האם המסלול של סטודנטים הלומדים רפואה מחו"ל, צפוי להשתנות לטובה? במשרד הבריאות הוחלט על מהפכה בתוכנית הכשרתם של סטודנטים ישראלים הלומדים רפואה בחו"ל: במשרד הקימו מדור מיוחד האחראי על פיקוח רמת לימודי הרפואה באוניברסיטאות בחו"ל, בהן נמצאים ישראלים. בנוסף, הוקמה מערכת ממוחשבת בה כל סטודנט לרפואה ישראלי בחו"ל נרשם, ויכול לזכות לסיוע צמוד של משרד הבריאות, ופיקוח על לימודיו והכשרתו. למערכת יכולים להירשם רק סטודנטים הלומדים בפקולטות, שכאמור, אושרו על ידי משרד הבריאות.
בתוך כך, הגיש המשרד בקשה לאישור הממשלה של 10 מיליון שקלים לטובת הכשרתם הקלינית של כל הסטודנטים לרפואה הישראלים הלומדים בחו"ל. ההכשרה תתבצע בבתי החולים בישראל ובקופות החולים, ותהיה ברמה זהה להכשרה שעוברים בוגרי הארץ.
מטרתה של התוכנית היא לשים קץ לשינוי בין מהלך ההכשרה בין הסטודנטים הלומדים בישראל, לבין אלה הלומדים בחו"ל, וביחס השונה מצד המערכת כלפי הסטודנטים הלומדים בארץ מול אלה הלומדים בחו"ל. למערכת ynet הגיעו טענות על כך כי רבים מהסטודנטים הלומדים בחו"ל מקבלים יחס מזלזל מצד מערכת הבריאות ונתקלים בקשיים ללמוד ולהתנסות. חלק מהם אף סיפרו ל-ynet כי נאסרה עליהם כניסה להרצאות שניתנות לסטודנטים מישראל, וכי רופאים במחלקות השונות סירבו להדריך אותם או לסייע להם בהתנסויות הקליניות.
למעט בית חולים אחד, סורוקה, העדויות שאספנו מסטודנטים ישראלים הלומדים בכמה מדינות אירופיות, מעלות את אותה תמונה: ניסיונות התחמקות והתעלמות של הרופאים הבכירים במחלקות מהסטודנטים הישראלים, איסור כניסתם להרצאות ופעילויות של הסטודנטים מהארץ, ותחושה של יחס מזלזל מצד בתי החולים הממשיכים לגבות מכל סטודנט כזה 500 שקלים, ליום עבור ההשתתפות בהתמחות.
1 צפייה בגלריה
רופאים
רופאים
יחס שווה לכל הסטודנטים לרפואה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:

הסטודנטים הישראלים בחו"ל: "מקבלים יחס מזלזל ומחפיר בבתי החולים בארץ"

"אנחנו משלמים מיסים, שירתנו בצבא חלקנו בתפקידי קצונה, אנחנו עושים מילואים, וחולמים לחזור לישראל כרופאים", מספרת השבוע ענת, אחת הסטודנטיות בהלומדות בהונגריה, "אבל אנחנו נתקלים שוב ושוב ביחס מזלזל בחלק מבתי החולים, כשהרופאים מתייחסים אלינו כסוג ב', ואנחנו צריכים כמעט להתחנן לשאוב קצת מידע או לסייע בפעילות במחלקה. ועל כל אלה גובים מאיתנו 500 שקלים לשבוע.
"בחישוב קל, אם אנחנו מבצעים 10 חודשים כאלה בשנה השישית, של התנדבות בבתי החולים בארץ, העלות מגיעה ל-20 אלף שקלים, רק בשביל הזכות לשהות בבית החולים עם חלוק ותג ולנסות ללמוד מהעשייה בארץ. אנחנו לא אחת מרגישים בסוף יום כזה מושפלים, ועצובים על כך שלא רק שלא מעריכים את הדרך הארוכה והקשה שעשינו, אלא שגם שכחו שאנחנו ישראלים, שעומדים להוות את עתודת הרפואה בישראל".
תומר סבצ'ינסקי, סטודנט לרפואה שנה שנייה ויו"ר ארגון הסטודנטים הישראלים לרפואה בחו"ל, אומר ל-ynet: "למרות שאנחנו אזרחים מן השורה אנחנו נתקלים ביחס מפלה, מכשולים רבים והרמת גבה בנוגע ללימודנו ואיכותנו. גם כאשר אנחנו רוצים לשפר את הכשרתנו ולקבל הכשרה קלינית בארץ כדי להכיר את מערכת הבריאות הישראלית יותר טוב וגם כדי להיות רופאים יותר טובים, אנחנו נאלצים לשלם מאות שקלים עבור כל שבוע לבית חולים, מעבר לשכר הלימוד באוניברסיטה, ומקבלים יחס מזלזל ולעתים גם מחפיר.
