בחסות אסטרהזניקה
בשנים האחרונות חלו התפתחויות משמעותיות בתחום הטיפול בסרטן ריאה, ולמרבה השמחה מטופלים רבים עם סרטן ריאה יכולים לחיות עם המחלה, לפעמים אפילו ללא ניתוח, במשך זמן רב. לרוב, חולים אלה מטופלים ברפואה מותאמת אישית כמו תרופות ממוקדות מטרה או תרופות מסוג אימונותרפיה שמאריכות את חייהם, ואלו בשורות נהדרות. אבל מה לגבי איכות החיים שלהם?
אור (השם המלא שמור במערכת), תושבת הדרום בת 66, היא חולת סרטן ריאה שנלחמת במחלה בנחישות, אבל חשה את ההשפעה השלילית שלה על חייה. "אני חולת סרטן שלב 4, כלומר שהסרטן מפושט באיברים נוספים מחוץ לריאה. במסגרת האבחון, התגלה שיש לי מוטציה בגידול ולכן אני מקבלת כדורים ביולוגיים שעוזרים לי להילחם חזק במחלה", היא מספרת, "אני לא מוכנה לוותר ורוצה עוד לחיות. יש לי בן זוג, שלושה ילדים והרבה מאוד נכדים, אז אני אופטימית".
אבל לצד האופטימיות והנחישות, בעקבות מחלתה, אור מתמודדת גם עם קשיים בנשימה ועם חולשה פיזית. "הקושי בנשימה מלווה אותי כמעט בכל פעולה ביום-יום – בקימה ממיטה, בקימה מכיסא, כשאני מנסה להרים קצת דברים. אם לא מפעילים את השרירים, הופכים לא רק לחולי סרטן אלא גם לנכים", היא מספרת.
אור נכנסה לקבוצת הפייסבוק "חברים לנשימה" שמנוהלת על ידי "העמותה הישראלית לסרטן הריאה" בראשות ד"ר שני שילה, וראתה פרסום לתוכנית חדשנית שנקרא "נושמים לרווחה" – תוכנית שמציעה תהליך של שיקום נשימתי וחיזוק פיזי בבית המטופל. "הייתי בין הראשונים שנרשמו, וזה היה פנטסטי", היא מספרת בחיוך. התוכנית היא חלק ממיזם "לאנג אמבישן" – מיזם בינלאומי שמובילה חברת התרופות אסטרהזניקה ששם לעצמו למטרה להכפיל את ההישרדות של החולים בסרטן הריאה ואף להסיר אותו מרשימת המחלות הגורמות לתמותה.
4 צפייה בגלריה
שני שילה - אסטרהזניקה
שני שילה - אסטרהזניקה
ד"ר שני שילה
(באדיבות העמותה הישראלית לסרטן הריאה)
פיזיותרפיה שיקומית, אצלכם בסלון
אור לא לבדה. מרבית החולים בסרטן ריאה מתמודדים עם קשיים משמעותיים שנובעים מהמחלה עצמה ומתופעות הלוואי של הטיפולים. כאשר הריאות נפגעות בגלל הגידול הסרטני, שיקום נשימתי עשוי לשפר את תפקוד המטופל. עם זאת, מרבית החולים בסרטן ריאה לא זכאים לקבל טיפולי פיזיותרפיה נשימתית במסגרת סל הבריאות.
התוכנית כוללת ארבעה ביקורי בית של פיזיותרפיסט, ושלושה מפגשי תמיכה נפשית למטופל ולבן המשפחה המסייע לו המתקיימים באופן וירטואלי. מטרת התוכנית היא לסייע לחולים ולבני משפחתם לנהל את המחלה בצורה הטובה ביותר, להקל על תחושות כמו בדידות, חוסר ודאות או פחד, להעניק כלים להתמודדות עם המצב שיכולים לסייע להם להמשך אימונים עצמאיים בבית, ולעזור לגייס מוטיבציה על מנת להמשיך ולהתמודד עם הפעולות היומיומיות.
"אנשים שחולים בסרטן ריאה סובלים מקשיים נשימתיים מסיבות רבות – בין אם זה בגלל ירידה בכושר כתוצאה מהאבחנה או כתוצאה ממצב הרוח הירוד, ובין אם זה בגלל המחלה עצמה שפוגעת באיכות החיים", מסביר ד"ר אמיר בר-שי מנהל המכון לרפואת ריאות בבית החולים איכילוב. ובכל זאת, חולים רבים לא זכאים לשיקום ריאות בסל הבריאות, וגם אלו שכן, לרוב לא מנצלים את הזכות הזו, שכן יש מעט מדי מקומות שמאפשרים שיקום ריאות בישראל.
ד"ר בר שי, שלקח חלק בצוות שגיבש את התוכנית "נושמים לרווחה", מסביר על החשיבות העצומה של שיקום ריאות: "שיקום כזה הוא בעצם התערבות רב תחומית, שכוללת גם תמיכה של פיזיותרפיסטים, שמאפשרת שיפור של הנשימה ושל היכולת הגופנית, וגם רכיב רגשי של תמיכה ומעקב של הרופאים המטפלים. הרכבי הרגשי כולל גם שלושה מפגשים וירטואליים למטופל ובן משפחתו יחד עם מנטור/ית רפואי/ת.
