הקשר בין התפתחות דמנציה לאיזון רמות הסוכר: מחקר שבוצע בלאומית שירותי בריאות, שבו נבדקה שכיחות הליקויים הקוגניטיביים והשפעתם על מהלך מחלת הסוכרת, פורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי BMJ.
מהממצאים של המחקר, עולה כי בקרב חולי סוכרת שסבלו גם מהפרעה קוגניטיבית, ערכי הסוכר היו גבוהים יותר, איזון הסוכרת היה פחות טוב וגם איזון המחלות הנלוות כגון היפרליפידמיה היה פחות טוב. גם שיעור הסיבוכים האחרים מסוכרת, כגון כיבים ברגל או צורך בכריתה של הרגל, היו גבוהים יותר.
במסגרת המחקר נערכו מבחנים קוגניטיביים (מבחן MoCA) בקרב 350 מטופלים ונבדקו הבדלים בין חולי סוכרת עם מצב קוגניטיבי תקין לכאלה שנמצאה אצלם הפרעה קוגניטיבית. 37% מהנבדקים היו עם מצב קוגניטיבי תקין, 43% מהנבדקים היו עם ירידה קוגניטיבית ו-20% מהנבדקים אובחנו עם ירידה קוגניטיבית חמורה. המטופלים כלל לא היו מודעים לפגיעה ולא אובחנו אליה קודם לכן.
2 צפייה בגלריה
אלצהיימר דמנציה קשישה זקנה קשישים
אלצהיימר דמנציה קשישה זקנה קשישים
דמנציה. הקשר לרמות סוכר בדם
(צילום: shutterstock)
מהממצאים עלה גם כי מטופלים לא מאוזנים ביקרו פחות אצל רופא המשפחה שלהם ואצל תזונאית ושיעור האשפוזים והביקורים במיון היה גבוה יותר. בנוסף, המחקר מראה קשר בין איכות הטיפול למצב הקוגניטיבי. מטופלים עם פגיעה קוגניטיבית קיבלו פחות תרופות מתקדמות לסוכרת למרות שהתרופות החדשות יעילות יותר ויש להן השפעה מגינה על הלב והכליות וחלקן אף מסייעות בהפחתת משקל.
השערת החוקרים היא שהמטופלים הגיעו פחות לרופא המשפחה בגלל הקושי הגובר לטפל בעצמם. כמו כן, בגלל מורכבות הטיפולים החדשים והקושי להסביר ולבצע שינויים תרופתיים בקרב חולים אלו, הרופאים נמנעו מלשנות את הטיפול הקיים לתרופות מתקדמות יותר.
"אחד הסיבוכים הפחות מוכרים של חולי סוכרת הוא ירידה בזיכרון וביכולות הקוגניטיביות. העלייה בסיכון לדמנציה בחולה סוכרת מגיעה עד 60% יותר מאשר אדם שאינו חולה בסוכרת"
שכיחותה של מחלת הסוכרת בארץ ובעולם נמצאת במגמת עלייה. על פי נתוני משרד הבריאות מעל 10% מהאוכלוסייה סובלים מסוכרת.
חולי סוכרת חשופים לסיבוכים רבים כגון שכיחות גבוהה יותר של מחלות לב, כלי דם שבץ מוחי ועוד. אחד הסיבוכים הפחות מוכרים הוא ירידה בזיכרון וביכולות הקוגניטיביות בקרב חולי סוכרת. העלייה בסיכון לדמנציה בחולה סוכרת מגיעה עד 60% יותר מאשר אדם שאינו חולה בסוכרת. ככל הנראה, המנגנון הוא ירידה בזרימת הדם למוח עקב פגיעה בכלי הדם וכן ערכי סוכר גבוהים בדם הפוגעים במוח.
2 צפייה בגלריה
סוכרת בדיקה רמות סוכר בדם
סוכרת בדיקה רמות סוכר בדם
חשיבות איזון הסוכרת למניעת דמנציה
(צילום: shutterstock)
היות שהטיפול בסוכרת יכול להיות מורכב (צורך במספר תרופות בזמנים שונים ביום, תרופות הניתנות בזריקות, צורך לשמור על תזונה דלת סוכר, בדיקות תקופתיות), הרי שלירידה קוגניטיבית יכולות להיות השפעות גם על איזון המחלה.
ד"ר אילן גריןד"ר אילן גרין
המחקר מדגיש את חשיבות העלאת המודעות לירידה קוגניטיבית כגורם סיכון לסיבוכים ולטיפול שאינו מיטבי בחולי סוכרת. המסקנה העיקרית מהמחקר היא, שאם קיים חשש לירידה קוגניטיבית אצל חולה סוכרת, חשוב מאוד לבדוק ולאבחן את הבעיה ולמצוא פתרונות שאפשרו מתן טיפול מיטבי כגון סיוע של בני משפחה או שעות סיעוד, שבמסגרתן מגיעה מטפלת לבית המטופל ומסייעת לו. כמו כן, חשוב להתאים תוכנית טיפול קלה וברורה על מנת להקל על מטופלים אלה.
הכותב הוא מנהל המחלקה לרפואת המשפחה בלאומית שירותי בריאות