיפול ללא עלות, גם ללא ביטוח רפואי כולל, מתוך הבנה שבריאות הציבור עומדת מעל לכל; ויש אפילו תוכניות דיור למטופלים.
המהפכה תמשיך הלאה, וכבר כעת יש תוכניות לעוד חידושים, כמו תרופות נוספות, טיפולים נוחים יותר למניעת הדבקה וניסיונות להגיע לחיסון. לדעתי, הניסיונות הללו יישאו פרי בעתיד. בינתיים מסתפקים בניו יורק בזריקה החדשה, שמהווה פריצת דרך בפני עצמה. סביר להניח שבעתיד היא תגיע גם לישראל.
הכותב הוא מומחה למחלות זיהומיות ומתמחה ברפואת להט"ב בבית החולים הר סיני בניו יורק