"בפעילות הזו ניסינו לתת את השירות הזה לאותם אנשים שאובחנו לאחרונה בסרטן ריאה שהם לא יכולים לקבל שיקום במסגרת סל הבריאות", הוסיף ד"ר בר שי. "אחד היתרונות של התוכנית הזו היא שפיזיותרפיסט מקיים את הפגישות אצל המטופל בביתו, ואז מלווה אותו לאורך כל ההתערבות, וזה הופך את השיקום לנגיש יותר".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אמיר בר שי
ד"ר אמיר בר שי
ד"ר אמיר בר-שי, מנהל המכון לרפואת ריאות בבית החולים איכילוב
"עמית הגיעה אלי הביתה - וליוותה אותי לאורך הדרך"
אור מספרת כי ההדרכה שקיבלה לפני ארבעה חודשים גרמה לשינוי משמעותי בחייה. "הגיעה אלי פיזיותרפיסטית בשם עמית, היא הדריכה אותי ונתנה לי מספר אביזרי עזר. היא עשתה לי מעין אבחון, ולאחר מכן הדריכה אותי בצורה נפלאה", היא מספרת. "היא באה אלי ארבע פעמים, ובפעם האחרונה היא עשתה לי אבחון נוסף והשוותה בין המפגש הראשון לאחרון וראו באופן ניכר את השיפור".
לדבריה של אור, כשחולי סרטן ריאה מחזקים את הגוף שלהם יש להם יכולת להתחזק ולהתגבר על כל המשוכות שבדרך, "וזו הגדולה של התוכנית הזו". היא מוסיפה: "ברגע שאתה מתחיל לעשות ספורט, יש לך כוח לתפעל את עצמך בחיי היומיום. לדוגמא, במסגרת השיקום מספקים לנו גומיות ואנחנו עובדים על שרירי הזרועות והחזה. גם נותנים הדרכה לחיזוק הרגליים, סיפקו לנו דוושות רצפה, וככה אנשים שלא מתניידים יכולים לשבת ולדווש מול הטלוויזיה".
מעבר לחיזוק הפיזי ולשיפור בתפקוד, סדרת המפגשים הזו משפרת גם את המצב הנפשי. "עצם העובדה שאתה עושה ספורט, זה משנה את מצב רוח. יש בתוכנית הזו חשיבה גם על הנפש, המטרה היא באמת לתמוך בך בחיי היום יום, ויש גם מעקב שהוא מצוין. המטרה היא פשוט לחזק אותך ולשפר את איכות החיים שלנו ביום יום. אני הפקתי מהתוכנית הזו הרבה תועלת". אור מספרת כי גם היום היא עדיין עושה את התרגילים שלמדה בקביעות, וחשה את השיפור.
4 צפייה בגלריה
ד"ר וליד שלאעטה
ד"ר וליד שלאעטה
ד"ר וליד שלאעטה
(קרדיט: באדיבות המצולם)
רואים את התוצאות בשטח
"התוכנית 'נושמים לרווחה' מציעה טיפול פרטני שחשוב מאוד למטופלים להתמודדות עם המחלה ועם ההשלכות שלה, וזה משהו פנומנלי", אומר ד"ר בר שי, "אנחנו רואים כבר מהנתונים הראשוניים כמה למטופלים האלה יש שיפור בעקבות ההתערבות. אין לי ספק שאם תוכנית כזו תהיה זמינה במחלקות אונקולוגיות ובמכוני ריאות – מטופלים רבים יצטרפו ברצון".
גם ד"ר וליד שלאעטה, רופא במערך האונקולוג של בית החולים האוניברסיטאי סורוקה, והרופא שטיפל באור, סבור שתוכנית כזו יכולה לשנות את מצבם של חולי ריאות רבים, לאור התוצאות שהוא רואה בכל מפגש עם אור.
"הסיפור של אור התחיל עם שיעול שהחמיר כמה חודשים לפני שהיא הגיעה אלי. היא לא הצליחה אפילו לישון בלילה. לאחר סדרה של בדיקות גילנו שהיא סובלת מסרטן ריאה מסוג אדנוקרצינומה, עם גרורות בשתי הריאות וממצאים נוספים", הוא מספר. "אור הייתה מאוד פעילה לפני האבחון, וכשרואים שיש החמרה ושהיא לא הייתה יכולה אפילו לצאת מהחדר בלי לסבול מקוצר נשימה, מבינים שקורה משהו רציני.
4 צפייה בגלריה
סרטן ריאות ריאה
סרטן ריאות ריאה
נושמים לרווחה ומטפלים בסרטן הריאה
(צילום: shutterstock)
לאחר קבלת האבחון, ד"ר שלאעטה החל לטפל באור באמצעות תרופה ביולוגית. "זה עזר, המחלה הייתה בנסיגה, אבל מחלה כזו היא גם משבר נפשי", הוא מספר, "ואז קיבלתי הודעה מהעמותה הישראלית לסרטן ריאה שיש אופציה להכניס מטופלים עם סרטן ריאה למסלול של שיקום. אור התחילה את התוכנית, וראיתי שיש גם שיפור תפקודי, ושגם נפשית היא התחילה להרגיש יותר טוב, שמישהו תומך בה, שהנשימה שלה משתקמת, שהמצב שלה משתפר", מתאר ד"ר שלאעטה.
בימים אלו נעשים מאמצעים להרחבת הפיילוט ולהנגיש אותו גם לחולים נוספים עם סרטן הריאה. "התהליך הזה הראה לי עד כמה העזרה למטופל והמעטפת הזו של השיקום משפרת את מצבו", אומר ד"ר שלאעטה. "אור סיפרה לי שהיא מאוד נהנית מהתהליך, וכשאני מדבר איתה אני שומע את השיפור – גם בפן הפיזי וגם בפן הנפשי. התוכנית הזו היא משהו שכל המטופלים בסרטן ריאות צריכים, זה יכול מאוד לעזור ולתרום", הוא מסכם.
בחסות אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 10:50, 14.12.23