"רובנו שירתנו בצבא במגוון תפקידים ובהם לוחמה וקצונה, חלקנו ביצענו שירות לאומי, התנדבנו במד"א ובעמותות, וגם מבצעים מילואים באופן פעיל גם בזמן הלימודים, כל זאת מתוך רצון לתרום לחברה הישראלית שאנחנו חלק בלתי נפרד ממנה. הלכנו ללמוד רפואה מתוך מטרה של הצלת חיים ולהצטרף למערכת הבריאות הישראלית. רק תהליך הקבלה ללימודי רפואה בישראל יכול להימשך שנים, בעוד ההבדל בין קבלה לדחייה יכול להיות על חודה של נקודה בודדת במבחן הפסיכומטרי.
"אנחנו שמחים וגאים בשינוי המבורך שמגיע מגורמים רבים במערכת, צעדים אלו הם רק תחילת הדרך בהבנה שכולנו פה למען וחלק ממערכת בריאות אחת, אנחנו נמשיך לקדם ביחד עם משרד הבריאות וגורמים במערכת הבריאות צעדים נוספים הן בקבלת הכשרה קלינית בישראל והן בהקלת הבירוקרטיה והעלויות הגבוהות. אנו קוראים לכל סטודנט לרפואה בחו"ל שמאמין שהמדינה ומערכת הבריאות צריכים להתייחס לסטודנטים שלמדו בחו"ל כשווי ערך לסטודנטים שלומדים בארץ, החל משלב הנגשת המידע והשקיפות ועד ביצוע הסטאז', החזרה לארץ והקבלה להתמחות, להצטרף אלינו, רק ביחד נצליח.
ענת, סטודנטית לרפואה בהונגריה: "לא אחת אנחנו מרגישים בסוף יום מושפלים, ועצובים על כך שלא רק שלא מעריכים את הדרך הארוכה והקשה שעשינו, אלא שגם שכחו שאנחנו ישראלים, שעומדים להוות את עתודת הרפואה בישראל"
משרד הבריאות מסר בתגובה לדברים: "רופאים ורופאות בוגרי חו"ל מהווים רוב בקרב מקבלי רישיון לעסוק ברפואה, ועל כן משרד הבריאות פועל במספר מישורים על מנת להסדיר את נושא לימודיהם באוניברסיטאות בחו"ל, באמצעות רפורמת יציב, שמטרתה לשפר את ההכשרה המקצועית של סטודנטים לרפואה שלומדים בחו"ל, על ידי אישור בתי ספר לרפואה בחו"ל שרמתם גבוהה.
"השנה נפגשו בפעם הראשונה נציגי הסטודנטים עם בכירי המשרד בראשות שר הבריאות, הוקם פורום משותף והחל רישום של סטודנטים לרפואה בחו"ל במאגר ייעודי של משרד הבריאות שמטרתו קידום אינטרסים של הסטודנטים הלומדים בחו"ל בכלל והסדרת נושא של סבבים קליניים בבתי חולים בישראל בפרט. כמו כן, משרד הבריאות מקדם בימים אלו את תוכנית "אופקים" לסבסוד לימודי רפואה בחו"ל, במסגרת התוכנית יזכו סטודנטים וסטודנטיות מצטיינים לקבל מלגות לצורך לימודי הרפואה בחו"ל, זאת בנוסף להטבות המתוכננות לכלל לומדי הרפואה בחו"ל. המשרד מקיים דיונים שוטפים עם נציגי הסטודנטים כאשר במפגש האחרון הועלו רעיונות רבים, שנמצאים כיום בבחינה.
"על מנת להסדיר את מעמד הסטודנטים הרשאים לבצע הוראה קלינית בישראל, פרסם משרד הבריאות החודש טופס הרשמה למאגר הסטודנטים הלומדים בחו"ל. על פי התכנון, רק הרשומים בטופס יורשו לבצע סבבים קליניים בישראל שיהיו זהים באיכותם לאלו שמבצעים הסטודנטים שלומדים בישראל. על מנת לסייע לסטודנטים בסבבים הללו, אך מתוך הבנה שסבבים איכותיים מצריכים תגמול לרופאים המלמדים, גיבש מנהל תכנון אסטרטגי וכלכלי של משרד הבריאות במסגרת תכניות עבודה לשנת 2023 בקשה תקציבית על סך 10 מלש"ח למימון סבבים קליניים של סטודנטים לרפואה בשנים המתקדמות. בקשה זו תדון בדיוני תקציב הקרובים ובמידה ותאושר, תהווה סנונית ראשונה להסדרת הנושא.
"עמדת המשרד בנוגע לטענות המובאות בכתבה על יחס לא אוהד מצד בכירים היא חד משמעית: סטודנטים ישראלים הלומדים רפואה בחו"ל הם חלק מעתודת הרופאים והרופאות של מערכת הבריאות הישראלית, ועל המערכת לגלות את מלוא הגמישות על מנת להטיב עם הסטודנטים הנ"ל ולגרום להם להרגיש רצויים".
במשרד הוסיפו ואמרו כי סבבים קליניים של סטודנטים לרפואה הם חלק מהכשרתם האקדמאית ונמצאים תחת אחריותו של המוסד המעניק להם את התואר האקדמי. "בימים אלה עתיד להתפרסם חוזר מנכ"ל הקובע כללים ברורים באשר ללימודים קליניים בארץ של סטודנטים הלומדים רפואה בחו"ל".