בשיתוף אונקוטסט
גברים רבים שאובחנו בסרטן הערמונית מתמודדים עם דילמה לא פשוטה בנוגע לאופן הטיפול – האם לעבור טיפול מקומי מיידי כמו ניתוח לכריתת ערמונית על מנת להסיר את הגידול הממאיר או טיפול בקרינה, טיפולים המעלים את הסיכון לסיבוכים ולתופעות לוואי כמו קושי במתן שתן, כאבים, זיהומים ואפילו בעיות מיניות, או להישאר במעקב פעיל בלבד?
התשובה לשאלה זו תלויה ברמת האגרסיביות של הגידול: במקרים בהם הגידול אגרסיבי, קיימת חשיבות לטפל בו מוקדם ככל האפשר. מנגד, במקרים בהם ההערכה שהגידול אינו אלים, ניתן לחסוך את הטיפול מהמטופל ולהסתפק במעקב פעיל. בדיקת "אונקוטייפ פרוסטטה" (Oncotype DX Genomic Prostate Score) של חברת אונקוטסט מסייעת לרופא ולמטופל להגיע להכרעה ומאפשרת לחולים רבים להימנע מטיפול מיידי כמו כריתה מיותרת של הערמונית.
"במסגרת בדיקות תקופתיות עשיתי גם בדיקת PSA – בדיקת דם שמטרתה לסייע בגילוי של סרטן בלוטת הערמונית. התברר שרמת החלבון הייתה גבוהה ולכן התעורר החשד שמשהו אינו תקין בערמונית", נזכר אלברט עם-שלם (67) מעתלית, אב לשלושה וסבא לחמישה, "קבעתי תור לרופא מומחה, שהעלה בפני את החשש שאולי מדובר בסרטן. הרופא הפנה אותי לביופסיה ולאחר שהגיעו התוצאות שהתברר שאכן מדובר בגידול ממאיר", מוסיף עם-שלם. האורולוג המליץ לאלברט לבצע את בדיקת "אונוקטייפ פרוסטטה" על מנת להתאים לו את הטיפול הטוב והמדויק ביותר עבורו.
1 צפייה בגלריה
אלברט עם שלום
אלברט עם שלום
אלברט עם-שלם
"אונקוטייפ פרוסטטה" היא בדיקה גנומית המעריכה את רמת האגרסיביות של הגידול הסרטני בערמונית באמצעות טכנולוגיה מולקולרית מתקדמת. ב הבדיקה מתבצעת על רקמת הגידול שהוסרה בביופסיה, ובודקת את רמות הביטוי של 17 גנים בתאי הגידול הסרטני. תוצאות הבדיקה מדווחות כמדד מספרי הקרוי GPS בטווח של 0-100, המנבא את מידת האגרסיביות של הגידול, את הסיכון להתפתחות גרורות ואת הסיכוי לתמותה מהמחלה. בדיקת "אונקוטייפ פרוסטטה" הוכחה במספר רב של מחקרים כמסייעת בתהליך קבלת ההחלטות עבור מטופלים הנדרשים לבחירה בין מעקב פעיל לבין טיפול מידי.
אלברט הביע הסכמה לביצוע הבדיקה ודגימת הגידול שלו שלקחה בביופסיה נשלחה למעבדה בארה"ב. "קיוויתי מאוד שיתברר שהגידול לא יהיה אגרסיבי ושלא יהיה צורך לבצע ניתוח. אני יודע שבמקרים כאלו עלולים להיות תופעות לוואי לא פשוטות ורציתי להימנע מהן ככל האפשר", נזכר אלברט.
לאחר תקופה קצרה הגיעו תוצאות בדיקת "אונקוטייפ פרוסטטה" של אלברט, ולמרבה השמחה התברר שהציון GPS שהתקבל בבדיקה היה נמוך ולכן ניתן להסתפק במעקב בלבד. "לפי הממצאים הסיכון לגידול אלים בערמונית היה נמוך ובזכות כך גם נחסך ממני הניתוח וגם קיבלתי וודאות וביטחון שאני יכול להמשיך לחיות בשלום יחד עם הסרטן. אבן גדולה נגולה מעל ליבי". עוד מוסיף עם-שלם: "באופן מפתיע, כל העניין היה קצר יחסית. מהרגע שגיליתי שיש חשד לסרטן בערמונית ועד שקיבלתי את תוצאת בדיקת אונקוטייפ פרוסטטה עברו בסך הכול מספר שבועות כך שפרק הזמן בו הייתי נתון בחוסר ודאות ובדאגה היה קצר".

