פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, עד כמה אתה באמת מודאג ממה שאנחנו יודעים עד עכשיו על האומיקרון? "אני מודאג אבל אני לא בחרדה. אני מודאג, משום שזה זן חדש עם מוטציות רבות שאנחנו עדיין לא יודעים מספיק עד כמה ניתן להתגבר עליו ועד כמה החיסון יעיל נגדו. אנחנו יודעים שהוא כנראה מידבק אבל אני חושב שיש גם כמה נקודות אור. אנחנו לא רואים חולים קשים - כלומר יש מוגנות של החיסון כנגדו, גם אם לא ביעילות שהתרגלנו אליה, ואולי לפחות כהגנה מפני מחלה קשה. אנחנו עדיין צריכים להמתין בסבלנות למידע נוסף שיגיע במשך השבועיים-שלושה הקרובים. אני חושב שצריך לנקוט את כל מידת הזהירות שנקטה הממשלה, אבל לפעול ביישוב הדעת, כי אנחנו עדיין לא בטוחים כמה החיסון יעיל נגדו".
קראו עוד:
והצעדים כרגע מספיקים? כי אנחנו יודעים שהזן כבר נמצא בישראל ושיש מסה של ילדים לא מחוסנים שכרגע נמצאים בכל הפסטיבלים והפסטיגלים. "ולכן אני חושב שנקטו מידה של זהירות ובצעדים שלחלק מהציבור נראים חמורים, אבל מבחינתי הם נכונים. למדנו את זה גם עם הדלתא וגם עם הזנים האחרונים: לאט-לאט מצטברים עוד ועוד חולים ועוד מאומתים עם הידבקות בזן החדש והדבר עלול ללכת ולהתפשט. מה שבסופו של דבר ייתן לנו את המוגנות מפניו זה כמובן התנהגות הנכונה של מסכות ותו ירוק, וחיסון, חיסון, חיסון.
אני ואתה רואים מה קורה בפועל באותם אירועים המוניים, של ילדים בלי מסכות, כששום תו ירוק לא באמת נשמר שם. אתה לא חושב שכשנבין ונתחיל עם מגבלות, זה יהיה מאוחר מדי? "אני לא חושב שזה מאוחר, אלא שזו מדיניות של נטילת סיכונים. ברור שאם כל אחד היה ספון בביתו, הסיכוי להידבק היה באמת אפסי, אבל אנחנו לא שם. ולכן אני חושב שנכון לקיים את האירועים כאשר אנחנו מבינים שזו האחריות שלנו, של כל הורה וכל אדם בוגר, לעשות את הדברים שיכולים למזער את סכנת ההידבקות - שהות עם מסכה, הקפדה על תו ירוק ולקחת את הילדים ולהתחסן. החיסון, גם אם כנראה לא יגן לחלוטין מפני הידבקות, יגן מפני מחלה קשה וזה הדבר החשוב. צריך להרוויח זמן וללמוד עוד על הזן החדש ולראות האם כצעקתה. אני מקווה שאנחנו נלמד שהחיסון כן מגן עלינו ונוכל להמשיך לנהל חיים. בתנאי שנתחסן".
פרופ' דורון גזית מהצוות לניטור המגפה באוניברסיטה העברית ומייעץ לקבינט הקורונה, האם קבינט הקורונה מצליח להבין מה קורה ולהציב את היעדים הנכונים? "אני חושב שזאת המטרה וכמו שפרופ' לוי אמר, הצעדים מידתיים ונראה שיעזרו. צריך להבין שכרגע אנחנו בטוחים שהווריאנט לא מסתובב בארץ בצורה נרחבת בקהילה, ולכן לא נוקטים צעדים חמורים. ואני מקווה שכך יישאר".
אתה מעריך שניתן לבלום את ההתפשטות הזאת? "כן, זו המטרה ולא בטוח שצריך. אנחנו כרגע בשלב של אי-ודאות. אנחנו לא באמת יודעים מה מידת החומרה בווריאנט הזה דווקא. מה שהממשלה עושה כרגע זה לקנות זמן ולהקל ככל הניתן עד שנדע יותר ונבין אם צריך להחמיר יותר או להקל בחזרה".
"כל עוד אין מידע על הווריאנט, אין צורך לעשות משהו מיוחד. אם תהיה התפשטות נרחבת בקהילה של הזן הספציפי הזה, רק אז יהיה צורך להסתכל שוב על המצב ואולי לשנות צעדים. אני מאוד מקווה שהתרחיש האופטימי במקרה הזה יתממש ושזו תהיה אזעקת שווא".
פרופ' לוי, אחד האמצעים עליהם דובר גם בתקופתך כמנכ"ל משרד הבריאות הוא איכוני השב"כ. מה דעתך? "אני חושב שיש רגעים בחייה של אומה שהיא צריכה לנקוט בצעדים הנוגעים בחופש הפרט שהם אולי אינם פשוטים, אבל נועדו לסייע בתנאי אי הוודאות שאנו חיים בהם כעת ולהתגבר על משבר מסוים. ואני חושב שזה הרגע. אנו נמצאים באי-ודאות ואנו רוצים למנוע הידבקות בזן החדש ולקטוע שרשראות הדבקה. ואם לזמן מוגבל החליטה הממשלה לאכן רק את אלו שלקו בזן החדש ואת המגעים שלהם, אני חושב שניתן להכיל את זה. זה מוצדק כל עוד זה לזמן קצר ומוגבל".
פרופ' יהודה אדלר חושב אחרת: "אני חושב שכרגע אין צורך באיכוני שב"כ, אבל מהצד השני, לתת לחגיגות חנוכה להיערך כרגיל זה טעות. אני גם רוצה להחמיא לנתב"ג. נחתי שלשום - הבדיקות מתוקתקות מצוין והתשובות מגיעות מהר. יש שיפור רב".

"לפי נתונים שמגיעים מדרום אפריקה, המחלה, במיוחד אצל המחוסנים, היא קלה ובגלל זה אני חושב שהפאניקה מיותרת. אנחנו לא במצב חירום", אומר פרופ' יהודה אדלר, קרדיולוג ויועץ לרשויות המקומיות בענייני קורונה. "סוף-סוף, אחרי שנתיים, אני רואה שהממשלה מגיבה נכון בכל הצעדים כמעט. הפעם התגובה טובה ומידתית. לא לגבי הכול אני מסכים, אבל מותר להיות גם בחילוקי דעות".
נוצרה תחושה שחוזרים למרץ 2020 - כמעט משתמע שהחיסון לא עובד מול הזן הזה וזה גרם להרבה אנשים ששקלו להתחסן ולקחת את הילדים שלהם - לא להתחסן. "לפי הנתונים שיש עכשיו, ואלו נתונים התחלתיים, החיסון עובד גם על הזן הזה. אולי פחות, אבל עובד והמחלה היא קלה. לא שמעתי על מקרים קשים".