מבין רבבות תושבי הדרום והצפון שפונו מבתיהם מאז פרוץ המלחמה ושוהים במלונות ובמרכזי פינוי, רבים הם מבני הגיל השלישי. החשיבות של שמירה על הרצף הטיפולי בגיל כזה היא לאין ערוך.
1 צפייה בגלריה
פינוי תושבים שדרות חרבות ברזל
פינוי תושבים שדרות חרבות ברזל
מתפנים למקומות בטוחים יותר
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
קראו עוד:
איך עוזרים לקשישים מפונים הזקוקים לתרופות ולייעוץ רפואי? כללית הקימה מרפאות חירום בכל היישובים שבהם שוהים מפונים. עובדים בהן רופאים, אחיות מכלל המקצועות, אנשי בריאות הנפש ועוד. הצוותים מעניקים טיפול רפואי 24/7 על פי הצורך, כולל אספקת תרופות והפניה להמשך טיפול.
מרשמים קבועים ולתרופות כרוניות ניתן לחדש באמצעות שירותי האונליין של כללית ברפואת משפחה וברפואת ילדים, שפועלים גם הם 24/7.
איך ניתן להתייעץ עם מומחים נוספים? כללית מפעילה באופן מתוגבר שירותי אונליין ורפואה מרחוק במגוון תחומים, בהם רפואת משפחה, רפואת ילדים, ייעוץ נפשי ורפואת עור. מבוטחי כללית שפונו מבתיהם יכולים להיעזר בהם וכן לפנות לכל מרפאות כללית באזור שבו הם נמצאים.
אתי בן הרושאתי בן הרוש
כיצד ניתן לקבל סיוע גריאטרי? במוקדי מפונים פועלים שירותים גריאטריים, על פי ביקוש. בדרום הם פרוסים על פני המחוז כולו ופעילים גם בזמן המלחמה. השירותים במחוזות האחרים פעילים בהתאם לביקוש. מפונים שזקוקים לסיוע גריאטרי יכולים לפנות לצוות המרפאה במקום הפינוי, וזה יתאם להם פגישה עם יועץ גריאטרי.
מה עושים מפונים שזקוקים לאביזרי הליכה שנשארו בבית? תושבי הדרום שפונו יכולים לפנות ל-08-6402606 שלוחה 8. תושבי שאר האזורים יכולים לפנות לצוות המרפאה המקומי לצורך פתרון הבעיה.
איך חולים כרוניים ממשיכים במעקב ובטיפול צמוד בעת הפינוי? הם ימשיכו לקבל את הטיפול גם במקום שהותם הנוכחי.
טיפולי חירום בשיניים צוות המרפאה המקומי יוצר קשר עם מומחי כללית סמייל לתיאום הגעה וטיפול נקודתי.
קשישים מלחמה אינפו
עד כמה חשוב לשמור על פעילות גופנית בעת הזו? חשוב מאוד. הימנעות מפעילות גופנית למשך תקופה ארוכה עשויה לגרום לניוון שרירים, לעלייה במשקל, לתחושת אי-נוחות, לעצב ולדיכאון. הפעילות הגופנית יכולה לשפר איזון של מחלות כרוניות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות לב וכן לשפר את הזיכרון ואת מצב הרוח. היא גם יכולה להוסיף איכות והנאה לחיי היום-יום. התעמלות המיועדת לגיל השלישי יכולה לסייע לשמור על חוסן גופני ולחזק את המערכת החיסונית ולספק מסגרת חברתית. מומלץ להשתלב בחוגי התעמלות שונים לקשישים, פרונטליים או בזום.
עד כמה הרשתות החברתיות עשויות להועיל בימים אלה? מומלץ להתחבר לקבוצות חברתיות המופעלות באתרים רבים, לפי תחומי עניין: קהילות, בלוגים, משחקי חשיבה, סדנאות להעצמה עצמית, שפות, קורסי מחשבים, מוזיקה וכו'. יש אתרים שמציעים גם הרצאות, סדנאות, מפגשים חברתיים וטיולים, אם אפשר. משחקי החברה מתקיימים בקבוצות בזום ומהווים הזמנות נהדרת להכיר חברים חדשים.
חשיבות המפגש עם המשפחה הגרעינית יש לכך חשיבות רבה לצורך שמירה על החוסן הנפשי והגופני. על בני המשפחה להקפיד על מפגשים עם הסבים והסבתות, לשתף אותם בחוויות היומיומיות ולהתייעץ עימם. זה מעניק להם תחושת ביטחון והרגשה של חשיבות ומשמעות לחיים. חשוב גם לשוחח על תחומים המעסיקים אותם, לבחון חוסרים, לדובב לדבר על מצוקות, לזהות מצוקות או שינויים התנהגותיים שדורשים טיפול ולדווח לרופא המשפחה.
לריסה ראםלריסה ראם
תחומי עניין חדשים או ישנים לסייע בהפחתת תחושות המתח והחרדה בהחלט. התקופה הזו נותנת הזדמנות לגלות תחומי עניין חדשים או לחזור לתחביבים ישנים שהוזנחו כמו סריגה, בישול, ציור, פיסול, נגינה וכל דבר שיכול להעשיר את הרוח ואת הנפש ולהפיג בדידות. אמנות יכולה להוות לבני הגיל השלישי פורקן אדיר והזדמנות לביטוי עצמי.
עד כמה חשוב לדעת לבקש עזרה בעת הצורך? חשוב ביותר. קשישים בדרך כלל לא רוצים להטריח את הילדים ואת הנכדים, אבל חשוב שהם יזכרו שהילדים והנכדים טופלו על ידם בעבר, כך שהם ישמחו להעניק בחזרה.
מה לגבי זכויות המגיעות לאזרחים ותיקים? חשוב להכיר את כל הזכויות, ואם צריך, להיעזר ברשויות הרווחה, בעובדים סוציאליים בקופה או בצוותים המטפלים בקופה.
אתי בן הרוש היא רכזת גריאטרית של הכללית במחוז דרום של כללית. לריסה ראם היא ראש תחום זקנה ומחלות כרוניות בשירותי בריאות כללית