גלידה היא המאכל הקייצי האולטימטיבי, אבל מעבר לעובדה שהיא פינוק של ממש, יצאנו לבדוק כמה אפשר לאכול אותה, בלי להגזים עם כמות הקלוריות. מצד אחד, היא יכולה להיות מנת שחיתות עם ערך קלורי כמו של יום שלם, אבל מצד שני – אין בעיה לשלב גלידת שמנת בזמן דיאטה לירידה במשקל, אפילו שלוש פעמים ביום.
קראו עוד על הבריאות שבגלידה:
3 צפייה בגלריה
גלידה
גלידה
גלידה. אפשר לשלב בתפריט אפילו 3 פעמים ביום
(צילום: shutterstock)

היתרונות התזונתיים של גלידה ביחס לנשנושים אחרים:

  1. בגלידה חלבית יש חלבון כמו במוצרי חלב. מנת גלידה מכילה לפעמים יותר חלבון מאשר במעדן חלב ממוצע.
  2. הגלידה משביעה לזמן ארוך: השילוב של החלבונים עם השומן והסוכרים בגלידה, גורם לכך שהסוכר נספג בקצב איטי אל הגוף. כלומר, הגלידה משביעה לזמן ארוך יותר בהשוואה לשוקולד, וגם מתאימה אם יש נטייה לסוכרת.
  3. גלידה חלבית מכילה בדרך כלל כמות סידן כמו במעדני בחלב, לכן כל מי שמחפש מקורות לסידן בתפריט יכול בהחלט לספור גם את הגלידה.

ומה עם הקלוריות?

ב-100 גרם של גלידת שמנת יש בין 170-240 קלוריות. גלידת יוגורט מכילה רק 2% שומן, ופחות מ-140 קלוריות במאה גרם. גלידה כזו עם תוספות של פירות מכל הסוגים יכולה להיות תחליף לארוחת ביניים בכל דיאטה.
גלידות סורבה, לעומת זאת, אמנם מכילות 0% שומן, אבל יש בהן הרבה סוכר, ולכן הן לא דיאטטיות. בנוסף, אין בהן חלבון, ולכן יש להן פחות יתרונות תזונתיים בהשוואה לגלידות שמנת, בנוסף לעובדה שהן משביעות לזמן קצר יותר. מצד שני, יש בהן אחוז גבוה של פרי, סיבים תזונתיים, ורק צבעי מאכל טבעיים, אם בכלל.
צפו בד"ר מאיה רוזמן מסבירה איזו גלידה כדאי לשלב בתפריט היומי ומאילו תוספות רצוי מאוד להימנע:

מה מכילה מנת גלידה?

מנה שמכילה של 120 קלוריות לדוגמה:
  • גלידת שמנת – כדור/כוס קטנה.
  • גלידת יוגורט או גלידה 2% - כוס שלמה.
  • גלידות סורבה 0% - כוס שלמה.
  • גלידה דיאט ללא סוכר – 2 כוסות.

ומה עם התוספות?

כאן החלק הבעייתי, שכן כפית שבבי שוקולד מכילה 15-20 קלוריות. במנה ממוצעת יש 5 כפיות (עוד כ-100 קלוריות למנה, כמו עוד כריך מלחם קל במשך היום), וחשוב לדעת שכף סירופ/רוטב שוקולד/רוטב בייגלה וחמאה מכילה 80 קלוריות. כן, כן, לכף אחת של תוספת לכדור אחד.
3 צפייה בגלריה
גלידה
גלידה
המאכל האולטימטיבי של הקיץ
(צילום: shutterstock)

איזו תוספת עדיפה בריאותית?

הכי פחות מומלצות תוספות כמו סוכריות עם צבעי מאכל שמזיקים לבריאות. תוספת של שקדים ואגוזים אמנם כוללת לא מעט קלוריות אבל היא בריאה יותר ומכילים חלבון, סידן וברזל, בהשוואה לעוגיות או שוקולדים מכל סוג. התוספת הדיאטטית והבריאה ביותר תהיה תמיד פירות טריים חתוכים.

האם הערך התזונתי של הפירות שמוסיפים לגלידה - נשמר?

כשמדובר בפירות טריים שנחתכו באותו יום, מדובר בתוספת של ויטמין C למנה. גם אם מדובר בפירות קפואים - כדאי לדעת שההקפאה שומרת על הוויטמינים. היתרון החשוב הוא שוויטמין C בפרי - מגדיל את ספיגת הסידן מהיוגורט.
גם הסיבים התזונתיים של הפירות תורמים לתחושת שובע ארוכה בהשוואה לגלידות בלי פירות, ובנוסף השילוב של החלבון מהיוגורט עם הפירות תורם לתחושת שובע ממושכת.
לא יכולים לוותר על גלידה ורוצים לרדת במשקל? קבלו תפריט יומי של 1,200 קלוריות, המשלב שלוש מנות גלידה. ניתן כמובן להוסיף לו פרטי מזון על-פי הצורך: