למרות הקורונה וסגירת הגבולות: הצלחה לכנס ICI השנתי לחדשנות בקרדיולוגיה שהתקיים השבוע בתל-אביב בהשתתפות למעלה מ-1,200 אנשי מקצוע מישראל ומרחבי העולם, שהצליחו להיכנס לישראל למרות ההגבלות, זאת בנוסף למאות שהשתתפו בכנס דרך השידור החי שהועבר לכל קצוות העולם. במסגרת הכנס אף הועברו בשידור חי מישראל ומהודו הליכים רפואיים מתחום הלב, ששודרו לכל העולם.
כנס ICI הוכיח עצמו ברבות השנים כמקפצה לחברות וממציאים הן בהשגת מימון והן בדרך לאקזיט המיוחל. כך למשל קרה עם חברת ונטור, שפיתחה מסתם לבבי, חברת הסטנטים אינסטנט שנמכרה למדטרוניק וחברת מדינול שהיו חלוצות בתחום, חברת ביוסנס בתחום האלקטרופיזיולוגיה שהפכה למובילה עולמית ונרכשה על ידי ג'ונסון וג'ונסון האמריקאית, חברת הרובוטיקה קורינדוס שנרכשה על ידי חברת סימנס, שיתופי פעולה פורצי דרך עם סין, יפן וסינגפור ועוד.
2 צפייה בגלריה
כנס ICI 2021
כנס ICI 2021
כ-1,200 אנשי מקצוע מתחום הלב הגיעו השנה לכנס, למרות ההגבלות
(צילום: יעל צור)
השנה הוצגו בכנס פיתוחים רבים שנולדו בעקבות מגיפת הקורונה והצורך להמשיך לטפל בחולי לב מרחוק, כדי למנוע הגעה לבתי החולים. "אנחנו יודעים כיום שבחלק ממקרי הקורונה יש פגיעה בשריר הלב שמתבטאת בירידה קשה בתפקוד הלב שמצריכה סיוע דחוף למערכת הקרדיווסקולרית", אומר פרופ' רפי ביאר, מיוזמי ומארגני הכנס. "בכנס הוצגו מערכות סיוע ללב כושל, חלקן קיימות ואחרות בפיתוח מתקדם. עוד הוצגו בכנס פיתוחים חדשים לטיפול מרחוק, מעקב ביתי אחר חולים ושעונים שונים ומדבקות שעוקבים אחרי הפיזיולוגיה של החולה ומועברים לענן".
כמו בכל שנה, גם הפעם נבחר הפיתוח המצטיין, שזכה לפרס כספי על-סך 200 אלף דולר. השנה זכתה בפרס חברת Donisi Health, שפיתחה מכשיר שמודד נתונים ביומטריים של תפקוד לב-ריאה, וכל זאת מבלי שהמטופל מחובר אליו.
"מדובר בפיתוח מאוד חדשני, שלא קיים כמוהו בכל העולם", אומר ל-ynet יאיר ברוש, מנכ"ל החברה המפתחת. "הגענו לקבל אישור מה-FDA, ובהתחלה הם הרימו גבה, לא בדיוק הבינו איך אנחנו יכולים למדוד את כל הפרמטרים האלו בלי לגעת במטופל. המכשיר נבדק על ידם וגם הם הופתעו מתוצאות הבדיקה, שהראו שמדובר ברמת דיוק רפואית".
2 צפייה בגלריה
כנס ICI 2021
כנס ICI 2021
פרופ' לוטן ופרופ' ביאר (משמאל) מעניקים את הפרס השנתי למיזם הישראלי של חברת Donisi Health
(צילום: יעל צור)
המכשיר החדש, שפועל באמצעות טכנולוגיית אינפרא-אדום, כבר משווק בארצות-הברית ובאסיה, ועתיד להכנס לשימוש בישראל כבר בתחילת 2022. "אנחנו במגעים עם מספר קופות וגופים רפואיים בארץ, ואם הכל יסתדר - כבר בתחילת השנה הבאה ניתן יהיה להשתמש בו בארץ", מוסיף ברוש.
למה בעצם צריך כזה מכשיר, מעבר לנוחות של חוסר המגע במטופל? "מדובר במכשיר שיינתן למטופל בביתו, כרגע אנחנו מדברים על אנשים שעברו אי-ספיקת לב, כאשר למעלה מ-20% מהם צפויים לחזור לאשפוז חוזר עקב מצבם. בכל בוקר המטופל יצטרך לשבת מולו כשתי דקות. הנתונים שיופקו, שיועברו באופן אוטומטית לצוות המטפל, ילמדו את הרופאים אם חלה הרעה במצב החולה ויוכלו להתאים את הטיפול כך שהמטופל לא יזדקק לאשפוז חוזר. קח בחשבון שכל אשפוז חוזר כזה לא רק שעולה כסף למערכת, אלא מרע את מצבו של המטופל ולצערי, נזקים שמצריכים אשפוז חוזר, רק מדרדרים את מצבו של המטופל. כאן אנחנו פשוט מונעים ממנו מלכתחילה להגיע להידרדרות הזו".
מה התכניות לעתיד? "להרחיב את הטיפול בחולי אי-ספיקת ריאות. גם שם המצב דומה. אתה לא רוצה להגיע להידרדרות במצבך הרפואי, שלעיתים היא בלתי הפיכה. המכשיר ימנע מראש הידרדרות במצב".
מי שעומדים מאחורי הכנס, שנערך בישראל זו השנה ה-27 הם פרופ' חיים לוטן ופרופ' רפי ביאר. "בשבוע האחרון עבדנו יומם ולילה כדי להביא את הכנס להצלחה למרות מגבלות ההגעה לארץ", אומר פרופ' לוטן. "יותר מ-1,200 משתתפים מהרפואה ומהתעשייה הצביעו ברגליים והגיעו לכינוס ומאות משתתפים הצטרפו מרחבי העולם באופן מקוון. אני מצדיע לכל שותפינו בעולם ששיתפו את ההתלהבות והתמיכה בכינוס ומצפים בכליון עיניים לכנס הבא". שיתקיים בתל אביב בדצמבר 2022".
"כנס ICI היה הקטליזטור של תעשיית מדעי החיים בקרדיולוגיה בישראל", מוסיף פרופ' רפי ביאר. "החיבור של החברות הבינלאומיות, המשקיעים והיזמים מכל העולם עם היזמים והרפואה בישראל - הוא מה שהביא לכך שבכל מקום בעולם אתה רואה טכנולוגיה ישראלית שפרצה דרך חדשה. יש עשרות דוגמאות לכך".