שירות לציבור מוגש במימון חברת מדיסון
בעיית יתר כולסטרול משפחתי עלולה להתפרץ כבר בגיל 10: פרופסור רונן דורסט, קרדיולוג בכיר במערך הלב בהדסה, מתארח באולפן ynet ומסביר על הסיכונים ועל נורות האזהרה שחשוב שכולנו נדע. יחד איתו באולפן עומרי ג'מו, שסובל מיתר כולסטרול משפחתי ועבר התקף לב בגיל 29. צפו בדיון באולפן:
כולסטרול גבוה הוא גורם סיכון משמעותי ועיקרי לטרשת העורקים, שגורמת להתקפי לב, שבץ מוחי ומחלות כלי דם פריפריאליים. התסמונת המכונה היפרכולסטרולומיה משפחתית, היא תורשתית, ובה יש נטייה לכולסטרול מאוד מאוד גבוה.
פרופ' דורסט, האם מדובר במצב כזה, גם בילדים? "האנשים נולדים החל מגיל אפס עם חשיפה לכולסטרול מאוד מאוד גבוה, וזה גורר אחריו סיכון של בין פי 4 לפי 7 להתקפי לב מאשר באוכלוסייה הכללית. ואז אנחנו רואים את האנשים האלה מפתחים בגילאים מאוד צעירים מחלה קלינית, החל מגילי ה-20 ועד בערך גילי ה-30 ולעיתים, לדאבוננו, הביטוי הראשון למחלה עלול להיות מוות מוקדם".
מתי לדעתך צריך כבר להתחיל לאבחן את המחלה? "אנחנו מאמינים וחושבים שכדאי לאתר כמה שיותר מוקדם. ההמלצות הישראליות הן לבדוק בילדים כבר בגיל 10 רמות שומנים, בעיקר במשפחות שבהן ידוע שיש נטייה למחלות לב בגיל צעיר".
האם יש המלצה גורפת? "אין הנחיה גורפת במדינת ישראל לבדיקת כל הילדים, אבל יש מדינות בעולם כמו סלובניה, שבהן כבר יש המלצה גורפת לבדוק כולסטרול לכל שנתון. בסלובניה לדוגמה זה בגיל 5, ויש ויכוח גדול, האם זה יעיל? בהחלט במשפחות שאנחנו יודעים שיש שם מחלה, מחלת לב, והתקפי לב בגיל צעיר, כדאי לבדוק גם את הילדים כי אפשר למנוע את המחלה. כן, כבר בגיל כל כך צעיר".
1 צפייה בגלריה
לבדוק לכולסטרול כבר מגיל 10
לבדוק לכולסטרול כבר מגיל 10
לבדוק לכולסטרול כבר מגיל 10
(צילום: shutterstock)
עומרי ג'מו, שלום לך, אתה בכלל לא ידעת שאתה סובל מבעיות כולסטרול עד גיל 29? "ממש לא. שלחו אותי לעשות אקו לב, ולעשות בדיקות מאמץ, פשוט עליתי על המכשיר, אחרי שתי דקות הטכנאי עצר אותי ואמר לי שאני עם תסמינים של התקף לב. לא ידעתי במה מדובר. פשוט הרגשתי קוצר נשימה, אבל לא ברמה קיצונית".
פרופ' דורסט, מה קרה כשעומרי הגיע אליך לטיפול? "במקרה הספציפי של עומרי, המשפחה הייתה מוכרת עם המחלה, אבל איכשהו עומרי נפל בין הכיסאות, ולא התחיל לקבל טיפול בגיל ילדות, וחבל מאוד. ואז כשהוא הגיע, היה ברור שהוא שור מועד ובעקבות מבחן המאמץ הוא התקדם לצנתור ובסופו של דבר, הוא הגיע גם לניתוח מעקפים בגיל 29 זה לא עניין של מה בכך".
עומרי, איך הייתה ההתאוששות? "בהתחלה קצת קשה, אבל ככל שהזמן עובר אני מרגיש את השיפור. אני לוקח טיפול תרופתי כל יום, ולמעשה חי חיים רגילים לחלוטין".
אז למעשה הגילוי אצלך הציל את הדור הבא במשפחה שלך. "לגמרי. בעקבות מה שקרה לי החליטו בבית לעשות את כל הבדיקות לכולם באופן רוחבי. היום יש לי אחייניות ואחיינים שמטופלים בני 12 ו-13.
פרופ' דורסט: "אנחנו מאמינים שההפחתה משנות החשיפה לכולסטרול גבוה, מקטינות מאוד את הסיכון להתפתחות מחלה, והטיפול הוא באמת מאוד פשוט, מאוד יעיל, מאוד בטוח.
"הקו הראשון של הטיפול הוא סטטינים, שאלו תרופות סופר בטוחות. בילדים לא צריך להיות מאוד אגרסיביים, אלא רק להגיע לרמות הרגילות של האוכלוסייה, והתוצאות הן מצוינות".
מאיזה גיל אפשר לתת טיפול בסטטינים? "אפשר להתחיל מגיל 5, זה מה שעושים בסלובניה אנחנו בדרך כלל מתחילים בגיל 10. זה טווח הגילאים שהיינו רוצים להתחיל טיפול באנשים צעירים שיש להם היפרכולסטרולמיה תורשתית, ויש להם כולסטרול גבוה".
תן לנו מסר להורים שרואים עכשיו את הדיון, מתי צריך לחשוד שאולי כדאי לקחת את הילדים לטיפול? "אני חושב שכדאי לבדוק בתחילת גיל ההתבגרות, בגיל 10 בערך לבדוק פעם אחת רמות שומנים בדם. זו בדיקה פשוטה בקופת חולים, וחשוב לעשות אותה, בוודאי במשפחות שבהן יש סיפור של מחלת לב בגיל מוקדם. בדיקה כזו תחסוך להם מחלות, גם אם לא בטווח הזמן המיידי ברוב המקרים, אלא לאחר עשור, שני עשורים, שלושה עשורים. בכל מקרה, עדיף תמיד למנוע מלטפל.
"בנוסף, אנחנו מעודדים את כולם גם ללא היפרכולסטרולמיה משפחתית, לנסות ולאכול תזונה בריאה, לעסוק בפעילות גופנית מתונה. כל אלה בהחלט יכולים לשנות חלק ממהלך המחלות האלה".
עומרי, אתה שינית את התזונה? את אורח החיים שלך מאז האירוע? "בוודאי. למרות שגם לפני כן עסקתי בספורט, שיחקתי כדורגל כל הילדות שלי עד גיל מאוחר, אפילו עד גיל 25 בליגות מסודרות, אז זה רק מראה כשיש בעיה גנטית, זה בעיה גנטית והיא שם בלי שום קשר, והיא שם והיא קיימת.
"חשוב לדעת שזה באמת הליך פשוט מאוד, מגיל קטן לעשות את הבדיקות, לעשות את הטיפול התרופתי, ולחיות חיים רגילים".
שירות לציבור מוגש במימון חברת מדיסון