לקראת פסח השימוש מחומרי ניקוי יוצא משליטה. אחת הסוגיות המסוכנות בהיבט הזה היא ערבוב חומרי ניקוי - שעלול להיות מסוכן מאוד. שימוש בכמויות מוגזמות של חומרי ניקוי או בניגוד להנחיות עלול גם כן לסכן. אז איך בכל זאת נעבור בשלום את הניקיונות שלפני החג? כל הפרטים.
1 צפייה בגלריה
ניקיון חומרי ניקוי
ניקיון חומרי ניקוי
לא לערבב את חומרי הניקוי
(צילום: shutterstock)
סביב הפסח יש שימוש בכמויות גדולות מאוד, לפעמים לא סבירות של חומרי ניקוי. חומרים עלולים להפוך למסוכנים כשהם באים במגע עם תרכובות שונות, כמו שקורה במצב של ערבוב חומרים. לדוגמה, ערבוב של אקונומיקה עם חומרים חומציים כמו מסירי אבנית או חומרים לניקוי שירותים גורם לשחרור גז רעיל.
ערבוב חומרי ניקוי שונים יכולים לגרום לריאקציה ולשחרר אדים רעילים שאותם המשתמשים נושמים, מה שעלול להוביל לגירוי במערכת הנשימה ולצריבה בעיניים
דוגמה נוספת היא ערבוב של חומרים חומציים כמו מסירי אבנית עם חומרים בסיסיים כמו מנקי תנורים או פותחי סתימות. מעבר לכך, השימוש בכמויות גדולות של חומר ניקוי, במקומות קטנים וסגורים, כגון חדרי שירותים, חללים של תנורים וכדומה, עלול לגרום לחשיפה מסוכנת.

שמרו על העור ומערכת הנשימה

אנו רואים סביב התקופה הזו הרבה פגיעות בעור כתוצאה משימוש בחומרים לאורך שעות, בלי הגנה של כפפות. ישנן גם פגיעות שבאות לידי ביטוי בכוויות, גירויים בידיים ואלרגיות.
ערבוב חומרי ניקוי שונים יכולים לגרום לריאקציה ולשחרר אדים רעילים שאותם המשתמשים נושמים, מה שעלול להוביל לגירוי במערכת הנשימה ולצריבה בעיניים.
אינפו בית בטוח חומרי ניקוי
בעיה נוספת היא שימוש לא נכון בחומרים. דוגמה נפוצה היא שימוש במסיר שומנים ובחומרים נוספים לניקוי שומנים. אם לא מקפידים לשטוף ולהסיר את החומר ביסודיות, כאשר מחממים את התנור נוצרים אדים הגורמים לגירוי בדרכי הנשימה והעיניים.
העברת חומרים הוא סוגיה מסוכנת בפני עצמה. רבים נוהגים לקנות מיכלים גדולים ולהעביר חומרים ממיכל למיכל, מה שיכול להוביל לחשיפה מסוכנת לחומרים. ישנם גם מצבים בהם מביאים מהשכנים או ממקום העבודה חומרי ניקוי שאינם שמורים במיכלים מסומנים, ואז עלולים לחשוב שמדובר בחומרים תמימים שאינם מזיקים, ולהסתכן בחשיפה לרעלים.
ד"ר יעל לוריאד"ר יעל לוריאצילום: דוברות רמב"ם
אנו נתקלים גם במקרים שבהם מביאים ממקומות העבודה חומרים המיועדים לשימוש מוסדי, חומרים מסוכנים מאוד שלא מיועדים לשימוש ביתי, כאלה שצריך לעבוד איתם בכפוף למיגון, אבל המשתמש התמים עושה בהם שימוש לא נכון ומסכן את עצמו ואת משפחתו. אנחנו רואים פגיעות קשות מאד עקב החומרים האלה, ויש להשתמש אך ורק בחומרי ניקוי ביתיים ולקרוא היטב את הוראות השימוש והאזהרות.

שמרו על הילדים

מבוגרים וילדים סובלים מהסכנות הללו כאחד, אבל בקרב הילדים אנו רואים עלייה בכל סוגי הפגיעות סביב ההכנות לפסח, באופן מובהק. כל החומרים נמצאים בשימוש, הכול נגיש לילדים, הילדים כבר בחופש, ובזמן שההורים טרודים עם המטלות של הניקיון, הילדים סובלים מפגיעות שונות: בעור, בעיניים, בבליעה.
ישנם הורים שמשתפים את הילדים במטלות הניקיון, ובמקרה הזה אנו מתריעים כי ילדים לא צריכים להשתמש בחומרי ניקוי. ניתן לאפשר להם להשתמש רק בסמרטוט ובמים, אולי בסבון עדין. לא מעבר לזה.

זרקו תרופות בצורה מבוקרת

סוגייה חשובה נוספת היא ארונות ומגירות התרופות. ניקיון האביב הוא הזדמנות טובה למיין ולזרוק תרופות, אבל גם פה צריך לנהוג באחריות. בתקופה הזו ישנה עליה בבליעת תרופות בשגגה בקרב ילדים. חשוב מאוד לוודא שכל התרופות שיצאו מהמקומות הבטוחים לאחסון, חזרו אליהם. אין לזרוק תרופות לפח עקב הנזק הסביבתי והבריאותי שיש בחומרים אלו. יש לאסוף אותן באופן בטוח, לא נגיש לילדים ולמסור להשמדה בבית מרקחת.
הכותבת היא מנהלת המרכז הארצי למידע בהרעלות שברמב"ם