"ממליץ לכל גבר שחצה את גיל 50 להקפיד על בדיקות דם"

אלברט מודה שבמשך כל התקופה בחר להתמודד לבדו עם המחלה ולא שיתף אף אחד, אפילו לא את בני משפחתו הקרובים. "לא סיפרתי לאיש שאני חולה, אפילו לא לאשתי. מזל שזה היה רק לפרק זמן קצר . אני לא יודע אם הייתי מצליח לשמור דבר כזה בבטן לתקופה ממושכת יותר". בתחילה, כשבני משפחתו של אלברט גילו שהסתיר מהם את מצבו לאורך כל התהליך, הם כעסו עליו, אולם מהר מאוד הכעס התחלף בשמחה ובהקלה על כך שהסרטן אינו אלים ושאלברט יכול להמשיך בחייו ללא ניתוח. "הם לא הבינו למה לא סיפרתי להם ומדוע לא שיתפתי אותם", אומר אלברט, "אבל בסופו של דבר, הם שמחו לדעת שמצבי טוב ושאני רק צריך להיות במעקב".
גם עבור הרופאים, בדיקת "אונקוטייפ פרוסטטה" מהווה כלי יעיל שמסייע בגיבוש ההמלצות להמשך הטיפול. במקרים מסוימים הבדיקה מסייעת לאורולוג לקבל החלטה ולחסוך למטופל את הניתוח שעלול לגרום לתופעות לוואי שאינן פשוטות לחולה. גם עבור המטופל הבדיקה הזו חשובה מפני שהיא נותנת תחושה של ודאות, ביטחון ושקט נפשי במקרים בהם נדרש רק מעקב. אומנם המטופל יודע שיש לו גידול סרטני בערמונית, אבל בזכות הבדיקה הוא גם מבין שהוא לא אגרסיבי ולפחות באותו השלב אינו דורש התערבות ניתוחית.
הסיבה שבגללה רופאים ומטופלים חוששים מניתוח היא הסיכונים מהפרוצדורה הזו. סיבוכים שלאחר הניתוח עלולים לגרום לפגיעה ביכולת השליטה על מתן שתן ולקושי בתפקוד המיני. לכן, אם יש כלי מדויק שיכול לתמוך בהחלטה שלא לנתח ולהימנע מניתוח כדאי להשתמש בו טרם החלטה על ניתוח. יחד עם זאת גם במקרים בהם התקבלה תוצאה בבדיקת אונקוטייפ פרוסטטה לפיה הגידול אינו אגרסיבי וניתן לחסוך מהמטופל את הניתוח, חשוב מאוד להישאר במעקב פעיל ולוודא כל הזמן שאין שינוי במצבו הרפואי. מערכת היחסים בן הרופא למטופל אינה מסתיימת עם קבלת תוצאות הבדיקה, אלא להפך. הם צריכים להמשיך להיות בקשר, לעקוב אחר מצב הגידול באופן תדיר, ולוודא שלא חלה התדרדרות במצב החולה.
בימים אלו, אלברט שומר על אופטימיות ועסוק בתוכניות לקראת הפרישה לגמלאות הצפויה בקרוב. "עכשיו כשאני יודע שאני יכול להמשיך בחיים ואין ניתוח שעומד על הפרק, אני מתכוון לצאת לטיולים עם אשתי ברחבי העולם, ולהנות עם הנכדים", מספר עם-שלם. "אני ממליץ לכל גבר שחצה את גיל חמישים להקפיד על בדיקות דם שיכולות לגלות מקרים של תחלואה בסרטן הערמונית. במקרים שבהם כבר התגלה הגידול בשלב מוקדם, אני ממליץ לאמץ את בדיקת אונקוטייפ פרוסטטה שיכול לתת שקט וביטחון ואפילו לחסוך את הניתוח המיותר".
בשיתוף אונקוטסט